Permalänk

Måste vara mycket tack vara ZuneHD som använder sig av Tegra. Den har tydligen sålt mycket bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Och sänk priserna på nuvarande grafikkort så att AMD inte kan sätta vilka priser de vill. Fortfarande absurt att de faktiskt höjt priset på ett grafikkort. Om Nvidia sänker priserna så att de ger samma prestanda per krona så kommer fler köpa dem helt klart om så bara för att de är fanboys. Må vara att de saknar dx11, men många köper bara på grund av märket och då skulle det leda till att AMD måste sänka priserna vilket vi konsumenter tjänar på. Förstår inte hur de kan sälja grafikkort som är sämre och saknar de nyaste sakerna för ett dyrare pris.

För att nVidias gigantiska chip kostar betydligt mer än ATIs motsvarighet (prestandamässigt) att producera och därför kan de inte sänka priserna om de inte vill gå med förlust på varje sålt kort.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att Nvidia gör riktigt bra grafikkort och jag personligen väljer det som är bäst för mig i pris när jag väl behöver ett kort.

Då mitt 8800GT började få svårt att hålla sig inom 100grader med stockklock kände jag att det var dags att byta till 5850 enbart för att det var best prestanda för mig till ett bra pris.

Om typ 2år är det dags o byta igen så kanske blir det ett Nvidia då. Man vet aldrig

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Men så mycket mer prisvärda är väll ändå inte ATIs 5xxx serie, ja menar tex 5850. Kostar ca. 2500, det kan du ju utan broblem få ett GTX275 för och vad jag vet så är där inga större prestandaskilnader mellan dessa två.

Trevligt för dom att det går bra IAF. Snart kommer ju förhoppningsvis Fermin och lite fler Tegra-baserade produkter som säkerligen kan öka vinsten ytterligare

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
nvidia är ett stabilt företag som inte kommer ha några problem i första taget. Vare sig fermi kommer nu eller i Januari.

Fermi hade inte påverkat denna kvartalsrapporten i någon nämnvärd utsträckning ändå även om korten hade släppts nyligen. Det är en hel del eftersläpning i räkenskaperna.

Emellertid, om fermi inte släpps senast i januari (vilket en del bedömare finner osannolikt) kan det få mer genomslag, särskilt med tanke på att företagets tesla-generation av produkter kommer att bli allt svårare att få tag på, då tillverkningen av nya kiselkretsar enligt rapporter stoppats.

Citat:

Köper man idag så är det klart man köper HD 5850 eller HD 5870. Men dom flesta här uppdaterar med jämna mellanrum så HD 58xx serien är ju inte precis så kritisk att ha.

De som köper lösa grafikkort registreras knappt i statistiken över den totala mängden sålda grafikprocessorer. Det är OEM-tillverkarna som står för den stora stora majoriteten av sålda produkter. Om Nvidia inte kan leverera någon DX11-hårdvara kan de ju såklart inte heller vara med och tävla om sådana kontrakt; allt går per automatik till ATI.

Om dessutom Geforce 285 och alla varianter som bygger på samma grundkrets blir svåra att få tag på, och de kort som finns stiger i pris på grund av dålig tillgång, så kommer ännu mer kontrakt att gå till ATI. Det är då det börjar ge utslag i kvartalsrapporterna.

Nu är ju iofs dessa högpresterande grafikkort en mycket liten del av marknadssegmentet, så genomslaget blir i vilket fall som helst rätt begränsat. Nvidia kan lika gärna byta namn på sin geforce 9800-serie ännu en gång och sälja den i mellansegmentet ett par månader till utan att vanligt folk fattar misstankar...

Citat:

När det kommer mer dx11 spel mer krävande spel så har fermi redan kommit ut.

Om DX11 tar lika god tid på sig att etableras som DX10 så är det där en riktig lågoddsare!

Iofs, DX10 var ju förut låst till winvista, vilken många spelentusiaster skydde som både pest och kolera (funkade finfint för mig dock), vilket såklart bromsade acceptansen. Nu är ju win7 ute, och allt gammalt groll är tydligen förlåtet mellan spelnördarna och MS... DX11 borde alltså få snabbare stöd än föregångaren.

Dessutom sitter Nvidia på enorma penningsummor på banken. Den grundläggande finansiella stabiliteten i företaget hänger inte på ett eller två halvtaskiga kvartal om man säger så!

Permalänk
Medlem

När man ser nVidias vinst så förstår man vikten av OEM-kontrakt och ha det i minnet när ni läser om Intel och rättegångar.

Bara att gratulera nVidia och i slutändan oss kunder, trodde på betydligt sämre siffror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

nVidia följer inte kalenderkvartalen, utan detta tredje kvartal sträcker sig från 27 juli till 25 oktober. Under de två första månaderna i kvartalet innehade nVidia prestandatronen, och under sista månaden fanns HD5870 tillgänglig.

För sista kvartalet förväntas omsättnignen öka, men vinstmarginalen minska.

Hittills i år är förlusten ungefär $199 miljoner.

http://www.nvidia.com/object/io_1257455428199.html

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Japp, ser fram emot det också.

Men ändå, wow alltså, imponerande!! Trodde faktiskt inte de skulle gå speciellt mycket plus alls denna period och omsätta sådana summor!

Till Asaska, du kanske har haft ren otur?? Jag har själv också några st 4850 kort, varav inget har brakat ihop ännu, om man nu inte tar med en glappande fläkt i beräkningen.
Å andra sidan så gick det för mindre än 3 veckor sedan för mig sönder både ett 9600GT och ett 8600GT, inom loppet av en vecka!! Säkert bara en tillfällighet, vill bara påvisa att kort kan gå sönder från båda tillverkarna.

Vad gäller drivrutinerna så är jag inte jätteinsatt, men Catalyst är faktiskt något som krånglat för mig i alla fall.
Nvidias mjukvara har inte gett mig några problem, än i alla fall!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Jag har varit med om 2 stycken defekta 4850 (tredje gången funkade det äntligen), samt att jag har haft problems med drivrutiner.

Dessutom kan jag inte använda en mängd program fullt ut bara för att jag har ATI kort (worldcraft, gamla republic commando nu senast...) vilket gör att jag då och då byter tillbaka till 8800GT + 8600GT physX för att göra annat. Problemet ligger i ATIs drivrutiner.

Inget av mina tre nvidiakort har failat, drivrutinerna har alltid fungerat och jag finner de extra funktionerna användbara. Så jag har personligen fått en lite stabilare bild av nvidia. Vet faktiskt inte vad jag ska satsa på nästa gång jag köper kort. Lägets bäste får det bli.

Vill tillägga att jobbar i datorbutik och iallafall hos oss så är det abosult, utan tvekan, flest ATI-kort som kommer tillbaka. Även om vi säljer fler ATI(cirka 2x mot nVidia) så RMA'ar vi runt 3-4X så många ATIkort.

Just nu så ligger 3 stycken 4850 och två 4870 påväg till leverantör samt 2 som ska testat medan vi inte har något Nvidia-kort.

Jag tycker det peker kvaliten just nu iallafall. ATI kanske bättrar sig?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
Vill tillägga att jobbar i datorbutik och iallafall hos oss så är det abosult, utan tvekan, flest ATI-kort som kommer tillbaka. Även om vi säljer fler ATI(cirka 2x mot nVidia) så RMA'ar vi runt 3-4X så många ATIkort.

Just nu så ligger 3 stycken 4850 och två 4870 påväg till leverantör samt 2 som ska testat medan vi inte har något Nvidia-kort.

Jag tycker det peker kvaliten just nu iallafall. ATI kanske bättrar sig?

Har hört liknande siffror från två andra stor butiker.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]