Permalänk
Medlem

Problem vid ominstallation HP Nx9420

Tjo.. På något outgrundligt sätt letade sig ett virus in i datorn, under alla år har jag aldrig sett liknande effekt. Ströp åtkomsten till internet, gjorde så att ingen typ av fil gick att öppna, antivirusprogrammet (Norton Antivirus Gaming Edition 2009) var det enda som gick igång och det hittade inte skiten (??)... Som extra bonus fixade skiten in "security tool" som basunerade ut att mina kreditkortsuppgifter var i fara och att jag därför borde aktivera deras program och ge dem uppgifterna så de kunde skyddas (det värsta är att folk säkert går på sånt där ).

Problemet nu är att WinXP installationsprogrammet inte hittar hårddisken, jag vet att jag läste om det här problemet för ett par år sedan när jag precis hade köpt datorn, och jag minns att man skulle lägga in drivrutiner för hårddisken på installationsskivan eller dylikt men minns inte hur. Jag kör internet via PS3n nu och det är lite halvtaskigt så pallar inte att söka igenom hela forumet heller. Kan någon vänlig skäl upplysa mig hur jag ska göra?

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor

Permalänk
Medlem

1. Norton är bland de sämsta anti virus programmen någonsin
2. Lägg din Hårddisk i IDE mode
3, om 2 inte funkar använd Nlite att strippstreama din XP skiva och lägg in drivrutinerna , Drivrutinerna kan du få på driverpack.net så har du drivruter till alla datorer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Det finns en 9420 tråd sök och leta där och hittar du svaret.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Ställde om i bios så att den hittade hårddisken i installationen, tack nickhe.

Hur som helst råkade jag ut för någonting spännande jag aldrig råkat ut för efter en ominstallation, körde in AVG 8.0 och gjorde en sökning och varenda exe-fil i windows sparkade bakut av något "win32/heur" virus, och AVGs lösning var förstås att ta bort filen så nu är jag inne på ominstallation 2. Börjar bli nervös att viruset ligger och smyger på min D:-partition och krånglar in sig innan jag kan göra något åt saken... Vad göra?

Kan påpeka att jag förstås inte haft datorn uppkopplad efter installationen så det kan inte kommit in något den vägen.

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor