Permalänk

Asus eller Acer?

Ska köpa ny bärbar i dagarna och har två nästan identiska som jag väljer mellan, en acer och en asus.

Acer -
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498320&view=detailed#Pro...

Asus -
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331&view=detailed#Pro...

Vilken av dessa är att föredra och varför? Skall använda den till allt i princip. Lite spelande, koppla in till recievern för att kolla HD material etc. Har någon skum idé om att asus är bättre än acer?

Permalänk
Medlem

Kan inte så mkt om lappiga toppar men i regel så är väl Acer rätt kass kvalla och Asus rätt bra kvalla?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Mhm..det jag har för mig någonstans i bakhuvudet också.

Permalänk
Medlem

ASUS så klart. man kan ju inte jämföra de på annat sätt än enbart prestanda.
Byggkvlaite finns ju inte ens på en Acer

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk

Säger samma sak som dom andra här i tråden ASUS

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Asus, utan tvekan.

Jag är själv mkt nöjd, med kvalitets-känslan hos Asus.

Och jodå, jag har haft Acer själv, också.

Två olika världar, IMO.

Visa signatur

Dell Lati-Dude E5540 Intel i5 4200U 2.30 GHz | 15.6" | 4GB RAM | W10 || HP ProBook 4520s | Intel i5 480M 2.66 GHz | 15.6" | 4GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 5470 | W7 Pro || HP 625 | AMD Athlon II P320 | 15.6" | 2GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 4200 | W10 || Power Macintosh G4 | Dual 7400's | 500 MHz | 512 MB | 2X AGP ATI Rage | OS X 10.3.9

Permalänk

Blev så jäkla förbannad på Acer för några veckor sen Dom har ju inte ens rätt drivrutiner till sina egna datorer på sin egen hemsida

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

irriterande att den saknar blue ray dock

Permalänk
Hedersmedlem

Välj Asus, Acer brukar vara rätt kassa i min erfarenhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Välj Asus, Acer brukar vara rätt kassa i min erfarenhet.

Ja till och med HP är bättre

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Re: Asus eller Acer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe1891
Asus -
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=493331&view=detailed#Pro...

Den bärburken finns billigare i andra nätbutiker än hos Komplett - spana runt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490303
Har för mig att SweC-medlemmar har fraktfritt på Misco.

Notera att 500GB hårddisken dels är Sata I, och inte Sata II, och dels 5400 rpm. Ur prestandasunpunkt är det därför absolut värt det att köpa en ssd (systemdisk) och köra lagring på en extern hdd. Dock kostar den varianten ytterligare en slant.

Permalänk

Mjo precis. Acer och Asusen jag väljer mellan kostar lika mycket i princip och därför jag undrade lite vilken man skulle ta. Det enda jag kan se som nackdel med asusen gentemot acern är att den saknar blue ray, hur mycket man nu använder blueray skivor är dock en fråga...har ju ps3 att kolla blueray filmer på så känns kanske inte som någon prio 1 direkt.

Permalänk
Medlem

Hmm..finns mycket gamla fördomar här, märker jag..men ni har faktiskt fel. Asus gör för all del mycket bra datorer men numera gäller det även Acer. Deras nyare "Gemstone"-datorer är mycket välbyggda och Timelineserien är oerhört solid. Inte för att det är talande sett rent generellt men min personliga erfarenhet är att Acer snarare håller högre kvalitet.. Är lycklig ägare till dels en 5738 (Gemstone) och 2st Timeline som alla funkar utmärkt och är välbyggda medan min tidigare Asus G2s (dyyr) konstant strulade för att slutligen tvärdö 4 dagar efter att garantin gick ut.. Köpte även för två veckor sedan en Asus UL30 som jag beroende på rena kvalitetsproblem (glappande batteri, skev och stod på 3 fötter, repor UNDER klarlacken runt skärmen osv) fick lämna tillbaka.. Ägare till Acerdatorer (av modernt snitt) ser man sällan klaga medan ägare till andra fabrikat ofta och gärna gnäller på Acer.. Ingen mer än jag som tycker det är märkligt??

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Blev så jäkla förbannad på Acer för några veckor sen Dom har ju inte ens rätt drivrutiner till sina egna datorer på sin egen hemsida

Då jag alltid får agera datorsupport så fort jag visar mig hemma hos föräldrar, släkt, vänner eller min sambos sida av familjen så blir de en hel del arbetande med bärbara datorer. De flesta har faktiskt acer bärbara och de är tyvärr inte en enda av dem som jag skulle rekomendera. Drivrutinerna på deras hemsida är stundtals felaktiga, datorerna i sig är inget vidare och strular mycket mer än de andra märkena som HP, Asus och Dell. Skulle överlägset rekomendera Asus. Acers service tar dessutom ohygglig tid om man måste lämna in datorn på garatinservice osv. Kan ta månader innan den kommer tillbaka. Fullstänidgt värdelöst.

Permalänk
Medlem

föredrar asus jag med

tappade min laptop i backen så något pajade(förmodligen hdd).

jag skickade in den och dom fixade den på 2 veckor..
Dom fixade även till den utsenden messigt..
Bytte ut en repig plast grej och så...

Fatta att dom gav mig en gratis hdd lol

Asus äger

Permalänk
Medlem

Sebbe-- mitt tips är att du skaffar en MSI (gt628) om du ändå ska lägga ut nästan 11000kr så kan du få en msi med bättre prestanda. som tex gts 160M 1gb... högre upplösning 1600x1050 etc..

http://www.b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=1444&sName=MSI-G...

finns ej på lager

Permalänk

Mmm.. lite klen processor dock? annars var den klockren

Permalänk

Eller jag är dock inte sådär superkunnig. jag ska använda datorn till kolla hdmaterial streamat till tvn och spela lite spel (behöver inte maxa alla spel men vill kunna spela spel om jag vill..typ starcraft 2 etc). Ska jag prioritera MSIn med bra grafikkort men mindre snabb processor eller asus med bättre processor men sämre grafikkort?? är riktigt förvirrad just nu vad gör processorn respektive grafikkortet i syn på spel och kolla hd film?

Permalänk
Medlem

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=4229173&WT.mc_id...

Mitt tips! en pris värd dator till ett grymt bra pris.
klarar alla spel mer eller mindre och ett stort + enligt mig är hdd på 1TB

tack och hej

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att vänta till julrean! Saker kommer hända, tro mig

Ni som fått era datorer förstörda i dessa tider har tur i oturen.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4