Permalänk
Medlem

Intel I5 750 vs Phenom II 955

Tja! De kostar ungefär lika mycket för tillfället. Ska bygga helt ny dator. Vilket system är bäst att satsa på? Vilken är bäst i spel, strömsnålast, överklockar bäst osv?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

i5

EDIT: synd att du är så lat att du inte kan söka bara!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i5, men ingen skillnad du skulle märka med ögat . plockade nyss ihop ett amd 3.4ghz system till grabben och jag märker då ingen skillnad och clockade upp den lätt till 3.8ghz precis som mitt i5 system ligger på. Strömsnålast är nog i5 endå om du inte väntar in den nya amd 3.4ghz modellen(<--Dålig gissning nu kanske)

Permalänk

Chris82 ... I din profil skriver du att du har i7 men i post i5 blev lite förbryllad bara..

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Chris82 ... I din profil skriver du att du har i7 men i post i5 blev lite förbryllad bara..

Äger båda men i7an är min pärla;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
i5

EDIT: synd att du är så lat att du inte kan söka bara!
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Sry! Sökte lite snabbt på google men alla benchmarks gav helt olika resultat. Var lite för lat för att söka på sweclockers

Men om man tänker den genomsnittiga max klocken på båda processorerna med ett corsair hydro H50 vattenkylningskitt. Vilken får mest prestanda då? Om skillnaden inte är jätte stor blir det förmodligen Amd då de är mer framtidssäkra om man vill uppgradera+ att jag gillar att stödja de svaga=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

i5 men det är ingen jättestor skillnad

Permalänk
Medlem

Av de tester jag sett verkar en i5 750 i orginalklock (2.66ghz) prestera väldigt likt phenom IIs i 3.2 ghz. Hur kan ni resonera som ni gör?:P båda går väl att överklocka till 4ghz utan problem oftast? isåfall bör väl i5 vara ganska mkt bättre?

Btw hur funkar klockninen på i5? är det så att minnerna påverkas, alltså inte upplåst multiplier som amd? Isåfall försvårar inte detta överklockningen en hel del?

Vilket av dessa paketen skulle ni köpa?

-------------------------------------------------------

I5 750 - 1759kr
Gigabyte GA-P55-UD3 - 1089kr
OCZ Platinum 2x2gb 1600mhz - 1102kr

total - 3950kr

-------------------------------------------------------

Phenom II x4 955be - 1612kr
ASUS M4A79XTD EVO - 1038kr
OCZ Platinum 2x2gb 1600mhz - 1102k

total - 3752kr

Detta plus en corsair hydro H50 vattenkylning

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Av de tester jag sett verkar en i5 750 i orginalklock (2.66ghz) prestera väldigt likt phenom IIs i 3.2 ghz. Hur kan ni resonera som ni gör?:P båda går väl att överklocka till 4ghz utan problem oftast? isåfall bör väl i5 vara ganska mkt bättre?

Btw hur funkar klockninen på i5? är det så att minnerna påverkas, alltså inte upplåst multiplier som amd? Isåfall försvårar inte detta överklockningen en hel del?

Vilket av dessa paketen skulle ni köpa?

-------------------------------------------------------

I5 750 - 1759kr
Gigabyte GA-P55-UD3 - 1089kr
OCZ Platinum 2x2gb 1600mhz - 1102kr

total - 3950kr

-------------------------------------------------------

Phenom II x4 955be - 1612kr
ASUS M4A79XTD EVO - 1038kr
OCZ Platinum 2x2gb 1600mhz - 1102k

total - 3752kr

Detta plus en corsair hydro H50 vattenkylning

Ta i5 paketet men se till att lägga pengar på både graffe och sist men inte minst en rejäl hårdisk.

Permalänk

Jag har redan sagt att jag tycker i5

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Haha ganska tydligt vad alla tycker. Är ett amd fan så tar emot att köpa intel:D

Hur är det att klocka en i5a? är det som det brukar vara med intel att man ökar FSBn så att hela systemet påverkas? Isåfall behöver man väl köpa dyrare moderkort samt dyrare minnen än de jag har listat?
Men köper jag en I5 med moderkort för 1000kr samt minne för 1000kr så kommer jag i princip garanterat komma över 3.6ghz med Corsair H50, eller?

Ursäkta att jag tjötar men hatar när man lägger flera tusen kronor på en dator och så ångrar man sig sen;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Haha ganska tydligt vad alla tycker. Är ett amd fan så tar emot att köpa intel:D

Hur är det att klocka en i5a? är det som det brukar vara med intel att man ökar FSBn så att hela systemet påverkas? Isåfall behöver man väl köpa dyrare moderkort samt dyrare minnen än de jag har listat?
Men köper jag en I5 med moderkort för 1000kr samt minne för 1000kr så kommer jag i princip garanterat komma över 3.6ghz med Corsair H50, eller?

Ursäkta att jag tjötar men hatar när man lägger flera tusen kronor på en dator och så ångrar man sig sen;)

Asus och dominators.Min åsikt.

Sök på i5 750 här i forumet så ska du se att det finns massor som svara på alla dina frågor + lite till;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Av de tester jag sett verkar en i5 750 i orginalklock (2.66ghz) prestera väldigt likt phenom IIs i 3.2 ghz. Hur kan ni resonera som ni gör?:P båda går väl att överklocka till 4ghz utan problem oftast? isåfall bör väl i5 vara ganska mkt bättre?

Logiken är inkorrekt.
ja, du kanske kan mäta skillnaden i benchmarks, men i praktiken?

Jag skulle vilja se den som bygger 2 system, med i5/955, och sedan få någon att testa dem, utan att veta vilket som är vilket och få deras bedömning vilken som är vilken.
Gör samma test med Intels i5 ha en mekanisk hårddisk och amd 955 med en ssd.
Och alla kommer att säga att amd har en snabbare upplevelse.

Klockar man systemen till över 3.5ghz, finns det i praktiken ingen skillnad.

CPU är idag likvärdiga i prestanda oavsett system.
ssd plus grafikkort har större betydelse.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej men om jag fattat det rätt så innebär överklockning av i5 att även annat som tex pcie hastigheten ändras vilken kan skapa problem? Även minneshastigheten ändras så man behöver dyrare minnen med i5 jämför med phenomII om man ska klocka?

Flopper: Så du mena att i .anlig windows miljö kmr jag inte känna någon skillnad?

Tror det lutar mot Phenom 955 faktiskt då jag r van vid amd + att asus-moderkortet är finare=D
Jag gör alltså inget sneköp åt skogen om jag väljer amd? De är trots allt likvärdiga? (vi snackar ej orginalklock här)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Okej men om jag fattat det rätt så innebär överklockning av i5 att även annat som tex pcie hastigheten ändras vilken kan skapa problem? Även minneshastigheten ändras så man behöver dyrare minnen med i5 jämför med phenomII om man ska klocka?

Flopper: Så du mena att i .anlig windows miljö kmr jag inte känna någon skillnad?

Tror det lutar mot Phenom 955 faktiskt då jag r van vid amd + att asus-moderkortet är finare=D
Jag gör alltså inget sneköp åt skogen om jag väljer amd? De är trots allt likvärdiga? (vi snackar ej orginalklock här)

Jag kan påpeka det igen,Nej!=). Och som tidigare igen ,köp en bra hårddisk,ssd som ovan nämner + ett bra grafikkort. Prestanda skillnaden du jämför mellan krävs program för att mäta=)

Permalänk
Medlem

Haha jag vet jag är enveten:P. ssd har jag ej råd med. Blir förmodligen en western digital 500gb black, är den snabb lr?
Sen grafikkort blir ett gfs 250 512 mb till att börja med. Sen kanske jag kölper ett 5850/70 och sätter gfs 250 som physx kort.

Men om jag frågar så här gör jag ett jätte dumt val om jag väljer en phenom 2 istället? jag tjänar 3-400kr på att göra det

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Haha jag vet jag är enveten:P. ssd har jag ej råd med. Blir förmodligen en western digital 500gb black, är den snabb lr?
Sen grafikkort blir ett gfs 250 512 mb till att börja med. Sen kanske jag kölper ett 5850/70 och sätter gfs 250 som physx kort.

Men om jag frågar så här gör jag ett jätte dumt val om jag väljer en phenom 2 istället? jag tjänar 3-400kr på att göra det

du säger tjänar ,det gör du aldrig. du kommer att ångra dig samt så vill du sälja sen förlorar du ytterliggare pengar så köp riktigt nu eller vänta tills nått i din smak kommer , I3an är på G med

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer alltid nytt på marknaden, så du skulle ju kunna köpa PII idag och till nästa år köpa en sexkärnig AMD.

Själv är jag lite av din åsikt, alltså AMD-fan, men jag tror inte du gör dåligt i att välja någon av dessa modeller

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tycker de är fel att säga att Phenom II processorn är ett dåligt köp. Ett bra köp har inte nödvändigtvis med den absoluta prestandan att göra utan mer om moderkortet man köper till inte strular. Prestandan lutar väl lite åt Intels håll, men å andra sidan är AMD något billigare. Mitt bästa köp på senaste tid är min core 2 duo på 3 ghz... En riktigt bra processor/moderkorts kombination där! Lagom stark och till en mycket bra pris när jag köpte den. Jag funderar själv mellan dessa två processorer... Men mitt största problem är valet av moderkort... hittar inget jag tycker är bra till någon av processorerna. Har krav på 8 sata men vill inte betala något extra för massa skräp jag inte använder. Så de är ett svårt val.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Tycker de är fel att säga att Phenom II processorn är ett dåligt köp. Ett bra köp har inte nödvändigtvis med den absoluta prestandan att göra utan mer om moderkortet man köper till inte strular. Prestandan lutar väl lite åt Intels håll, men å andra sidan är AMD något billigare. Mitt bästa köp på senaste tid är min core 2 duo på 3 ghz... En riktigt bra processor/moderkorts kombination där! Lagom stark och till en mycket bra pris när jag köpte den. Jag funderar själv mellan dessa två processorer... Men mitt största problem är valet av moderkort... hittar inget jag tycker är bra till någon av processorerna. Har krav på 8 sata men vill inte betala något extra för massa skräp jag inte använder. Så de är ett svårt val.

Tror faktiskt det blir ett amd-system för mig. Processorerna är lika dyra ca. Men ett amd-moderkort som duger för mig (8x/8x pcie) kostar 1000kr medans det enda jag kan tänka mig för intel kostar 1500kr.. I5 är 200kr dyrare med det blir 700kr. Då är det större skillnad och nästan värt att köpa amd tycker jag.

+700kr billigare
+Jag är amd-fan
+Van vid amd

- Phenom 2 är ganska mycket sämre vid överklockning (båda stannar vid ca 4ghz vad jag kan se och då phenom2 vid 3.4ghz är likvärdig intel i5 vid 2.66ghz så kan man ju gissa hur mkt bättre inteln är när båda ligger på4ghz -> samma klockfrekvens

Får se om Inteln verkligen är "700kr bättre" tills imorgon då jag ska beställa.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att med dessa prollar är det grafikkortet som är det viktigaste iaf när det kommer till spel, så köper du AMD, har du ju mer pengar till det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Blev am3 till slut endå! "sparade" 500 kr på det. Tror detta systemet blir snabbare än i5 änå.. hade jag köpt i5 hade jag fått skippa hårdisk och köra på en gammal seg alternativt skippat vattenkylning och då hade jag ju inte kunnat klocka den lika mkt, så förmodligen får det jämt ut.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer

Sen grafikkort blir ett gfs 250 512 mb till att börja med. Sen kanske jag kölper ett 5850/70 och sätter gfs 250 som physx kort.

Detta funkar väl inte längre, nVidia tog väl bort det i någon drivis för inte så länge sen?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Detta funkar väl inte längre, nVidia tog väl bort det i någon drivis för inte så länge sen?

går att använda gamla drivrutiner + att det finns hacks;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
går att använda gamla drivrutiner + att det finns hacks;)

man kan väll endast gära physx sli med två nvidia kort? du kan ju inte ansluta en sli brygga mellan ett ati 5850 och ett gts 250 :S

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
man kan väll endast gära physx sli med två nvidia kort? du kan ju inte ansluta en sli brygga mellan ett ati 5850 och ett gts 250 :S

Det behövs ingen brygga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43
Det behövs ingen brygga.

okej nice men behöver man fortfarande inte ett huvud nvidia kort och sedan ett "discrete" kort ? är phys x kompitabelt med ati?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
okej nice men behöver man fortfarande inte ett huvud nvidia kort och sedan ett "discrete" kort ?

Nej! dessutom är discrete kort de som inte är inbyggda.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)