Permalänk

Laptop slitage

Tjena.
Jag funderar på att köpa en laptop, men jag är ganska kräsen vad gäller kvalité och hållbarhet.

Har läst att vissa personer köpt en macbook(de håller ju riktigt bra kvalité jämfört med andra laptops) men att de efter 1-2 år minskat väldigt mycket i batteritid(typ från 7 timmar tills 1-2 timmar max)

Så nu funderar jag på att köpa en Asus ul30 laptop ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447 )

Fabriksgaranti (mån): 24, det känns ju ändå tryggt. MEN, om batteriet efter 1-2 år går ner till en hållbarhet på 1-2 timmar.. vad gör jag då :S ? Det är ju riktigt kasst isåfall..
Och då antar jag att det blir att köpa till ett nytt batteri, eller? Det är så skönt att ha en stationär dator. Man bara köper delar och bygger datorn och sedan bara sätter på och kör 24/7 i flera år framåt utan krångel o extra kostnader hit och dit.. vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Tar du ut batteriet och kör med nätsladd så slipper du köpa nytt batteri. Bra va?

Du får lära dig hålla en bra batteriekonomi (sök på forumet) om du ska få ditt batteri att hålla länge. Batterier är en färskvara.

Vill du ha en bärbar som håller länge ska du titta efter tillverkarnas premiummodeller, macbook pro, dell latitude osv.

Permalänk
Avstängd

Att betteriet blir dåligt kan du ju inte göra så mkt åt då ett batteri alltid slits, men att det har minskat från 7 till ca 2H på ca 2 år skulle jag nog inte kalla så dåligt...

Den vet ja inte om en MAC håller så mkt högre kvalitet, men man är ju mer rädd om den då den korstar mkt mer än en vanlig Slaptop...

Men mer om kvalitets delen får någon som är van vid laptops ta...

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tjena.
Jag funderar på att köpa en laptop, men jag är ganska kräsen vad gäller kvalité och hållbarhet.

Har läst att vissa personer köpt en macbook(de håller ju riktigt bra kvalité jämfört med andra laptops) men att de efter 1-2 år minskat väldigt mycket i batteritid(typ från 7 timmar tills 1-2 timmar max)

Så nu funderar jag på att köpa en Asus ul30 laptop ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447 )

Fabriksgaranti (mån): 24, det känns ju ändå tryggt. MEN, om batteriet efter 1-2 år går ner till en hållbarhet på 1-2 timmar.. vad gör jag då :S ? Det är ju riktigt kasst isåfall..
Och då antar jag att det blir att köpa till ett nytt batteri, eller? Det är så skönt att ha en stationär dator. Man bara köper delar och bygger datorn och sedan bara sätter på och kör 24/7 i flera år framåt utan krångel o extra kostnader hit och dit.. vad tror ni?

Erm vad har du fått det med batteritid ifrån?
Tvivlar starkt på att "appels"(det är såklart inte dom som tillverkar batteriena) batterier åldras snabbare än någon annan laptop tillverkares.

Min macbook från late 07 har minst lika bra batteritid som när jag köpte den, kan tex utan problem se på 4,5h divx filmer på en laddning.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tar du ut batteriet och kör med nätsladd så slipper du köpa nytt batteri. Bra va?

Du får lära dig hålla en bra batteriekonomi (sök på forumet) om du ska få ditt batteri att hålla länge. Batterier är en färskvara.

Vill du ha en bärbar som håller länge ska du titta efter tillverkarnas premiummodeller, macbook pro, dell latitude osv.

Jäklar, har aldrig ägt en laptop så det visste jag inte *LOL* (inte ironi det lovar jag)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447 , vad tror ni om batteriet på den laptopen då? Hur länge tror ni att en laptop håller? Vi säger att garantin tar slut efter 2 år, håller den 4-5 år tror ni? Tänkt att ha den hela min studietid(5-6 år till)
När jag frågar om den håller menar jag både batteriet och även laptopen i sig.. alltså "kraschar"

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha riktig seriös kvalitet får du satsa på en businesdator, typ Lenovo Thinkpad, Dell e-serie, HP Elitebook etc eller en Mac, dom har betydligt bättre kvalitet än öststatsplast du hittar på Siba-rean. Nackdelen är givetvis prislappen, en schysst Thinkpad ligger på 16-20.000kr men då håller dom 5-7 år och kommer med 3 års garanti och möjlighet att köpa reservdelar vid behov i ungefär 8 år.

Ett batteri kan du dock aldrig förvänta dig att de ska hålla i 5 år, även om du sköter om de håller de laddningen sämre med åren. Jag får byta mina efter 2-3 år. Har du inte jättehöga krav kan du köpa ett större batteri nu (typ 9 cell) som även efter några år håller rimlig batteri-tid.

Permalänk

Asus ul30n har fått ganska mycket positiv kritik och den är även väldigt prisvärd(och perfekt för mina behov).

Det jag tycker om med Dell är att man kan välja till någon "premium-service", så såfort någonting krånglar med laptopen så kommer de hem till en nästa arbetsdag och fixar det.. en vän har köpt till sådan försäkring(3års).. så de håller alltid hans dator i full fart, men smakar det så kostar det, han betalade typ 3-4 tusen för den försäkringen..

Men är det något speciellt batteri som skall sitta inne i asuslaptopen? Tänker mer på den fysiska storleken. Och om någonting skulle pajja efter 2 år, vad kan jag göra för att fixa det? Tror inte det finns många som öppnar sin laptop och börjar mecka liksom..

Vad är det som gör en Hp Elitebook håller mycket längre än en Asus ul30'n?

Har BARA koll på stationära datorer så jag vet inget om laptops :/ Tackar för alla svar!