Permalänk

Reklamation utav laptop

Tjena,
har en ett år (och någon månad) gammal laptop som jag skulle vilja reklamera genom Komplett.se. Har skickat in en reklamationsansökan och fått min ansökan godkänd.

Dock säger Komplett att jag ska bifoga bevis för att det rör sig om ett ursprungligt fel. Är det någon som vet hur jag kan gå till väga för att skaffa ett sådant bevis, det är ju verkligen ett ursprungligt fel men hur ska jag bevisa det?

Felet är att den överhettas något otroligt, och dessutom grymt lätt.

Kan samtidigt passa på att hänga ut tillverkaren utav datorn för att hindra andra från att göra lika dåligt köp som mig, HP! Eftersom allt annat på datorn också nästan blivit helt utslitet trots att jag använt den som en stationär dator. Så undvik HP för eran egen skull!

Permalänk
Medlem

Att den blir varm och överhettas lätt beror nog mer på cpu:ns tillverkare än HP Om den inte överhettade tidigare utan blivit varmare över tid så är det kanske dags att rensa den på damm istället? Om du redan rensat den så kan kylningen ha gett upp och då är det helt klart ett reklamationsärende. Eller är det grafikkortet som överhettas? Nvidias 8xxx-serie har ju dragits med tillverkningsproblem. Försök att hitta/beskriva orsaken så mycket som möjligt. Det är svårare att hävda ursprungligt fel med en vag eller generell felbeskrivning.

Själv har jag bara goda erfarenheter av HP. Om alla som var missnöjd med en dator av ett visst märke, bojkottade dem för all framtid och uppmanade alla andra att göra detsamma så såldes det inga ny datorer. Alla tillverkare gör måndagsex, frågan är bara hur frekvent. Att den är sliten kanske säger mer om din hantering av den?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Att den blir varm och överhettas lätt beror nog mer på cpu:ns tillverkare än HP Om den inte överhettade tidigare utan blivit varmare över tid så är det kanske dags att rensa den på damm istället? Om du redan rensat den så kan kylningen ha gett upp och då är det helt klart ett reklamationsärende. Eller är det grafikkortet som överhettas? Nvidias 8xxx-serie har ju dragits med tillverkningsproblem. Försök att hitta/beskriva orsaken så mycket som möjligt. Det är svårare att hävda ursprungligt fel med en vag eller generell felbeskrivning.

Själv har jag bara goda erfarenheter av HP. Om alla som var missnöjd med en dator av ett visst märke, bojkottade dem för all framtid och uppmanade alla andra att göra detsamma så såldes det inga ny datorer. Alla tillverkare gör måndagsex, frågan är bara hur frekvent. Att den är sliten kanske säger mer om din hantering av den?

Haha, bra svar! Och håller med dig helt och hållet hehe Men generellt sett har jag utöver det väldigt dålig erfarenhet utav HP annars också. Min tidigare stationära dator som också var HP gick grafikkortet sönder på och kundservicen vägrade hjälpa.

Gällande laptopen så är det ett Nvidia Geforce 8400m i den, så det är väl därför då kanske. Jag tror inte det har med damm att göra, men kanske. Har inte försökt göra rent den, är det tryckluft som gäller eller? Och om inte det hjälper kan man då hänvisa till tillverkningsproblem med grafikkortet eller, finns det något sådant uttalande från Nvidias sida.

När man spelar spel så kommer GPUn utan tvekan upp i temperaturer på 100C enligt Speedfan.

När det gäller "slitageproblemen" så är det inte tackvare bristfällig användning från min sida kan jag säga... laptopen har stått på skrivbordet nästan under hela tiden jag ägt den. Med några undantag.

Men fokusera nu på reklamationsgrejen/felet

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit i en annan tråd så hade jag också ett Nvidia 8400m som har givit upp i en HP laptop, känns så surt att man inte har garanti kvar, men som tur så är min modell (dv2799) med i denna artikel: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01118310...

Som gör att jag nog ska datorn utbytt mha förlängd garanti (24mån)

Mitt tips är helt enkelt att formulera dig korrekt, fast inte för långt (5 A4 sidor är lite väl), gärna länka till forum/nyheter då problem med denna grafikkortsserie nämns negativt, pga värme eller vad som helst. Själv vet jag inte om jag orkar göra en reklamation, men kanske....

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Inaktiv

Efter 1 år så är det en hel del damm i din dator (så länge du inte hysteri-städar 7 dagar i veckan) så börja med att fråga om du får öppna den utan att bryta garanti och blås rent den med tryckluft på burk så ska du nog se att det löser sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Efter 1 år så är det en hel del damm i din dator (så länge du inte hysteri-städar 7 dagar i veckan) så börja med att fråga om du får öppna den utan att bryta garanti och blås rent den med tryckluft på burk så ska du nog se att det löser sig.

Jo så kan det ju iof vara. Då jag aldrig gjort rent den. Men måste man verkligen öppna datorn för att blåsa rent?

Permalänk

Du har två års reklamationsrätt, praxis enl ARN är i princip att om tillverkaren/säljaren inte kan visa att du har tillfogat datorn skada så ska du få felet avhjälpt utan kostnad. Öppna inte datorn, skicka tillbaks den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbanswe
Jo så kan det ju iof vara. Då jag aldrig gjort rent den. Men måste man verkligen öppna datorn för att blåsa rent?

Ja du måste öppna den för att kunna blåsa riktigt rent i den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Du har två års reklamationsrätt, praxis enl ARN är i princip att om tillverkaren/säljaren inte kan visa att du har tillfogat datorn skada så ska du få felet avhjälpt utan kostnad. Öppna inte datorn, skicka tillbaks den.

Efter 6 månader så måste köparen kunna bevisa att det varit detta fel från början.

Permalänk
Inaktiv

Det blir så skevt med alla som sågar tillverkare bara för sina egna dåliga erfarenheter. Någon här snackar om HP som ett dåligt val, men jag har 2 polare som hyllar både deras kvalitet och deras service. Nu är överhettade HP:s tydligen rätt överrepresenterat vilket är rätt tragiskt i sig, men de som hörs mest är ju alltid de som har problem. En person som har en fullt fungerande dator lämnar ju oftast detta forum då och märks inte lika mycket. Alltså är det antagligen en rätt stor del HP som fungerar perfekt. En annan av mina polare sågar Sony Vaio, men Sonys laptops hyllas ju oftast av de flesta.

Mitt motto är alltid att bygga sig en egen uppfattning och strunta i vad alla andra säger. Vi bor i garantin och reklamationrättens förlorade land, vi har i princip ALLTID någon rätt på vår sida när något går sönder. Jag personligen har problem med Acer just nu, men ödslar ingen energi på att smutskasta dem utan siktar in mig på att byta mot en... HP.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att hp nämns i var 3e tråd på sweclockers medan tex asus eller acer som är större sällan nämns, ser jag ett samband....

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Du har två års reklamationsrätt, praxis enl ARN är i princip att om tillverkaren/säljaren inte kan visa att du har tillfogat datorn skada så ska du få felet avhjälpt utan kostnad. Öppna inte datorn, skicka tillbaks den.

Nej man har tre års reklamationsrätt och inom 6 månader efter köpet är det säljarens sak att bevisa att det är köparen som orsakat felet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loveb
Det intressanta är att hp nämns i var 3e tråd på sweclockers medan tex asus eller acer som är större sällan nämns, ser jag ett samband....

Mm precis.. det ligger någonting bakom det. Aldrig mer HP för min del i alla fall. Får se hur jag gör med datorn, inte bestämt mig än... känns lite svårt att bevis liksom? Men aja. Får se helt enkelt. Tack i alla fall alla som kommit med åsikter och information !