Permalänk
Medlem

Ljudnivå på PS3 slim?

Jag har en 40GB PS3:a just nu. Den är tyst för det mesta, men när man spelar krävande spel har fläktarna en tendens att gå upp i högvarv och börja låta ungefär som en sån där liten dammsugare. Efter att ha googlat lite verkar det som att detta är ett vanligt problem.

Då undrar jag - hur är det med nya slim-varianten? Jag är egentligen bara intresserad av hur den låter när fläktarna väl är igång, inte hur den låter när man spelar spel som inte är särskilt krävande, eller bara surfar/gör whatever.

Jag funderar seriöst på att uppgradera om det är en förbättring.

Permalänk
Medlem

Min ps3 slim är i princip helt tyst.

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Avstängd

Min PS3 80GB (gamla modellen) låter aldrig någonting så jag misstänker att du (och folket du hittat genom Google) har något fel på din fläkt om den låter mycket. Jag hade skickat den till Sony för kontroll om jag var du.

Permalänk
Medlem

Min 40GB går aldrig över steg 2 vilket jag klassar som väldigt tyst.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hej!
Köp inte en slim om du vill ha en tyst PS3:a, köpte min för några månader sen och den är högljud, kompisen köpte en för ett par veckor sen och hans låter lika mycket.

Precis som du säger så har detta blivit ett vanligt problem som de flesta råkar ut för, några har tur och får en tyst men de flesta verkar vara högljuda nu för tiden.

Jag har läst och googlat en hel del på detta då jag är missnöjd med ljudnivån och läst att det finns 2 olika fläktar i PS3:orna, inget konstigt med det men ena tillverkarens fläktar verkar vara av bättre kvalitet och tystare då och den andra tillverkaren är då den högljuda, och den högljuda verkar finnas överallt nu för tiden.

Tips är att om du vill köpa en slim för att få en tyst, så prata med försäljaren i affären och ta upp detta med fläktljud, bara för att säkerställa att du kan byta utan problem om du skulle få en högljud, inte så kul om du vill byta och måste stå och tjafsa i 30 min.

Permalänk
Medlem

Tack för den infon a.d.o.

Tråkigt det där med olika komponenter. Minns att det var samma grej med Samsung-skärmar förut när jag skulle köpa en.

Jag googlade lite mer igår kväll och hittade ett "fan test" man kunde köra med vissa versioner av PS3:an och det gick fint med min. Däremot blåste det knappast ut något damm som vissa påstod att det skulle göra.

Jag hade tänkt beställa en PS3 Slim 120GB från Komplett för 3000 kr men det lär jag ju skippa nu. Betalar nog hellre en femhundring extra ifall jag ta hem och testa med ångerrätt.

Ingen som har koll på vad det är för fläkt(ar?) i PS3:an och om det är lätt att byta ut den?

PS: a.d.o, vad är det för Slim-varianter du och kompisen köpte? 120/250GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Tack för den infon a.d.o.

Tråkigt det där med olika komponenter. Minns att det var samma grej med Samsung-skärmar förut när jag skulle köpa en.

Jag googlade lite mer igår kväll och hittade ett "fan test" man kunde köra med vissa versioner av PS3:an och det gick fint med min. Däremot blåste det knappast ut något damm som vissa påstod att det skulle göra.

Jag hade tänkt beställa en PS3 Slim 120GB från Komplett för 3000 kr men det lär jag ju skippa nu. Betalar nog hellre en femhundring extra ifall jag ta hem och testa med ångerrätt.

Ingen som har koll på vad det är för fläkt(ar?) i PS3:an och om det är lätt att byta ut den?

PS: a.d.o, vad är det för Slim-varianter du och kompisen köpte? 120/250GB?

Vi har båda 120GB. Min är köpt på ONOFF och hans på Media Markt. Många som i olika trådar försökt spåra vilken fläkt som sitter i vilken maskin med tanke på serienr osv, men det är nog bara din tur du får förlita dig på, och som sagt se till att det är enkelt att byta/lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Har också kört fantest på min, chansade för att prova om det skulle hjälpa, men icke.

Finns massor med folk som skickat in sina på lagning, lämnat tillbaka de för de varit missnöjda med ljudet. Dock är det ingen som skrivit vad som hänt efter lagningen. Blev de lagade alls eller förnekade Nordisk Film det hela bara. Vore intressant att höra.

Här har du en väldigt intressant tråd om folk som haft problem med oljud:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=243869&pid...

Vill du köpa i fysisk butik för 3000 så gå till Media Markt. Fläkten är nog inget du vill byta, finns bara 1 eftermarknadsfläkt och det är till tjockismodellen, dessutom vill du nog behålla garantin som du har första året. Vi får nog vänta ett tag tills någon släpper en ersättningsfläkt som är tyst.

Permalänk

hur låter era som ni säger inte är tysta? jag har en slim120 som jag köpte på releasedagen. den hörs men inte överdrivet mycket. det är i princip omöjligt att höra den om man har ljudet på. det verkar som om många har förväntat sig att den inte ska låta något alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerstrom
hur låter era som ni säger inte är tysta? jag har en slim120 som jag köpte på releasedagen. den hörs men inte överdrivet mycket. det är i princip omöjligt att höra den om man har ljudet på. det verkar som om många har förväntat sig att den inte ska låta något alls.

Jag är inte alls överdrivet känslig för ljud men det låter helt klart rätt så mycket.
Säg såhär, tittar du på en film där det inte är explosioner eller annat högljut så hörs den väldigt tydligt, ljudet av vanligt tal på film inkl bakgrundsmusik dränker inte fläktljudet av PS3:an.

Lika med spel, så fort det är en lugnare stund så hör du den hur tydligt som helst. Bor i en 4:a på 100 kvm och jag hör den när jag kommer in genom dörren om tjejen ligger i soffan tittar på film ca 8 m bort.

Visst ligger det lite i hypen att den ska vara knäpptyst och många är överkänsliga pga det, men det är så pass många som har klagat och som haft tjockismodeller som inte alls lät så mycket som deras nya slim att man kan fastslå att det finns tystare modeller och de som är betydligt mera högljuda.

Men som sagt, vore riktigt intressant att höra vad Nordisk Film sagt till de som skickat in sina på reparationer pga ljudnivå.

Permalänk

Skaffade mig en slim 120Gb. Har inte haft några problem med fläkten, den går som en liten mus, ljudlöst

Visa signatur

[GA-EP35-DS4] [Q6600 2.4GHz] [4096MB] [GeForce GTX 260 896MB] [WD740ADFD 74GB] [Xilence 600W ] [SB 500GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flambingo
Skaffade mig en slim 120Gb. Har inte haft några problem med fläkten, den går som en liten mus, ljudlöst

Har du testat Uncharted 2 på den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.d.o
Jag är inte alls överdrivet känslig för ljud men det låter helt klart rätt så mycket.
Säg såhär, tittar du på en film där det inte är explosioner eller annat högljut så hörs den väldigt tydligt, ljudet av vanligt tal på film inkl bakgrundsmusik dränker inte fläktljudet av PS3:an.

Lika med spel, så fort det är en lugnare stund så hör du den hur tydligt som helst. Bor i en 4:a på 100 kvm och jag hör den när jag kommer in genom dörren om tjejen ligger i soffan tittar på film ca 8 m bort.

Visst ligger det lite i hypen att den ska vara knäpptyst och många är överkänsliga pga det, men det är så pass många som har klagat och som haft tjockismodeller som inte alls lät så mycket som deras nya slim att man kan fastslå att det finns tystare modeller och de som är betydligt mera högljuda.

Men som sagt, vore riktigt intressant att höra vad Nordisk Film sagt till de som skickat in sina på reparationer pga ljudnivå.

okej, eftersom du har en så stor lägenhet och den hörs från 8 meter kanske den låter lite mer än min. jag bor i 25kvm sitter typ 1-1,5 meter ifrån och störs inte av den (men jag hör den). den låter lite mer när jag tittar på dvd på den än när jag spelar. lirar uncharted 2 just nu och märker inte att den skulle låta mer pga spelet.

Permalänk
Medlem

Det är så svårt att säga om ljud. Alla upplever det annorlunda och det spelar stor roll vad för underlag den är till PS3:an, hur rummet ser ut osv.

Jag provlyssnade på demoexet som finns på medimarkt där man kan gå och provspela olika konsoler.
Såg nåt konstigt ut när jag stod där med örat mot konsolen men jag kan svära på att den nästintill var ljudlös. I för så var det aktivitet i butiken som påverkade mitt experiment men tyckte ändå det var klar skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min PS3:a i runt 1,5 år nu men inte spelat på den så jättemycket. Tidigare har jag spelat igenom spel som Devil May cry 4, Disgaea 3, spelat lite Ratchet & Clank, Guitar Hero, Street Fighter IV osv, och jag har nog aldrig hört fläkten gå upp i högvarv i de spelen. Däremot i mer krävande spel som Killzone 2 (demo), Battlefield (demo) och Uncharted 2 så tar det inte många minuter innan fläkten går upp i ungefär samma hastighet som när man kör "fan test" på PS3:an.

Det här är alltså ingen ljudnivå som vissa inte skulle störa sig på. Skillnaden ligger väl mer i hur ofta en PS3:a kommer upp i max fläkthastighet. Det är väl de olika komponenterna som a.d.o pratade om som spelar roll. För mig krävs det uppenbarligen inte mycket, men en kompis säger att hans PS3:a bara lät på det sättet när han hade den stående i en TV-möbel där den i princip stod instängd i ett skåp.

Min PS3:a står för övrigt lodrätt, helt öppet, med i princip ingenting som kan blockera luftflödet (en duglig bit från väggen) och den börjar låta högt även om det är rätt kallt i rummet, vilket det har varit ibland nu på hösten.

Permalänk
Medlem

Min PS3:a (40GB) måste stå framme för att vara tyst. Ställer jag den i tv-bänken och öppnar luckan låter den som en hårtork. Sågade upp baksidan på tv-bänken men den låter trots de som en hårtork.

har funderat på att byta ut den mot en slim dock.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
[B] Däremot i mer krävande spel som Killzone 2 (demo), Battlefield (demo) och Uncharted 2 så tar det inte många minuter innan fläkten går upp i ungefär samma hastighet som när man kör "fan test" på PS3:an.[QUOTE]

Detta låter inte normalt tycker jag. min slim åkar knapt till andra fläktnivån när jag spelar uncharted 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Har du testat Uncharted 2 på den?

Har tyvärr inte haft möjligheten än, men så fort pengarna ramlar in så ska det införskaffas

Visa signatur

[GA-EP35-DS4] [Q6600 2.4GHz] [4096MB] [GeForce GTX 260 896MB] [WD740ADFD 74GB] [Xilence 600W ] [SB 500GB]

Permalänk
Medlem

Köpte en PS3 Slim från Elgiganten idag. Har inte testat så jättemycket än, men under en timmes Uncharted 2-spelande gick fläkten aldrig upp i några märkvärdiga ljudnivåer iallafall. Jag har 30 dagars öppet köp och kan testa ordentligt. Hittills är jag nöjd.

Däremot märkte jag lite skumma grafikbuggar, typ flimmrande, eller att det blinkar till lite konstigt ibland i operativsystemet på den nya PS3:an. Ingenting sånt när jag spelar dock. Borde jag vara orolig?

Permalänk
Medlem

Köpte en slim 120 gig för några veckor sen. Märker av fläkten när jag kör spel som t.ex. killzone 2. Det är inget jag stör mig på men jag är nog iofs härdad av min gamla dator som låter som en traktor.

Permalänk

Har en feting ps3 40 gig som jag fick av en polare då han bytte till en annan modell för han var trött på fläktljudet. Kan ju säga att den låter som ett jävla as rent ut sagt, kollar jag en film på kvällen och fläkten går igång är det bara att stänga av för skulle jag höja volymen på tvn så den överröstar ps3an kommer grannarna döda mig. Den låter som en handdammsugare. Tur jag fått den, hade jag köpt skiten hade jag varit riktigt arg faktiskt. Eftersom de en gång sålt skiten tycker jag att du ska lyssna först innan du köper ett nytt ps3, alt prata med försäljaren som någon föreslog ovan.

Edit: stavfelnisse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Har en feting ps3 40 gig som jag fick av en polare då han bytte till en annan modell för han var trött på fläktljudet. Kan ju säga att den låter som ett jävla as rent ut sagt, kollar jag en film på kvällen och fläkten går igång är det bara att stänga av för skulle jag höja volymen på tvn så den överröstar ps3an kommer grannarna döda mig. Den låter som en handdammsugare. Tur jag fått den, hade jag köpt skiten hade jag varit riktigt arg faktiskt. Eftersom de en gång sålt skiten tycker jag att du ska lyssna först innan du köper ett nytt ps3, alt prata med försäljaren som någon föreslog ovan.

Edit: stavfelnisse.

Hehe roligt att du skriver i en 3 år gammal tråd
Angående ljudnivån så är väl ps3 slim 120gb som många jag känner köpte den som låter minst.
Jag sitter med en ps3 super slim 500gb.. Den är inge rolig o ha... När du har en skiva i o den snurrar så låter det för mycket.
Du borde testa o köra autorengöraren, fungerar inte det så tycker ja du ska öppna den o göra rent den. Byt kylpasta på cpu och gpu, kanske byta fläkt ?

Permalänk
Inaktiv

Min PS3 slim modell låter också vid belastning (Crysis 2, Fallout 3 och Fallout New Vegas)
Dock är den tystare vid t.ex. sportspel som PGA Tour 13 och liknande.

Inget som dock stör mig så mycket, då vet jag att fläktarna fungerar iallafall.

Hoppas jag kan ha min kära PS3:a några år till. Har använt den mycket sparsamt och ibland kan det gå månader mellan användningarna.

Inget du ska oroa dig för iallafall, som sagt det beror på vilka spel man kör.

EDIT: Woops såg att detta var en gammal tråd, ojsan hoppsan.