Operation bygga ihop ny bärbar eller inte??!

Permalänk
Medlem

Operation bygga ihop ny bärbar eller inte??!

Tjena!
Har en bärbar Zepto som tjänat mig bra till den åkte i golvet en gång för mkt och nu funkar den ej. Har prövat ny hårddisk, nollställt BIOSmm men jag tror faktiskt det ej finns något hopp? Den startar men bootar överhuvudtaget inte längre. DVD står och hackar, men jag kan inte ta bort ur bootlista eftersom jag ej kommer in i BIOS.

I alla fall, datorn har ju ett finfint grafikkort 8600GT som jag ogärna vill kasta på soptippen för jag tror iaf inte det är där felet sitter. Är det möjligt att plocka ut detta kort och sätta i en annan bärbar och få det att fungera?? Jag tänkte bara kolla om nån har någon erfarenhet och testat innan jag skruvar upp hela laptopen utan återvändo.
Som alltid tack för all ev feedback!

Permalänk
Medlem

GPUs på bärbara är ju inte riktigt samma sak som på stationära, då grafikchipet är fastlött på moderkortet och får kylning från datorn samt brukar dela minne med datorn, även om såna där kort 8600M GT brukar ha 128/256mb inbyggt minne.

Slutsats - Går rent teknisk sett om man är rätt elkunskap och fakta, men inget man bör göra själv isåfall.

Tips är att sälja skärm, DVDn, CPUn, moderkortet, chassi separat på Tradera, får någon slant i alla fall.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Efter lite pillande...'

Sådärja, jag skruvade lite här och där (det är ju så förbannat mkt småskruvar på en bärbar!!) och fick till slut loss DVD ifrån datorn efter lite om och men. Men så på tusan om inte datorjäveln fungerar direkt som en klocka! Och här har man gått och vart ledsen över ett halvår och haft datorn i garderoben efter att jag slitit mitt hår i förtvivland. Den är ju iof inte så vacker längre med skvanker lite här och där, men den fungerar iaf )) Nu ska jag pröva Crysis igen... Kram på er

Permalänk
Medlem

fanstastiskt! min lärare har ochså en tappad zepto som inte vill funka och han vill att jag ska fixa den. exakt vad gjorde du?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

jaadu, vad har jag inte gjort med Zepton?? plockat ut batteriet till moderkortet, bytt hårddisk, pröva andra minnen, skruvat loss och tittat lite Jag tror fan ni skulle skratta om jag la upp lite bilder på hur den ser ut, det är ju ett under att den fungerar faktiskt. Men men.. ett tips är iaf att inte börja med att försöka plocka loss tngtbordet för då kommer det att glappa lite när du sätter tillbaka det igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lelac
jaadu, vad har jag inte gjort med Zepton?? plockat ut batteriet till moderkortet, bytt hårddisk, pröva andra minnen, skruvat loss och tittat lite Jag tror fan ni skulle skratta om jag la upp lite bilder på hur den ser ut, det är ju ett under att den fungerar faktiskt. Men men.. ett tips är iaf att inte börja med att försöka plocka loss tngtbordet för då kommer det att glappa lite när du sätter tillbaka det igen

okej, tack!
du skulle ändå inte kunna slå min gamla bärbara hursomhelst. den sitter ihop med svart silvertejp

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

nja det stämmer inte riktigt.

alla mobila grafikkort är inte fastlödda. har själv uppgraderat min Inspiron 9400 till ett go7900gtx (från ett go79000gs, hur enkelt som helst med lite kunskap). jag har även bytt moderkort och CPU, (plus lackat om den i ren Bil-lack (men det hör inte hit)

edit. (du fråga om själva kortet såg jag nu...he he)

du vill alltså ta 8600M GT kortet o trycka in det i annan laptop ???? (det kan tyvärr bli knepigare. oftast passar bara Zeptos kort till Zeptos moderkort (fästen, mm), men som sagt, har du tur passar det till t ex en Xps m1530 (om nu kortet skulle va sådant MXM kort d.v.s.)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
nja det stämmer inte riktigt.

alla mobila grafikkort är inte fastlödda. har själv uppgraderat min Inspiron 9400 till ett go7900gtx (från ett go79000gs). jag har även bytt moderkort och CPU, (plus lackat om den i ren Bil-lack (men det hör inte hit)

så ja, svaret är "go for it"...........(svårast för dig blir att hitta Parts (delar) till din Zepto.....t ex, DELL har ett mycket mycket större utbud på Ebay (o deras egna Spare parts avdelning)

andelen datorer med MXM grafikkort är minimalt. skulle tippa på under 10% av datorerna som finns på marknaden har MXM kort. därav tumregeln att det inte går att byta ut gfx på bärbara.
har TS en 6224 eller 6324W kan han byta ut grafikkortet.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Undarra hur det är i en burk gjord för SLI, är det en kortplats tom ifall man inte valt 2 kort, eller är det nåt de löder ihop tro?

Permalänk

nej. det är som ett "block" med 2 fläktar på.

kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=yklqhb7PRXY

helt sjukt enkelt att uppgradera t ex en Xps M1730:)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
okej, tack!
du skulle ändå inte kunna slå min gamla bärbara hursomhelst. den sitter ihop med svart silvertejp

hahah svart silvertejp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
nej. det är som ett "block" med 2 fläktar på.

Var detta riktat till mig angående SLI?

Det är alltså så att det inte går att bygga om från singel kort till 2 st, utan det skulle åtminstonde innebära att man måste skaffa ett dubbelkort i stället för enkeltkortet.

Blä.

CPUn skulle dock gå att byta påstod snubben, har de socklar ibland då alltså?

De bärbara jag tittat i har som sägs ovan haft det mesta fastlött på moderkortet och det är inget man ger sig på utan utrustning och kunskaper om vad man håller på med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beengaan
hahah svart silvertejp?

japp, svart silvertejp. svenska ordet för duct tape är konstigt nog silvertejp även om den kan vara svart ochså

EDIT: stavning

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Duct tape annars faktiskt, vi kallar den silvertejp för färgen, men även vävtejp.

Ja visst kan de ha andra färger men silver har ju alltid varit synonymt med den.

Permalänk
Medlem

vävtejp har jag aldrig hört... bara silvertejp men det låter vettigare än svart silvertejp iaf

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Var detta riktat till mig angående SLI?

Det är alltså så att det inte går att bygga om från singel kort till 2 st, utan det skulle åtminstonde innebära att man måste skaffa ett dubbelkort i stället för enkeltkortet.

Blä.

CPUn skulle dock gå att byta påstod snubben, har de socklar ibland då alltså?

De bärbara jag tittat i har som sägs ovan haft det mesta fastlött på moderkortet och det är inget man ger sig på utan utrustning och kunskaper om vad man håller på med.

det går inte att modda om en singel GPU till en SLi GPU.

de laptops som är allra enklast och som dom flesta byter grafikkort på är:
alla Inpsiron 9XXX modeller och alla Xps Gen 2. Xps m170. m1710 modeller.......finns en uppsjö med Parts på Ebay...o.s.v.

och ja, vissa laptops har grafikkorten integrerade på moderkortet, (t ex min Studio xps 16 har så)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
det går inte att modda om en singel GPU till en SLi GPU.

de laptops som är allra enklast och som dom flesta byter grafikkort på är:
alla Inpsiron 9XXX modeller och alla Xps Gen 2. Xps m170. m1710 modeller.......finns en uppsjö med Parts på Ebay...o.s.v.

och ja, vissa laptops har grafikkorten integrerade på moderkortet, (t ex min Studio xps 16 har så)

tror nog att han syftade på X2 kort. et kort med dubbla kärnor.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ja alltså man ser tydligt att det är 2 separata kort, och i varianten med 1 kort så är kortplats 2 bara tom, dock kan jag inte se hur det hela sitter fast genom bilderna bara.

Men det ser onekligen ut som om det är samma moderkort och kontroller bara att de plockar i eller ur ett i det här faller GF280M när man är snål.

Nåväl jag får fråga dem om saken, isf kan man ju få ur lite till när man känner att man har råd att skaffa det andra kortet, CPUn sitter dock i en sockel så den går iaf att byta inom samma familj.