Tyst 13-14" bärbar speldator, en utopi?

Permalänk
Medlem

Tyst 13-14" bärbar speldator, en utopi?

Jag vet att de flesta tycker att 13-14" är alldeles för litet för en speldator, men för mig funkar det. Men finns det någon 13-14" tyst bärbar dator som funkar till lite krävande spel typ Total War: Empire och Fallout 3?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

En Amilo tillsammans med Graphicbooster är ju alltid ett alternativ. Vet inte hur tillgången är nu för tiden. Kortet börjar ju bli föråldrat, men är nog samtidigt fortfarande bland det absolut kraftfullaste du kan få till en 13" bärbar än idag.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6148&page=4

Dock krävs det ju att man bär med sig en extra låda när man ska lira...

Någon som vet om AMD/ATI jobbar vidare på detta koncept? Är då ett väldigt intressant alternativ i min värld...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Skulle ha väntat tills Arrendale kommer för då kan du använda den integrerade grafiken när du inte spelar.

Permalänk
Medlem

Nja, en burk sidan om och AMD processor hoppar jag över.
Hmm...vänta tills Arrendale kommer... Vill ha nu;-)

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

min thinkpad t400 lirar fallout 3 i 800x600 på medium med sitt ATI 3470.
dragon age kör den i 960x600, meduim graphics o high texture utan problem.

jag testade att köra igång RM Clock, klockade ner min P8400 till 1.1V @ 2,26GHz.
Efter några timmars intensivt dragon age-spelande är utblåsluften uppskattningsvis 50C och fläkten inte hörbar på knappa 40cm.

Detta grafikkort är dock knappast avsett för spel. men svalt och rätt schysst optimerat i varje fall!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Något off topic: XGP är fortfarande ett aktuellt koncept och med tanke på att det är baserat på PCI express 2.0 med minst 8 lanes kommer det nog vara det ett tag framöver. T.ex. har Acer Ferrari One en XGP-anslutning.

Senaste mobila AMD-processorerna verkar vara en hel del snabbare än tidigare generation men fortfarande en bit långsammare än Intels Core 2 Duo, det beror troligtvis på att AMD fortfarande inte har samma kvantitet/kvalitet på L2 cachen som Intel. Spelbärbara utrustade med Turion II Ultra lyser med sin frånvaro än så länge så är inte direkt relevant.

Vad jag vet är det fortfarande LG P310 med 9600GT (en konfiguration som inte erbjuds i Sverige tyvärr, finns i Tyskland m.m.) som är den bäst utrustade bärbara i den klassen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0

Vad jag vet är det fortfarande LG P310 med 9600GT (en konfiguration som inte erbjuds i Sverige tyvärr, finns i Tyskland m.m.) som är den bäst utrustade bärbara i den klassen.

Med tanke på detta så är ju Sony Vaio CW (som jag har kollat lite på) ett helt OK val. 14", P7450 processor och Nvidia 230M grafik. Nvidia 230M ska ju vara bättre än 9600GT.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

dell studio xps 13

Har hört att denna 13'' ska vara bra, lite svagt med gfxkort bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Med tanke på detta så är ju Sony Vaio CW (som jag har kollat lite på) ett helt OK val. 14", P7450 processor och Nvidia 230M grafik. Nvidia 230M ska ju vara bättre än 9600GT.

Teoretiskt iaf, beror på om Sony använder standardklockfrekvenser och GDDR3 grafikminne. Hade inte sett den modellen tidigare, tack för tipset

Ok, den kör GPU:n med 450MHz core (500MHz är "standard") och 680MHz minne (800MHz är standard) enligt en recension på notebookjournal.de . Verkar prestera bra ändå (5640 3DMark06 ) och borde gå att klocka upp en smula om man verkligen behöver. Priset på datorn är ganska bra också ~10kkr

Permalänk

Sony Vaio CW verkar riktigt trevlig. Verkar vara riktigt mycket "bang for the buck" med den. Kollar själv runt efter 13-14" laptops och hittar ingen som egentligen passar mig. Skulle vilja hitta en med ett bättre grafikkort. Men verkar dåligt om dem i just den storleken.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som sagt det finns en riktigt kraftfull från Asus som går under modellnamnet N81vp-d1 el. d2 (d2 har windows 7 installerat medan d1 har vista med upgrade coupons).

Klart citat från en sidan:
Conclusion
The ASUS N81Vp is hands-down the fastest 14” notebook we have reviewed and easily holds its own against other larger notebooks. Even though it is technically targeted towards multimedia users I think it would be a perfect mobile gaming rig.

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4896&review=... Där är länken till reviewn.

Notera att den versionen som finns i review:n ovan har en långsammare processor och går därför under N81vp-C1. I D1 och D2 versionen sitter det snabbare processor (minns ej vilka det är när detta skrivs).

Tyvärr finns modellen inte att få tag på i Europa vilket leder till att import från t.ex. USA är det enda sättet. Men priset är bra och såvitt jag vet är den riktigt riktigt snabb för att vara 14".

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Köpte idag en Sony Vaio CW (skriver på den just nu). Har i princip bara kört igång den, men kan i alla fall säga att (än så länge) verkar den tyst, vilket var viktigt för mig och tangentbordet känns helt OK. Om någon vill kan jag återkomma med mer tankar om den om en dag eller två.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Köpte idag en Sony Vaio CW (skriver på den just nu). Har i princip bara kört igång den, men kan i alla fall säga att (än så länge) verkar den tyst, vilket var viktigt för mig och tangentbordet känns helt OK. Om någon vill kan jag återkomma med mer tankar om den om en dag eller två.

Jag är intresserad vad du tycker om den i all fall
Hur är skärmen och touchpaden t.ex.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Jag är intresserad vad du tycker om den i all fall
Hur är skärmen och touchpaden t.ex.?

Förutom en gammal HP på jobbet har jag bara testat en HP DV-6 1224eo, som många gillar men jag lämnade tillbaka, bl a pga att den lät för mycket, men skärmen är klart bättre än båda dessa och likaså touchpaden. Visst, man kan ju inte precis luta sig så mycket upp, ner eller åt någon sida utan att bilden förändras, men det är klart bättre än någon av de två HP jag har testat, likaså är touchpaden lätt pga att ytan inte är helt slät. Kommer ändå att koppla in min trådlösa mus (men har inte gjort det ännu eftersom touchpaden är så lätt att arbeta med;-) Men som sagt erfarenheten av bärbara är inte mer än två HP).

Återkommer när jag har kört något lite tyngre program.

Visa signatur

Simna

Permalänk

Låter riktigt trevligt. Tanken för mig är att byta ut hårdisken mot en ssd. Sen så ha denna som main burk. http://www.sweclockers.com/album/?id=3951

Känns datorn rapp? Hur tycker du att den klarar spel mm?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Låter riktigt trevligt. Tanken för mig är att byta ut hårdisken mot en ssd. Sen så ha denna som main burk. http://www.sweclockers.com/album/?id=3951

Känns datorn rapp? Hur tycker du att den klarar spel mm?

Ja, som spelburk passar den inte riktigt för mig. Grafikkortet är ett meck. Jag skulle gärna vilja spela gamla klassiker på den här datorn, men det går inte eftersom de har 2D grafik. På ett "vanligt" grafikkort hade man kunnat gå in och ändra Direct Draw och 3D accelerationen, som hade gjort så att dessa spel hade fungerat, men drivrutinerna till detta grafikkort tillåter inte det. Det går inte heller att ladda ner några nya drivrutiner från nVidia. De hänvisar bara till att drivrutiner tillhandahålls av datortillverkaren, som är Sony och Sony....suck.
När det gäller nyare spel så har jag bara testat att spela en liten stund
Civ IV och det verkar fungera, men vad som händer ett par timmars spel på en stor karta med många civilisationer vet jag inte.
Tänkte även testa Fallout 3. Det gick bra att installera spelet, men när jag skulle starta det fick jag felmeddelande och jag gav upp. Undersökte aldrig var problemet ligger, kanske bara hade behövt ändra kompabiliteten till XP eller så var det något annat. Men efter ett antal timmars bökande med allt som jag beskrivit här ovan gav jag bara upp.
Med andra ord tycker jag definitivt inte att denna fungerar som huvuddator, om man tänker spela spel, för de spel som man borde kunna spela på denna dator är ju äldre spel, eftersom nyare spel kräver väldigt bra grafikkort om man vill få ut det bästa ur spelen.
Måste också säga att Sonys support är under all kritik, man kommer inte fram och om man kommer fram så får man tala med en person som verkar veta mindre än man själv. Och hur man får support från nVidia vet jag inte. Verkar helt omöjligt. Försökte bl a bli medlem på deras forum, för att försöka få hjälp där, men det gick inte heller. Fick klartecken och skulle vänta på ett meddelande som skulle skickas till min mailadress så att skulle kunna logga in. Det kom inget meddelande. Provade två gånger.
Så när jag uppgraderar min stationära dators grafikkort blir det med ett ATI-kort.

Visa signatur

Simna