Blåskärm och kan inte starta upp windows

Permalänk
Medlem

Blåskärm och kan inte starta upp windows

Hej, min bror ville ha hjälp med en bärbar dator men jag kan inte lösa felet.

han lyckas inte starta upp windows och falerar varje gång. resulterar i att han bootar om. har kollat boot ordning på hårddisk et cetera fast de verka inte vara något fel jag prövade att sätta bios i default men det blev det inte bättre av han har nått slags program som återstället datorn till 2007. antagligen fabriksinställningar och raderad hårddisk men han vill att filerna ska vara kvar. jag vet inte hur jag ska vända mig :S

vore tacksam för hjälp.

ville gärna se vad som stod på felmeddelandet när han försöker starta upp OS't men den visas i 1,5 sekund

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk

blås datorn. (med andra ord använd er Recovery CD)

ps.
om ni vill behålla det som finns på datorn, skicka mig ett PM så kan du få ett program (som verkligen funkar) att kopiera över din brors hårddisk data (NTFS) till en annan hårddisk...sen är det bara att blåsa datorn.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

aj så fel han ville inte behålla grejerna.

problem

kan inte hitta dvd/cd spelaren jag gör en selektiv start där jag väljer de som ska startas men han hittar bara hårddisken men spelaren står med på start listan?

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk

varför i hela friden vill du hitta DVDn ?????

(vad har du för dator o för OS ?????) vet bara gamla burkar där DVDn inte poppar upp i boot-menyn....annars ska den synas.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk

in i BIOS & sätt boot order.

1.cd/dvd
2 HD
3 OSV...

sen i med cd/dvd skivan med os.

Har du recovery ska du starta med den, (står snabbt då du startar din laptop med vad trycka för tangent)
annat så in i Windows & bränn ut skivorna på skiva/skivorna (edit han kommer inte in i Win, såg det)

Alla tillverkare är lite olika

Vad för laptop Märke & model?

Permalänk
Medlem

fujitsu siemens amilo är det.

har boot order cd/dvd > hd

jag kör skivan och pressar ner F12 några gånger och kommer in i selektiv start och vill självklart köra skivan för att komma igång men det står endast
1. VAFAN E DVDn?(skämt)
2. IDE HDD: ST98823AS-(S1)

OBS UPPTÄCKTE NU

IDE CD: .... lol snäckert att jag försöker köra en DVD på en CD spelare. kan man anslute en usb dvd till laptopen tro, och köra på det viset?

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem

ska jag komma ihåg 2 tummar upp för evert grön

---------
ps.
om ni vill behålla det som finns på datorn, skicka mig ett PM så kan du få ett program (som verkligen funkar) att kopiera över din brors hårddisk data (NTFS) till en annan hårddisk...sen är det bara att blåsa datorn.
---------

Visa signatur

Det är inte sant.