SSD-lagring är årets datorjulklapp

Permalänk
Medlem

OCZs billiga SLC vore ju inte helt fel om den kom innan jul.
De bästa klapparna fixar man själv.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Med tanke på att svensken i genomsnitt lägger 6500kr på julklappar så är det kanske inte helt orimligt?

medelvärde är väl iofs troligen ett ganska dåligt mått här, men visst.

Permalänk
Avstängd

Åh, jag som trodde det var Svensk Handel eller vilka det nu är som utser en "officiell" julklapp, det hade varit ännu coolare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
skickar en på posten

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
konstigt att inte många som önskar bättre datorskärm

Det finns inte så många vettiga ledskärmar på marknaden än. Nästa år kan det nog vara helt andra %satser på det valet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Funny People var en riktigt bra film, rekommenderas varmt.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Tills dom hamnar på priser som vanliga diskar är dom inte så intressanta för tillfället.. sen pajar dom också väl fort? dom tål inte så många skrivningar visst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Tills dom hamnar på priser som vanliga diskar är dom inte så intressanta för tillfället.. sen pajar dom också väl fort? dom tål inte så många skrivningar visst

Precis som för vanliga hårddiskar finns det garanti på disken. Om du är rädd för livslängden finns det SSD med 10 års garanti (http://www.behardware.com/news/10323/ssd-patriot-torqx-10-yea...).

För att få svar på din fråga får du säkert vänta några år (inget problem i ditt fall iom att du väntar på att SSD ska falla ned till samma nivå som mekaniska diskar), först om några år vet vi hur många år dagens bra SSD klarade sig i praktiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Åh, jag som trodde det var Svensk Handel eller vilka det nu är som utser en "officiell" julklapp, det hade varit ännu coolare.

officiell julklapp väntas bli en spikmatta.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Jag tror inte sdhårddisken blir så vanlig datorjulklapp, men om man utgår från definitionen av årets produkt (Handelns utredningsinstitut). Är en aktuell sak som tros kunna sälja bra och även vara tidstypiska för samtiden http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_julklapp
Så kan jag inte komma på någon annan datorprodukt. Visst en extern usb hårddisk kommer säkerligen sälja bra, men det är lite 2004 över den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
officiell julklapp väntas bli en spikmatta.

Det tror jag den kommer bli också, skulle t.o.m kunna satsa pengar på det.

På aftonbladets viktklubb finns det t.o.m. folk som har gått ner i vikt efter att ha använt denna matta, samtidigt som de låg på kaloriunderskott.(finns flera trådar där) Och jag själv har en spikmatta för att gå upp i vikt och den har fungerat för mig, samtidigt som jag då låg på kaloriöverskott ihop med gym.
Otroligt att spikmattan kan veta vad man vill göra med sin kropp. Nu är väl den vanliga förklaringen att de känner sig lugnare (p.g.a. placebo) och därför äter, sover bättre etc. Vilket innebär att mattan faktisk fungerar, om man bara tror på den.

Nå var jag hemma hos en äldre dam som hade köpt en sådan matta och hon berömde den så väl, jag fick sitta där och låtsats vara imponerad av den. (det bättre att hålla tyst ibland än att göra sig ovän, speciellt mot folk som inte tål kritik)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Helt klart årets julklapp! Man kanske ska köpa sig en till

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
officiell julklapp väntas bli en spikmatta.

Åh, fy satan! Det värsta är att jag tror du mycket väl kan ha rätt. Julafton för pseudovetenskapare och flummare!

Edit: Huh, du hade rätt redan. HUI har redan annonserat det. Blä!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är lite svårt att hålla masken när folk man känner stolt talar om att de har införskaffat en fantastisk spikmatta. Som fungerar!

Permalänk

Det enda som jag tycker talar lite emot sd, är att folk skaffar den som systemdisk. Visst inget problem för en swecare, men för svenssons så är det ett moment de vill undvika.
Så egentligen skulle man ha två årets datajulklappar, en för mindre datorkunniga (ingen liten andel) och en för de mer insatta.
Bluray-brännare som fanns att rösta på tror jag kommer floppa rejält, de rymmer för lite data jämtemot alternativen, för att folk skall vilja bränna ut.
Spelkonsoler tror jag kommer sälja bra (prissänkningarna gör gott), nu är det i o.f.s. ingen persondator-tillbehör/hårdvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Åh, fy satan! Det värsta är att jag tror du mycket väl kan ha rätt. Julafton för pseudovetenskapare och flummare!

Edit: Huh, du hade rätt redan. HUI har redan annonserat det. Blä!

Då vet du vad du ska köpa till flickvännen i julklapp, en spikmatta. Jag kan garantera att hon skulle bli riktigt förvånad och överraskad, även om nu alla hennes väninnor fick en sådan..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Näää alltså jag vill inte ge bort någon SSD till julklapp bara för att den lägger av efter att tag. Det har förekommit massor med problem på sist med just SSD...Raid0 Funkar nog lika bra och är säkrare... Dx11 Grafik är för dyr anyways just nu så nja...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Näää alltså jag vill inte ge bort någon SSD till julklapp bara för att den lägger av efter att tag. Det har förekommit massor med problem på sist med just SSD...Raid0 Funkar nog lika bra och är säkrare... Dx11 Grafik är för dyr anyways just nu så nja...

I see... hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Näää alltså jag vill inte ge bort någon SSD till julklapp bara för att den lägger av efter att tag. Det har förekommit massor med problem på sist med just SSD...Raid0 Funkar nog lika bra och är säkrare... Dx11 Grafik är för dyr anyways just nu så nja...

Från SSD till DX11, intressant resonemang för att inte köpa SSD.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bluray-brännare som fanns att rösta på tror jag kommer floppa rejält, de rymmer för lite data jämtemot alternativen, för att folk skall vilja bränna ut.

Jag tror inte att storleken har så stor betydelse, jag skulle gärna byta ut dvd-brännaren mot en blueray-brännare om priset på media bara var lägre. Blueray-media kostar ännu galet mkt pengar, 25GB-skivor kostar t.ex. ~60:-/skiva. Jmfr med 4.3GB DVD-media som kostar ~2:-/skiva. DVD-media kostar ~0.50/GB, Blueray-media ~2.50/GB. (Hårddiskar kostar ~0.60/GB.).

Blueray-brännarna är oxå dyra, men jag tror att om priset på media går ned kommer oxå priset på brännaren följa med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det enda som jag tycker talar lite emot sd, är att folk skaffar den som systemdisk. Visst inget problem för en swecare, men för svenssons så är det ett moment de vill undvika.

Nja, det är väl ändå lättare att ta sig in på en marknad om man kan befästa en nisch först?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Då vet du vad du ska köpa till flickvännen i julklapp, en spikmatta. Jag kan garantera att hon skulle bli riktigt förvånad och överraskad, även om nu alla hennes väninnor fick en sådan..

Hehe, eftersom hon studerar till sjuksköterska finns risken att hon säger "du får sova på soff, jag menar spikmattan i natt, otäcka karl...".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[B
Hehe, eftersom hon studerar till sjuksköterska finns risken att hon säger "du får sova på soff, jag menar spikmattan i natt, otäcka karl...". [/B]

De är därför du alltid är så glad... du har din egen "nurrseee"

Bara jag som inte förstår mig det här med året julklapp som de utannonserar varje år? Förra året var det en upplevlse, och i år är någon jävla hälsoskit... jag menar va fannn.. Det är jul för helvete, jag vill ha ett paket, helst med elektronik eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
De är därför du alltid är så glad... du har din egen "nurrseee"

Bara jag som inte förstår mig det här med året julklapp som de utannonserar varje år? Förra året var det en upplevlse, och i år är någon jävla hälsoskit... jag menar va fannn.. Det är jul för helvete, jag vill ha ett paket, helst med elektronik eller liknande.

Det FINNS faktiskt folk som har andra intressen än datorer och annan elektronik. Det kanske låter konstigt men så är det faktiskt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Det FINNS faktiskt folk som har andra intressen än datorer och annan elektronik. Det kanske låter konstigt men så är det faktiskt.

Du får ursäkta mig, men låt mig uttryck mig så här; Att få något hälsoinriktat är ingen julklapp, det är snarare ett läkarbesök...

Permalänk
Medlem

Årets julklapp, kolla listan, är ju en hel del elektronik.

2009 - Spikmatta
2008 - En upplevelse - i september startade finanskrisen, och intresset för produkter och varor befarades minska.
2007 - GPS-mottagare
2006 - Ljudbok
2005 - Pokerset - under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
2004 - Platt-TV
2003 - Mössa
2002 - Kokbok - som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
2001 - Verktyg
2000 - DVD-spelare
1999 - Böcker, särskilt Bibeln
1998 - Datorspel
1997 - Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
1996 - Internetpaket
1995 - CD
1994 - Mobiltelefon
1993 - Parfym
1992 - TV-spel
1991 - CD-spelare
1990 - Wok
1989 - Videokamera
1988 - Bakmaskin

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köp av en ssd är den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort till min dator!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Va? jag trodde en netbook skulle bli årets elektronik klapp!
men en SSD skulle sitta fint så kan man avpollettera de gamla SCSI 15000 rpms diskarna.... (SCSI since 1998 dax för ett generationsbyte!!)

och... "spikmatta" *facepalm* hmmm... funkar kanske som placebo?
man kanske inte skall uttala sig förrens man testat?!

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Va? jag trodde en netbook skulle bli årets elektronik klapp!
men en SSD skulle sitta fint så kan man avpollettera de gamla SCSI 15000 rpms diskarna.... (SCSI since 1998 dax för ett generationsbyte!!)

och... "spikmatta" *facepalm* hmmm... funkar kanske som placebo?
man kanske inte skall uttala sig förrens man testat?!

Netbook var förra årets klapp

Får jag en spikmatta istället för en ssd av mina päron så säger jag upp bekantskapen

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX