Permalänk
Medlem

Dv6-1234 börjat hacka/lagga

Nu är det så att man köpte en dv6-1234eo från HP för 2 månader sen.
Efter dessa 2 månader så har datorn börjat lagga extremt. Kan inte ens spela Warcraft 3 utan att den hackar fram.

När jag köpte den ny så fick den runt 6500 i 3dmark06, nu får den 2800

Enda skillnaden jag har gjort på datorn är att uppgradera från vista till win 7.
problemet fanns dock innan uppgraderingen till win 7.

Vad tror ni har hänt med den?

Specs :
4gb ram
HD4650 1gb
T4200 2.00ghz

Permalänk
Medlem

Har du alla drivrutiner installerade? Fick du med någon form av uppdatering till datorn eller skaffade du Win7 själv?

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Har du kollat att Hög prestanda/High performance är aktiverat?
Alltså batteri ikonen nere till höger?

Hur är det annars med damm?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Har du alla drivrutiner installerade? Fick du med någon form av uppdatering till datorn eller skaffade du Win7 själv?

Jo alla drivrutiner är installerade , jag fick win7 av HP medföljandes till datorn när jag köpte den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Har du kollat att Hög prestanda/High performance är aktiverat?
Alltså batteri ikonen nere till höger?

Hur är det annars med damm?

Självklart är Hög Prestanda aktiverat.
Damm är det inte mycket av , har testat med luft på burk för att få bort det mesta.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett fabrikationsfel...där kyllösningen till grafiken monterats slarvigt och helt enkelt lossnat. Om du startar ett spel direkt efter att datorn startats ifrån kall, funkar det en liten stund innan lagget kommer? Kan du köra en 3dMark där frameraten hoppar mellan normala nivåer och väldigt låga fps? Då låter det värmerelaterat och då ska du reklamera burken. Installera något program som övervakar temperaturen på gpu:n och se vad den visar. Jag kör också dv6 med 4650 och jag är aldrig över 70C på gpu:n, oftast betydligt svalare även vid spel och det med en amd som delar på kyllösningen och som går varmare än din Intel så får du högre temps än jag är det något som inte stämmer...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Det låter som ett fabrikationsfel...där kyllösningen till grafiken monterats slarvigt och helt enkelt lossnat. Om du startar ett spel direkt efter att datorn startats ifrån kall, funkar det en liten stund innan lagget kommer? Kan du köra en 3dMark där frameraten hoppar mellan normala nivåer och väldigt låga fps?

Just precis detta är vad som händer. jag ligger på 65 grader @ cpu och gpu på 72-75 vid full load. Bara att ibland även vid kallstart så hackar allting ändå

Permalänk
Medlem

Re: Dv6-1234 börjat hacka/lagga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abtyl
Nu är det så att man köpte en dv6-1234eo från HP för 2 månader sen.
Efter dessa 2 månader så har datorn börjat lagga extremt. Kan inte ens spela Warcraft 3 utan att den hackar fram.

När jag köpte den ny så fick den runt 6500 i 3dmark06, nu får den 2800

Enda skillnaden jag har gjort på datorn är att uppgradera från vista till win 7.
problemet fanns dock innan uppgraderingen till win 7.

Vad tror ni har hänt med den?

Specs :
4gb ram
HD4650 1gb
T4200 2.00ghz

gjorde du en ren installation av win 7 eller uppgraderade du och hade kvar allt som fans på datorn? för om du bara uppgraderade så har du nog felet där

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
gjorde du en ren installation av win 7 eller uppgraderade du och hade kvar allt som fans på datorn? för om du bara uppgraderade så har du nog felet där

Problemet var där dock innan uppgraderingen till win7.

Permalänk
Medlem

65C låter rätt högt för en T4200 och över 70C på gpu:n betyder att något inte är i ordning då min cpu kan träffa 80C och grafiken ändå är svalare än din trots att de delar kylare.. Din dator går varmare än den ska, men...och det är ett stort men...tempen är inte uppe på den nivån där det ska börja throttla.. Temperaturerna på en gpu kan förändras otroligt fort så kör du t.ex en 3dMark06 och mäter av tempen direkt när programmet avslutats kan den hunnit sjunka 15C på 10 sekunder... Starta ett spel i windowed mode och logga tempen medan du ser avläsningen, alternativt kolla om programmet kan logga ett maxvärde. Har du redan gjort detta har jag inget bra svar.. Din dator går varmare än den ska men den är inte SÅ varm att det borde kortsiktigt påverka funktionen...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550