DVD som håller i 1 000 år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Herregud, alla verkar missa det faktum att man kommer behöva en dator anno 2009 för att kunna spela upp skiten.

Jag har idag filer på gamla CD-skivor anno 1997-98 som inte fungerar med dagens datorer.
Hur tror ni en dator fungerar om 1000 år?

Hur ser en CPU ut då? Använder vi kvantdatorer eller dna-datorer?
Hur ser flyttbart media ut? Är det små kristaller? Är det klossar? Är det en liten magnet man lägger på datorn?

Vem vet? Men ni förutsätter att de kommer ha DVD-läsare och programvara som kan läsa 1000 år gamla filstandarder. Jo tjena. Funkar skivan om hundra år så är det jävligt tveksamt ifall någon kan läsa den.

Precis vad jag också tänkte påpeka, inte fan kommer det finnas dvd-läsare om tusen år?

Vill man spara digitala filer får man nog göra nya backuper till ny lagringsmedia innan den gamla dör ut helt, dvs med ganska jämna mellanrum.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Precis vad jag också tänkte påpeka, inte fan kommer det finnas dvd-läsare om tusen år?

Vill man spara digitala filer får man nog göra nya backuper till ny lagringsmedia innan den gamla dör ut helt, dvs med ganska jämna mellanrum.

Just precis.
Mitt gamla jobb hade det problemet. De gjorde ritningar 1990 åt diverse företag och samlade allt material om varje projekt på disketter. 5,25 tums disketter.
Efter ett antal år så bytte de upp sig till 3,5 tum och sen till CD-skivor.
När en av deras första kunder kom och ville ha en ny kopia på en ritning så visade det sig att det för det första inte fanns en enda 5,25" diskettstation på hela arbetsplatsen och när de väl jagat fatt i det så fanns det inget cad-program som kunde läsa filerna. Då var filerna ändå bara 15 år gamla.

Som sagt, har själv skivor som jag inte kan använda längre (men är för dumsnål för att slänga...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Låter som ett aprilskämt

Permalänk

tänk om skivan misslyckas under bränning?
XD

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem

[/i]Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Herregud, alla verkar missa det faktum att man kommer behöva en dator anno 2009 för att kunna spela upp skiten.

Jag har idag filer på gamla CD-skivor anno 1997-98 som inte fungerar med dagens datorer.
Hur tror ni en dator fungerar om 1000 år?

[/quote]

Jag har cd-skivor från 99 som funkar än. Har inte sett någon optisk skiva spontant bli oläsbar. Däremot floppys..
Personligen tycker jag det är trevligt med någon som satsar på något som ska hålla länga - det är fasen inte trenden idag. Se på allt med inbyggda batterier.
Menar - om man verkligen bryr sig om saker som ska hålla - vad ska man göra? Ingen kan förutse vilket lagringsmedium och vilken teknologie som kan läsa det som kommer användas om tusen år. Se runstenarna. 'En sten / en mans rykte håller för alltid' ..mer sant än något idag, förutom kanske dessa skivor Haha, men inte ens jag tror på dom så mycket.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag har gamla CD skivor från 1995 och dom funkar fin fint. Vist vissa spel kan jag inte installera för dom kan inte spelas i nyare en win 98. Men jag har windows 1 på skiva som där emot jag inte får att funka men vet inte där emot om det stöder mitt bios eller något i den stilen. Konstigt nog är Windows 1 på CD skiva och det släpptes typ 1984 eller något men vist CD släpptes på 70 talet

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gudbrandsen
Jag har gamla CD skivor från 1995 och dom funkar fin fint. Vist vissa spel kan jag inte installera för dom kan inte spelas i nyare en win 98. Men jag har windows 1 på skiva som där emot jag inte får att funka men vet inte där emot om det stöder mitt bios eller något i den stilen. Konstigt nog är Windows 1 på CD skiva och det släpptes typ 1984 eller något men vist CD släpptes på 70 talet

CD kom 86

Edit. Kom ut 79 men slog inte genom förens mitten av 80talet

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kunde vara intressant med en sådan som man lägger i en tidkapsel.

Vad skulle finnas på den? Jo, sånt där nödvändigt från våran tid - Rick Roll' etc.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Lär vara lika länge som det där andra tusenåriga experimentet...

Permalänk

Vi måste börja å gräva ner DVD-skivor ! kommer bli heta skattor i framtiden !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Kan ju lämna ett meddelande till framtiden på dem.
"Hi 3009! If you read this, come get me with your timemachine. I don't like the current present."

Haha.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Herregud, alla verkar missa det faktum att man kommer behöva en dator anno 2009 för att kunna spela upp skiten.

Jag har idag filer på gamla CD-skivor anno 1997-98 som inte fungerar med dagens datorer.
Hur tror ni en dator fungerar om 1000 år?

Hur ser en CPU ut då? Använder vi kvantdatorer eller dna-datorer?
Hur ser flyttbart media ut? Är det små kristaller? Är det klossar? Är det en liten magnet man lägger på datorn?

Vem vet? Men ni förutsätter att de kommer ha DVD-läsare och programvara som kan läsa 1000 år gamla filstandarder. Jo tjena. Funkar skivan om hundra år så är det jävligt tveksamt ifall någon kan läsa den.

Det är knappast så att framtidens skolungdomar kommer att få låna hem de här 1000-åriga skivorna i original från biblioteket för att köra dem på sina hemdatorer. De är till för slutna arkiv, och slår de här skivorna igenom som lagringsmedium för historisk data kommer nog dessa arkiv att vara utrustade med rätt sorts läsare. En del av dagens bibliotek har ju läsare för mikrofilm, även om ingen annan använder mikrofilm som standard idag.
Och framtidens forskare behöver ju bara bygga en replik av en 1000 år gammal dator, eller emulera den, ifall den gamla går sönder. Att sedan få tag på rätt mjukvara är ingen konst. Den finns ju bevarad på skivorna!

Man får komma ihåg att det verkligen är enorma mängder data som ska lagras. Tänk bara hur många DVD-skivor det skulle krävas för att lagra hela SVT:s arkiv med alla program som skapats under 1900-talet. Det vore inte hållbart att kopiera om allting var tionde år för all framtid. Det är också viktigt att långtidsarkivering av det här äldre materialet sker så snabbt som möjligt innan det försvinner. Då och då hör man ju talas om en brand i något filmarkiv eller att originalinspelningar spelats över för att man velat återanvända banden. Exempel på filmer och tv-program som försvunnit på grund av detta är något hundratal av de första avsnitten av "Dr. Who" och världens första tecknade långfilm"El Apóstol". Det vore ju synd om samma sak skulle hända med datorspelen, så att framtidens människor inte kan avnjuta mästerverk som "Monkey Island".

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Hjälpsam

Bra!
Var lite orolig för min samling porrfilmer.

Skämt och sido, klart dom kommer kunna läsa DVD:er om 1000 år, vi kan inte ens föreställa oss hur mycket man klarar då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läsare är nog inget problem om 1000 år. Då bara lägger man den på scannern och läser in all data på en gång. Precis som någon har gjort med stenkakorna.

Ingen har ju en 78-varvs skivspelare längre så då gjorde de ett dataprogram som läste av spåren och skapade ljudet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det ända jag tänkte var "Ja, och?". Dvd är väll så gott som borta nu ändå?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Läsare är nog inget problem om 1000 år. Då bara lägger man den på scannern och läser in all data på en gång. Precis som någon har gjort med stenkakorna.

Ingen har ju en 78-varvs skivspelare längre så då gjorde de ett dataprogram som läste av spåren och skapade ljudet.

Va? Vad menar du? En stenkaka håller ju minst i 500 år.
Menar du att man måste lägga om musiken på ett annat lagringsmedia?
Nejdå, jag är säker på att om 600 år och man hittar en grammofonskiva som inte är digitaliserad så är det bara att bygga en grammofonspelare eller använda en special som finns på museet.

jag menar varje museum av grad har ju möjlighet att läsa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lremsa

1000åriga DVD-skivor är en försäljningsploj. Inget annat.

Vad jag menade med att skivorna inte fungerar längre är inte att de inte fysiskt går att läsa utan för att vissa av filerna och de flesta av programmen inte fungerar i en modern dator.

Det verkar svårt för många att förstå hur långt vi har kommit på 40 år.
Ännu mindre vad som händer om 400år.

Kungliga biblioteket har tillgång till 7 miljoner timmar material från TV.
Föreställ er nu att detta läggs i DVD-kvalité på en skiva.
Vad får man plats med 4 timmar som mest om man har tur?
1,7 miljoner DVD-skivor. Kanske komprimera materialet lite?
Kanske 40 timmar på en DVD-skiva. 175 000 skivor. I ett stort register.
Kanske en robot som kan hämta skivorna så att man faktiskt under dessa 1000 år kan kolla på materialet. Känns smidigare att ha det på hårddiskar med backup.
När ny teknik kommer så kopieras det bara över till nya diskar.

Förresten, någon som har en laserdisc spelare över som jag kan få?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Syntetisk sten?
Hur går det till?

Rista i riktig sten istället, då håller det i några miljoner år, kanske genom en istid eller två om man har tur!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip_xb95
tänk om skivan misslyckas under bränning?
XD

Haha fyfan xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

är jag den enda pessimisten här som tror att det inte kommer finnas nån civilisation kvar?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
är jag den enda pessimisten här som tror att det inte kommer finnas nån civilisation kvar?

Jupp.

Har du inte sett "TimeMachine" ?

Då vet du att det behövs bra hållbarhet på informationslagring.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Folk pratar om att det kanske inte finns något medium för att läsa skivorna och öppna programmen. Klart som fan det kommer finnas! Microsoft total vägrar ju släppa bakåtkompabiliteten utan bara bygger på nya grejer på ett existerande OS

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Va? Vad menar du? En stenkaka håller ju minst i 500 år.
Menar du att man måste lägga om musiken på ett annat lagringsmedia?
Nejdå, jag är säker på att om 600 år och man hittar en grammofonskiva som inte är digitaliserad så är det bara att bygga en grammofonspelare eller använda en special som finns på museet.

Han menade att det kommer finnas alternativa sätt att läsa informationen, precis som man kommit på med stenkakorna. Istället för att ha en laser som läser av varje spår på skivan kan man ha en form av 3D-scanner som kan läsa av hela skivan på en gång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Detta är inte ens i närheten av vad som behövs

Det måste uppfylla följande krav:
1 hållbarhet några miljoner år gärna en miljard eller 2
2 klara temperaturer från några grader kelvin till åtminstone 200+ celsius
3 klara kärnvapen krig jordbävningar
4 klaras av att läsas av framtida människor/varelser med total ovetskap om vår teknologi (ett exempel Stasi register i DDR har ingen kunnat läsa då man inte vet hur magnetbands information ska läsas av)
5 informations basen bör även gå att finna via någon form av signal så den kan hitas

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Han menade att det kommer finnas alternativa sätt att läsa informationen, precis som man kommit på med stenkakorna. Istället för att ha en laser som läser av varje spår på skivan kan man ha en form av 3D-scanner som kan läsa av hela skivan på en gång.

Den stora skillnaden mellan en grammofonskiva och en DVD är ju att i det förstnämnda så är det ljud som via vibrationer skapat ett spår.
Det är alltså exakt det som nålen registrerade som spelas upp.
http://www.wonderhowto.com/how-to/video/how-to-make-your-own-...
Simpel teknik...

En DVD lagrar analog information digitalt. Film eller text omvandlas till ettor och nollor som sen lagras på en skiva.
Vet man inte exakt hur filsystemet fungerar på DVDn och hur filerna är placerade, vad det är för filer m.m. så spelar det ingen roll. Det är bara ettor och nollor.
Så även med high-tech laserscanner som på ett ögonblick har läst av alla ettor och nollor på skivan så kan man ändå inte använda den ifall man inte har en dator som har stöd för just det filformatet.

EDIT//
Tänk er rosettastenen. Innan den hittades så var hieroglyfer i princip bara roliga bilder. Inget man klarade av att läsa hur mycket man än försökte. Trots att man hade tillgång till mängder av skriven information så kunde man inte tolka det.
Det gick 1400 år mellan den sista kända hieroglyferna och hittandet av rosettastenen. Där emellan var texten oläslig.
Varför ska en skiva vara annorlunda?
Kommer Microsoft att vara ledande OS-tillverkare i all framtid?
Kommer datorer att använda samma teknik i framtiden som nu?
//EDIT

Fast i framtiden så har de ju förstås en dator som av någon anledning har haft kvar samma filformatsstöd i 500-700år.

Finns det någon här på forumet med en dator som kan läsa 5,25" disketter med Pascals filsystem? Då snackar vi ändå bara om ett 25 år gammalt filsystem.

250 år? Hur ser vi på en DVD då?

Vilket är mest sannolikt? Att man fortsätter lagra de digitala filerna på hårddiskar och gör backup på större diskar efterhand som man uppgraderar sina system? Eller att SVT, kungliga biblioteket eller museum lagrar miljontals, kanske miljarder TV-timmar på DVD-skivor.
Miljontals DVD-skivor som de sen lagrar i hyllor?

Ska dessa filer kommas åt under dessa tusen år eller ska de bara lagras åt framtiden?
Hur gör ni själva när ni sparar familjebilder? Pang på en skiva och upp på vinden?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju vara lite rädd om skivorna X)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
250 år? Hur ser vi på en DVD då?

Hur ser vi på en dvd skiva om 10 år snarare.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
fan kanske ska ta och börja byta ut mina stentavlor snart då...

Här har du den modärna varianten av stentavlor, permadokument!

http://frihet.net/dureadable.htm

Eller "durable document" som det tydligen heter nu. 1000 år, pfff

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
Hur ser vi på en dvd skiva om 10 år snarare.

Faktiskt. Vi kan ju egentligen bara tänka på hur vi tänker på CD-skivor idag.
Ett slit och släng format. Anledningen till att de finns kvar är för att minneskort och DVD-skivor är för dyra i jämförelse och vi har alla en läsare i datorn som klarar av dem.
När blu-ray blir standard på datorer så kommer vi fortfarande ha cd-skivor men sen då? Om 5 år?
Så helt rätt egentligen. Lite tråkigt faktiskt. Vinylskivor som hittas i ett arkiv kan man enkelt kolla vad det är för något. Men en musikskiva? Eller den gamla goda laserdiscen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hela idén att göra en skiva som är hållbar är ju totalt meningslös. Enda lösningen är ju att byta format om man vill ha hållbarhet. Ett som är svårt att ha sönder och som inte pajar så fort en pytteliten repa uppstår eller som inte knäcks av att man råkar gå på den.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk

varför finns det inte en vinylläsare till datorn? Är det för att diametern är för bred och att det chassit skulle bli fult och brett vid läsaren?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]