Hjälp att konfigurera NBG's Guru Fire!

Permalänk

Hjälp att konfigurera NBG's Guru Fire!

Tjenare!

Har suttit på ganska slöa datorer senaste tiden och hade tänkt ge mig själv en ny fräsch laptop till jul. Efter att ha kollat runt både här och på andra sidor har jag kommit fram till att det kommer bli NoteBookGuru jag vänder mig till för inköpet. Har lite av en begränsad budget men kan tänkas sträcka mig längre ifall jag märker att det ger märkvärd prestandaökning. Kan nämnas att det datorn är ämnad för är först och främst Diablo 3 (när det nu kommer), Left4Dead, kanske även Crysis och GTA4.

Datorn jag har i tankarna är Guru Fire. Tittade på Guru Fire i7 också men tror att den kan bli lite overkill (både pris + prestanda) plus att om jag har förstått det rätt kommer datorn att generera mkt värme iom wattantalet (45 Watt på i7 kontra P8700/P8800 som ligger på 25).

Guru Fire: http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-FIRE.html

För att komma till saken så de funderingarna jag skulle har är följande:

- P8700 eller P8800 processorn? 30 Euro extra för en 2x2,66 GHz istället för 2x2,53 GHz kan väl vara en värd investering? Från resultaten jag kan läsa ut av http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.... verkar det vara värt spenderade pengar. Vad tycker ni?

-2GB eller 4 GB DDR3 ram? Gillar ju XP och kör gärna det, men blir nog w7 ifall jag kör på 4 GB. Men hur pass nödvändigt är 4GB? Tänk att jag kanske kör Diablo 3 med skype/ventrilo, MSN, Mirc och Google Chrome igång. Det borde väl 2 GB räcka till? Annars är det 40 euro extra för att få 4GB. Är det pengar värt spenderade eller vad tycker ni?

- 5400 eller 7200 RPM på 320GB HD? Antar att värmeutvecklingen blir högre iom högre RPM men vinner man det i märkbar prestandaökning? 20 euro extra för 7200 RPM. Vad tycker ni?

Jag har som sagt en begränsad budget men är villig att sträcka mig lite längre ifall någon ändring resulterar i märkbar prestandaökning UTAN att bli för varm (pallar inte köpa någon laptopcooler eller likanande).

Så ifall ni skulle kunna kommentera på de 3 punkter ovan och säga vad ni anser vara värdast skulle det vara en stor hjälp.

Tack o bock!

Visa signatur

Elló

Permalänk
Medlem

Hej

I mina tankar skulle aldrig 130 mhz vara värd 30 euro. Välj P8700 där.

2 till 4 gb ram är i mina ögon väldigt motiverat, känns som allting har börjat kräva mer ram och är defintivt en investering jag skulle göra.

7200 rpm mot 5400 rpm är väldigt svår för mig att säga. Har inte jobbat med en 5400 rpm disk. Men vad jag har hört på forum ska det vara en märkbar förbättring men inte mycker mer än det. Värmen mellan diskarna skiljer inte särskilt 1-2 grader kanske.

Bra att du tänker värme men dina val har inget med värme att göra, väldigt ofta är det tillverkarna som inte ger datorn tillräckligt med luft. Köp en laptopcooler som kommer datorn vara längre.

Permalänk

Det blir väl iofs 130x2, så 260 mhz? Kanske inte är värt 30 euro som du säger, men från vad man kan läsa ut från benchmarktestet på notebookcheck verkar det nästan vara värt? Eller kanske jag som tolkar siffrorna lite fel?

Det som egentligen får mig att hoppas på att 2GB ram räcker är väl helt enkelt för att jag är lite av ett XP-fan och vill helst inte gå över till något nyare OS. Men om nu 4GB visar sig vara värt blir det väl att gå över till w7 som ändå verkar helt OK. Någon annan som har en åsikt om detta?

Hmm läser runt lite och verkar som att folk har lite olika åsikter om 5400 vs 7200 rpm. Känner mig fortfarande mycket osäker på detta. Att gå från 5400 -> 7200 är också billigast, 20 euro, vilket får mig att känna att det kan vara värt att lägga ut lite extra bara för att inte riskera någon prestandaförlust. Skulle dock va härligt om någon med mer kunskap än mig kunde värdera ifall det är klokt eller icket!

Tackar

Visa signatur

Elló

Permalänk

Tjenare!

Jag har suttit och funderat och kommit fram till att jag extremt sugen på en Guru Fire jag med.

Hade tänkt att uppgradera standard-speccen med 4GB minne samt P8800-processorn. Det enda jag egentligen har lite undringar över är skärmen, som inte längre finns i glare vilket är det jag vill ha (eller?).

Någon som har nån erfarenhet av de båda versionerna av skärmen? Eller vet om glare kommer tillbaka?
Vad är egentligen bäst för spel/film? Så som jag fattat det ger glare en skarpare bild med bättre färg än den matta skärmen.
Att sitta utomhus eller med lampor som ger reflektioner i glareskärmen är inte att tänka på - ser därför inte det som något negativt.

Online supporten har inte varit kontaktbar på 3 dagar och jag har fortfarande inte fått svar på det mail jag skickade dom.

Tacksam för svar.