Mycket men inte allt är CRU tex så måste du skicka in datorn för byte av typ moderkort men det mesta annat får man byta själv. Här finns en grymt bra manual som beskriver allt med bilder och text på allt man får byta.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...
Det bästa är ändå att när garantin är slut så kollar du bara på sprängskissen vad du behöver typ heatsink,CMOS batterier eller handlovsstöd och beställer det som reservdel från IBMs hemsida, det mesta är bra prissatt och så får du hem det med UPS till dörren
Du har 3 års garanti/support på alla svensksålda thinkpads i X,T,W serien, R och SL har man ett år på men jag föredrar som du säkert gissar dom förstnämnda, speciellt SL-serien tycker jag är lite för nära konsumentmodeller för att de ska vara intressant.
Alla företags/proffsdatorer från HP/Dell och Lenovo har 3 års garanti/support och även dom har superbra support men jag föredrar som sagt thinkpads Blev lite besviken på batteritiden på min x200t för några månader sedan och fick ett nytt budat till mig inom 24 timmar efter 2 minuter med serviceteknikern, tvivlar på att dom färgglada holkarna på Siba får samma support :-).
Nackdelen är givetvis prislappen, en ny rimligt specad T eller X ligger på 14-17kkr och först vid 20kkr börjar det bli riktigt trevliga holkar. Själv köper jag enbart utgående eller begagnade modeller, oftast är det ju 1-2 års garanti kvar som man kan utnyttja och det är mycket sällan dom strular, kör mina i 3 år som primärdatorer, sen ett par år som server (dygnet runt drift) och efter 20.000 drifttimmar så säljer man dom på Blocket till nån ny ägare som lätt kan få en driftsäker holk i fler år till.