DFI lanserar dubbelmoderkort för Core 2 och Ion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Fullösning.

Jo det var verkligen en full ösning. Någon som har siffror på hur stor skillnaden mellan ett P45 och ett ION är uttryckt i idle effekt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Låter klockrent!

Ska kolla upp detta kort. Låter underbart, vill fortfarande kunna behålla ett system för spel och tyngre saker, på samma gång vill jag kunna ha en filserver, musik/filspelare stående dygnet runt. Och inte var det dyrt heller!

EDIT: missförstod angående pris, såg en annons under artikeln med pris på DFI lanparty kort för ca 1500. Undrar vad detta kan kosta.

Hur som helst så låter det smidigt att slippa behöva köra dubbla, chassin, nätagg osv osv, synd att de båda systemen inte kan dela minne, självklart måste de dela hårddiskar, så att säga, eller?

Såvida jag inte tolkar demot* fel delar de inte på nätaggregatet. Det lilla ION-systemet använder istället en extern 240->12V adapter, på själva kortet finns säkert sedan ngt liknande pico-PSU (http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.417/.f). De visar adaptern lite flyktigt 8min30s in i demot.

Troligtvis delar de inte hårddisken, låter annars som ett säkert sätt att krascha filsystemet, de visar oxå i demot hur de använder en nätverksanslutning mellan de två systemen för att dela dokument, den funktionen skulle de inte behöva om de kunde dela hårddisken.

*Merlinens YouTube-länk längre upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
I slutet av videon.

Till er andra: Ett 775 moderkort går att hitta runt 500:- och ett Atom moderkort runt 1000:- (ej ION då iofs).

för de blir ju billigare att ha 2 plattformar då man behöver dubbla uppsättningar
grafikkort, nätagg, minnen, hårddiskar och chassin

kanske hade köpt de om de var 50-100 dollar billigare

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha använding för ett sånt där... Då kan jag bygga ihop min router och server i samma burk utan att behöva lägga om allting till samma system

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Intressant, detta var mycket intressant.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
för de blir ju billigare att ha 2 plattformar då man behöver dubbla uppsättningar
grafikkort, nätagg, minnen, hårddiskar och chassin

kanske hade köpt de om de var 50-100 dollar billigare

Grafikkort kan man köra integrerat, nätdel, hårddisk och minnen verkar man få köra separat.

Vitsen är då chassit och nog mest utrymmet man sparar. Jag hade också kunnat tänka mig något sånt här om det vore betydligt billigare ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Är det möjligt att ha Atom/Ion delen igång 24/7 som filserver på en linux dist medans man stänger av och på main riggen (windows) som en vanlig burk?

Det där är ett väldigt intressant användningsområde.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaedehäfömupp
Jo det var verkligen en full ösning. Någon som har siffror på hur stor skillnaden mellan ett P45 och ett ION är uttryckt i idle effekt?

På videon drar datorn 30 watt med ion. Bara processorn drar betyligt mer i ett 775-system. Och sen har vi ett grafikkort på över hundra watt.

Permalänk
Medlem

WOW!!!

Detta kommer bli användbart som fan!
Man kör nån lätt Linux Dist (arch) på Atomen, sen kör man Windows eller något annat på den kraftfullare underbar idé!

hoppas denna kommer bli billig kommer lätt införskaffa mig en då!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
WOW!!!

Detta kommer bli användbart som fan!
Man kör nån lätt Linux Dist (arch) på Atomen, sen kör man Windows eller något annat på den kraftfullare underbar idé!

hoppas denna kommer bli billig kommer lätt införskaffa mig en då!

Det var ungefär min plan om det blir en. Sitter ju med en egenconfad router/brandvägg på en linuxserver just nu (min dlink "råkade" visst vara med i en olycka). Vore ju klockrent att köra den och windows-servern i samma burk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Ruskigt tufft! Hoppas dock att ION-systemet har ett integrerat nätverkskort också, och kanske en PCI-plats, så kan man använda det som en router/transparent brandvägg till huvudsystemet. Vore ruskigt coolt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

vore fint på laptops det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Ruskigt tufft! Hoppas dock att ION-systemet har ett integrerat nätverkskort också, och kanske en PCI-plats, så kan man använda det som en router/transparent brandvägg till huvudsystemet. Vore ruskigt coolt.

Om du kollar videon så ser man att ION har ett eget NIC och 775 kortet ett eget NIC.

Och tycker också att han pekar på videon som att dom understa kort platserna (1xPCI och 1xPCI-e) hört till ION kortet.

Men enda som sätter emot för mig är priset, efter som man kan t.o.m. får ett ITX 775 kort + ett bättre ION kort med inbyggd nätdel för betydligt mycke mindre :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Detta kortet kommer jag att köpa när det har funnits 3-4månader på marknaden.

Det är inte lätt att vara tekniknarkoman alltid.

Rätta mig om jag har fel, men visst ska man kunna köra 4st skärmar med detta.(2st dual)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Väldigt smart, skulle kunna köra Ubuntu på main datorn ION alltså och switcha över till den andra för Windows spel lätt. Fast om man behöver springa fram till datorn varje gång jag behöver switcha över är det inget för mig, har 4 m till datorn ungefär. Sen behövs det en AMD socket, rör inte intel med en tång ens.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Självklart går det inte att köra på samma hårddisk, vad tänkte jag med Egentligen är det en fördel, att köra 2 separata installationer på systemen, som någon nämnde, ubuntu som hptc, filserver, och Windows 7 som Workstation, Speldator.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

njae ubuntu som daglig användning av datorn sen win7 till spelandet!!! ev HTPC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hajar inte riktigt poängen, varför kan man inte använda sin spel dator för o läsa e-post och surfa på webben?

Eller missar ja nåt uppenbart här?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithen2
Jag hajar inte riktigt poängen, varför kan man inte använda sin spel dator för o läsa e-post och surfa på webben?

Eller missar ja nåt uppenbart här?

Jo klart det går, men ofta så låter en speldator mycket samt drar otrligt mycket mera ström, Atom ligger ju runt 30w och har passivkylning.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jo klart det går, men ofta så låter en speldator mycket samt drar otrligt mycket mera ström, Atom ligger ju runt 30w och har passivkylning.

Ahh ok, personligen känns det lite onödigt men det finns alltid folk som har olika tycke o smak!

Tack för att du klara upp det!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Användningsområde för detta?

Speldator och HTPC i ett?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1