Grafikmarknaden växer – Nvidia leder stort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Ja dom lever gott på fanboys som dig.

Jasså det säger du, antar att du vet om min grafikkorts historik? Nej självklart gör du inte det så knip käfft.

Som många andra nämnt så är det till stor del PR och de underbara grafikkort de gör, det är ju knappast så att nvidia legat efter i flera år. Dom tänkte väl bara att det är mer lönt att släppa nya kort när de faktiskt utnytjar DX11 (finns spel) och inte "bara för att" samt experimenterar med nya tekniker och instruktioner för grafikkort. Vilket tar tid.

Jag är på alla dagar i veckan att stödja någon som gör något nytt som gynnar konsumenten även om jag nu måste vänta ett litet tag. Inte så att om man har HD 58xx så kan man inte spela vissa spel.

Jag maxar de spel som HD 58xx maxar just nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jasså det säger du, antar att du vet om min grafikkorts historik? Nej självklart gör du inte det så knip käfft.

Som många andra nämnt så är det till stor del PR och de underbara grafikkort de gör, det är ju knappast så att nvidia legat efter i flera år. Dom tänkte väl bara att det är mer lönt att släppa nya kort när de faktiskt utnytjar DX11 (finns spel) och inte "bara för att" samt experimenterar med nya tekniker och instruktioner för grafikkort. Vilket tar tid.

Jag är på alla dagar i veckan att stödja någon som gör något nytt som gynnar konsumenten även om jag nu måste vänta ett litet tag. Inte så att om man har HD 58xx så kan man inte spela vissa spel.

Jag maxar de spel som HD 58xx maxar just nu.

Fanboy.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jasså det säger du, antar att du vet om min grafikkorts historik? Nej självklart gör du inte det så knip käfft.

För all del, dela med dig.

[QUOTE]
Som många andra nämnt så är det till stor del PR och de underbara grafikkort de gör, det är ju knappast så att nvidia legat efter i flera år. Dom tänkte väl bara att det är mer lönt att släppa nya kort när de faktiskt utnytjar DX11 (finns spel) och inte "bara för att" samt experimenterar med nya tekniker och instruktioner för grafikkort. Vilket tar tid.
[/QUOTE]

Jaha ok. Så Nvidia visar upp fejkade exemplar av sitt nya grafikchipp för att de helt enkelt bara vill vänta lite tills marknaden är mogen för Dx11. Att TSMC rapporterar att de har problem med 40nm-processen och att Nvidia i sin tur har en rekordstor die vilket enbart kan sluta i katastrofal yield har ingenting med försenad lansering att göra?

[QUOTE]
Jag är på alla dagar i veckan att stödja någon som gör något nytt som gynnar konsumenten även om jag nu måste vänta ett litet tag. Inte så att om man har HD 58xx så kan man inte spela vissa spel.
[/QUOTE]

Syftningsfel, antar jag.

[QUOTE]Jag maxar de spel som HD 58xx maxar just nu. [/QUOTE]

Intressant. Vill du kanske även här dela med dig av dina erfarenheter i mer grundläggande detalj?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
är det bara jag själv som tycker att dem flesta hära på forumet har köpt ATI?

jag har köpt flera men alla har varit defekta, jag önskar jag skämtade.

förresten, är dx11 något att hurra över? directx10 används knappt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Rapporten gäller enbart instickskort. 1% av kvartalsvolymen är 200.000 grafikkort.
S3 har väl inte sålt något grafikkort sedan hedenhös? Inte på många år iallafall.
SiS Xabre har det emellanåt ryktats om, men knappast i volym som räknas annat än i promille.
Matrox säljer nog några 10.000 kort i kvartalet, inte heller det mer än några tiondels procent som försvinner i avrundningen.

edit:Inräknat integrerad grafik hittar du marknadsandelar här http://jonpeddie.com/press-releases/details/pc-graphics-marke...

Då så får de ha med en övrigt flik med 0.24%.

S3 har för övrigt (Instickskort) med stöd för dx10.1

Fortfarande så är det inte 100%s fördelning mellan Nvidia och ATI, skulle vilja se lite reella siffror.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vad jag vet (kanske har fel, har inte hört nåt) så har inte ATI nån motsvarighet till quadro-korten, det är ju en viss marknad också, det finns ju proffs som använder sånt.

Motsvarigheten heter FireGL.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Som en kommentar i denna Nvidia- / AMD/ATI-debatt. Jag har traditionellt köpt från både Nvidia och AMD/ATI, men har på sistone helt gått över till Nvidia efter obehaliga upplevelser med ett HD2900XT som var och varannan gång krashade bilden (ljudet fortsatte bilden blev kolsvart) när jag använde ALT-TAB i olika spel. Efter allehanda drivrutinsbyten åkte kortet tillbaka 2 dagar senare i utbyte mot ett 8800GTS.

Vidare efterforskningar inför nya köp visade även att problem med ALT-TAB (inte enbart krashar ska poängteras, vissa upplevde istället en "tröghet" vid växling mellan spel/Windows jämfört med Nvidia-kort) var något som många andra levt med sedan begynnelsen, samt även uppträder i olika former i nya AMD/ATI-produkter.

Nu kan det vara så att detta problem är högst ovanligt idag. Det hoppas jag verkligen. Kanske råkar till och med en hel del Nvidia-användare ut för liknande bekymmer. Men en dålig upplevelse är tyvärr svår att skaka av sig och sedan jag började köpa Nvidia har jag faktiskt aldrig (ta i trä) upplevt några markanta bekymmer.

Permalänk
Medlem

Kanske borde göra en egen undersökning här på forumet om vilket som faktiskt stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Observer
Som en kommentar i denna Nvidia- / AMD/ATI-debatt. Jag har traditionellt köpt från både Nvidia och AMD/ATI, men har på sistone helt gått över till Nvidia efter obehaliga upplevelser med ett HD2900XT som var och varannan gång krashade bilden (ljudet fortsatte bilden blev kolsvart) när jag använde ALT-TAB i olika spel. Efter allehanda drivrutinsbyten åkte kortet tillbaka 2 dagar senare i utbyte mot ett 8800GTS.
Vidare efterforskningar inför nya köp visade även att problem med ALT-TAB (inte enbart krashar ska poängteras, vissa upplevde istället en "tröghet" vid växling mellan spel/Windows jämfört med Nvidia-kort) var något som många andra levt med sedan begynnelsen, samt även uppträder i olika former i nya AMD/ATI-produkter.
Nu kan det vara så att detta problem är högst ovanligt idag. Det hoppas jag verkligen. Kanske råkar till och med en hel del Nvidia-användare ut för liknande bekymmer. Men en dålig upplevelse är tyvärr svår att skaka av sig och sedan jag började köpa Nvidia har jag faktiskt aldrig (ta i trä) upplevt några markanta bekymmer.

Jag har använt Ati länge och har i stort sett alt-tab problemet bara i Oblivion/Fallout 3, men det verkar vara p.g.a. grafikmotorn och inte drivrutinerna från Ati.

I övrigt så tycker jag att både Nvidia och Intel har oförtjänt mycket marknadsandelar.

Jag väljer ofta bort Nvidia för att jag har haft mer voice coil squealing problem med deras kort. Och vissa äldre spel som bygger på Dark Engine (Thief 1, 2, System Shock 2) verkar fungera bättre med Ati.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Kanske borde göra en egen undersökning här på forumet om vilket som faktiskt stämmer.

Om vad som gäller på forumet menar du; vad som "faktiskt" stämmer borde väl synas bäst i den totala försäljningsstatistiken?

Permalänk

De är bra men kan de snabba på lite med dx11 kanske???

Visa signatur

Livet är en fesk!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
jag har köpt flera men alla har varit defekta, jag önskar jag skämtade.

förresten, är dx11 något att hurra över? directx10 används knappt

Sinnessjukt oflyt du har haft då och med flera menar du, hur många?

Jag har haft tre stycken ATi kort i mina dagar och alla har fungerat som de borde. Sen har jag haft två stycken nVidia kort och dessa har också fungerat tillfredställande.

Personligen har jag aldrig stött på särskilt många som har haft problem med sina grafikkort, däremot hårddiskar förbrukas som underkläder för mig.

Hypen över Microsofts API:er a'la DirectX kan ju lämna en del övrigt att önska men faktum är att Dx11 tillför en hel del intressanta nyheter, till skillnad från Dx10, där inräknat tesselation (vilket ATi's kort haft stöd för sedan HD19xx-korten) och OpenCL. OpenCL är en öppen standard för att beräkna "allmänna" beräkningar med hjälp av grafikkortet. I motsatts till CUDA så är det alltså en öppen standard och inte något instängt tätt knutet till en viss tillverkare och hårdvara.

Jag föredrar ATi's inställning till att tidigt ha support för nya tekniker och att de stödjer beprövade och öppna tekniker som OpenCl och Havox. Nvidia kör samma marknadsstrategi som Apple med att knyta mjukvaran till sin hårdvara och försöka skapa hårdvaruspecifika standarder, vilket i mina ögon kommer bli ett klappfall i slutändan. Folk gillar inte monopol.

Har själv ett 9800GTX och jag har ALDRIG använt PhysX, just pga. att Nvidia köpte upp PhysX så skjöt de samtidigt idén i sank.

Nej tack, freedom of choice.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobenu
Jag älskar mitt 4890. hihioho
Skulle köpt en 250 egentligen men det blev en XFX 4890 och det är jag sjukt nöjd över att jag gjorde.

Du är sjukt nöjd över att du höjde din budget med nästan 1000kr för ett grafikkort?

Tja, man hade ju blivit mörkrädd annars. Ifall du inte blivit nöjd.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Jag föredrar ATi's inställning till att tidigt ha support för nya tekniker och att de stödjer beprövade och öppna tekniker som OpenCl och Havox.

1. Nvidia stödjer OpenCL precis lika mycket som ATI
2. Havok är knappast en öppen standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jasså det säger du, antar att du vet om min grafikkorts historik? Nej självklart gör du inte det så knip käfft.

Som många andra nämnt så är det till stor del PR och de underbara grafikkort de gör, det är ju knappast så att nvidia legat efter i flera år. Dom tänkte väl bara att det är mer lönt att släppa nya kort när de faktiskt utnytjar DX11 (finns spel) och inte "bara för att" samt experimenterar med nya tekniker och instruktioner för grafikkort. Vilket tar tid.

Jag är på alla dagar i veckan att stödja någon som gör något nytt som gynnar konsumenten även om jag nu måste vänta ett litet tag. Inte så att om man har HD 58xx så kan man inte spela vissa spel.

Jag maxar de spel som HD 58xx maxar just nu.

I vilken bubbla lever du? Klart att de inte väntar på släppa sitt kort. Det handlar om att de INTE kan släppa sina kort då ingen kan göra dem än. TSMC sköt sig själva i foten när de försökte krympa till 40nm iställe t för 45nm. Nvidia betalar per waffer vilket skulle göra det svindyrt att försöka få fram chip nu. AMD betalar per färdig krets och slipper då några merkostader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jasså det säger du, antar att du vet om min grafikkorts historik? Nej självklart gör du inte det så knip käfft.

Som många andra nämnt så är det till stor del PR och de underbara grafikkort de gör, det är ju knappast så att nvidia legat efter i flera år. Dom tänkte väl bara att det är mer lönt att släppa nya kort när de faktiskt utnytjar DX11 (finns spel) och inte "bara för att" samt experimenterar med nya tekniker och instruktioner för grafikkort. Vilket tar tid.

Jag är på alla dagar i veckan att stödja någon som gör något nytt som gynnar konsumenten även om jag nu måste vänta ett litet tag. Inte så att om man har HD 58xx så kan man inte spela vissa spel.

Jag maxar de spel som HD 58xx maxar just nu.

Oj, här har vi en fantastisk analytiker.
Nvidia väntar alltså med att lansera en produkt för att vänta in att utomstående företag lanserar sina produkter som stödjer teknikerna Nvidias kort bär med sig - något AMD redan har säkert territorium till?

Precis som anledningen till varför det tog över tjugo år år att lansera en dubbelkärnig processor till konsumenten var för att Intel och AMD värnade om att vänta in program som stödde tekniken, eller?

Och vad är det för magi du väntar dig Nvidia för fram till konsumenten med sin sorgligt försenade och snurriga produktserie? Vi snackar som vanligt exakt samma produkt som AMD för fram, för högre precis med något bättre prestanda - och väldigt mycket snack och predikan.

-

Även jag "maxar" de spel min HD4870 "maxar" just nu. Det känns ju faktiskt ganska naturligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
1. Nvidia stödjer OpenCL precis lika mycket som ATI
2. Havok är knappast en öppen standard.

1. Ok, mer än vad jag visste, har väl gått på marknadsföringstricken. Vilka grafikkort från Nvidia stödjer OpenCL då?

2. Öppna tekniker pratar jag om, inte standarder. Havok är till skillnad från PhysX, för tillfället inte ägt och styrt av ett hårdvaruföretag som kräver speciell hårdvara för att köra mjukvaran.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Motsvarigheten heter FireGL.

Ja, jag har fattat det nu.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
1. Ok, mer än vad jag visste, har väl gått på marknadsföringstricken. Vilka grafikkort från Nvidia stödjer OpenCL då?

Alla kort sedan 8-serien. nVIDIA stödjer också Bullet Physics som AMD uppvissade som deras uppkommande svar på PhysX.

Saken är att nVIDIA stödjer många om inte alla öppna standrar som finns idag, specifikt om de är byggda på OpenCL där nVIDIA var en huvudbidragsgivare till utvekling och precis som OpenCL så var Bullet Physics utveklat på nVIDIA hårdvara.

Många verkar få det i backfoten att nVIDIA motarbetar och stänger in standaden, medans AMD arbetar för öppna standar. Man kan inte komma längre från sanningen, i nVIDIA's fall.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Alla kort sedan 8-serien. nVIDIA stödjer också Bullet Physics som AMD uppvissade som deras uppkommande svar på PhysX.

Saken är att nVIDIA stödjer många om inte alla öppna standrar som finns idag, specifikt om de är byggda på OpenCL där nVIDIA var en huvudbidragsgivare till utvekling och precis som OpenCL så var Bullet Physics utveklat på nVIDIA hårdvara.

Många verkar få det i backfoten att nVIDIA motarbetar och stänger in standaden, medans AMD arbetar för öppna standar. Man kan inte komma längre från sanningen, i nVIDIA's fall.

Nja så skulle jag nog inte uttrycka det, men nog har jag gått på propagandan om OpenCL, hade inte en aning om att nVidia redan hade stöd för OpenCL. Men dom motarbetar tekniken genom att arbeta fram egna hårdvaruspecifika tekniker såsom CUDA och PhysX. Drivrutinsspecifika kanske är rätt uttryck.

Skulle 90% av de stora speltitlarna idag ha stöd för PhysX och CUDA-specifika beräkningar så skulle ATi gå en mörk framtid till mötes. Det är ju ingen som hade velat gå miste om de extra godbitarna med att äga ett Nvidia-kort. Självfallet vill Nvidia på alla möjliga sett få folk att köpa deras hårdvara, oavsett prestanda på korten, "The Way it Meant to be Played" är ju ett excelent exempel på detta.

Jag är väldigt motsträvig mot företag som försöker bestämma vad det är jag ska köpa för hårdvara genom att utnyttja tredje part att optimera och skräddarsy sina produkter till deras produkter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nja så skulle jag nog inte uttrycka det, men nog har jag gått på propagandan om OpenCL, hade inte en aning om att nVidia redan hade stöd för OpenCL. Men dom motarbetar tekniken genom att arbeta fram egna hårdvaruspecifika tekniker såsom CUDA och PhysX. Drivrutinsspecifika kanske är rätt uttryck.

CUDA är inte mer hårdvaruspecifikt än ATI Stream SDK. Båda är utvecklingsmiljöer/API mot respektive hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men dom motarbetar tekniken genom att arbeta fram egna hårdvaruspecifika tekniker såsom CUDA och PhysX. Drivrutinsspecifika kanske är rätt uttryck.

Nja, att de erbjuder alternativ som de själva anser vara bättre är väl knappast något man kan klandra dem för och om de sedan visar sig ha rätt och världen, på grund av den bättre prestandan eller andra fördelar, väljer att överge de friare alternativen är det väl inte deras fel?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
CUDA är inte mer hårdvaruspecifikt än ATI Stream SDK. Båda är utvecklingsmiljöer/API mot respektive hårdvara.

Jo, fast ATi försöker inte trycka den tekniken ner i halsen på folk genom aggressiv marknadsföring. Frågan jag ställer mig är, vilken är nytta av CUDA för mig, idag och inom en snar framtid?

Varför marknadsförs CUDA så hårt på så bred front?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, att de erbjuder alternativ som de själva anser vara bättre är väl knappast något man kan klandra dem för och om de sedan visar sig ha rätt och världen, på grund av den bättre prestandan eller andra fördelar, väljer att överge de friare alternativen är det väl inte deras fel?

Huruvida CUDA är ett bättre API kontra OpenCL låter jag vara osagt eftersom jag inte har den ingående kunskapen, vilket jag betvivlar att så särskilt många på detta forumet har heller. '

Fast min poäng var att "världen" inte frivilligt överger den öppna API:n utan att det mer eller mindre tvunget inte har ett alternativ pga. Nvidias dominerande ställning på hårdvarusidan.

Om det hade varit så att folk enbar valde grafikkort på dess prestanda och mervärden så hade inte fördelning sett ut som den gör idag, enligt min åsikt. ATi gör inte så pass mycket sämre grafikkort än Nvidia att de bara ska hälften av marknadsandelarna mot vad Nvidia har.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Fast min poäng var att "världen" inte frivilligt överger den öppna API:n utan att det mer eller mindre tvunget inte har ett alternativ pga. Nvidias dominerande ställning på hårdvarusidan.

Men nu kan ju alla välja fritt om de vill använda cuda, stream, directcompute eller OpenCL (som dessutom stöds av alla); nvidias storlek borde väl inte ha så mycket med saken att göra? Visst kan de göra mycket reklam för sina egna lösningar, men om de inte är bättre än alternativen är det väl irrationellt att välja dem? Skulle man inte till och med kunna hävda att det här är bland de nyttigare formerna av konkurrens? Nvidia tävlar ju trots allt med alternativ som är gratis och fungerar på fler kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Om det hade varit så att folk enbar valde grafikkort på dess prestanda och mervärden så hade inte fördelning sett ut som den gör idag, enligt min åsikt. ATi gör inte så pass mycket sämre grafikkort än Nvidia att de bara ska hälften av marknadsandelarna mot vad Nvidia har.

Fast samma fenomen finns väl så gott som överallt? Nvidia har under lång varit var bättre än konkurrenterna och det tar tid att bygga varumärken. Någon frågade sig häromdagen varför alla kör volvo i det här landet; är det för att de bygger så mycket bättre bilar än alla andra?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men nu kan ju alla välja fritt om de vill använda cuda, stream, directcompute eller OpenCL (som dessutom stöds av alla); nvidias storlek borde väl inte ha så mycket med saken att göra? Visst kan de göra mycket reklam för sina egna lösningar, men om de inte är bättre än alternativen är det väl irrationellt att välja dem? Skulle man inte till och med kunna hävda att det här är bland de nyttigare formerna av konkurrens? Nvidia tävlar ju trots allt med alternativ som är gratis och fungerar på fler kort.

Självklart, men det är ju inte det jag diskuterar. Den mesta konkurrensen är nyttig på en fri marknad. Det jag diskuterar är Nvidias sätt att utnyttja sin ställning, sen om det är självklart för dig så är ju det ditt perspektiv.

Sen är det stor skillnad på att "stödja" och verkligen stödja en teknik. Man kan stödja det mest men ingen ska ju inbilla mig att Nvidia verkligen satsar på OpenCL. Nog om det, vi får väl se huruvida CUDA kommer att bli något som är mervärde för Nvidia-sugna i framtiden.

Fast samma fenomen finns väl så gott som överallt? Nvidia har under lång varit var bättre än konkurrenterna och det tar tid att bygga varumärken. Någon frågade sig häromdagen varför alla kör volvo i det här landet; är det för att de bygger så mycket bättre bilar än alla andra? [/B][/QUOTE]

Definiera att Nvidia under en lång tid har varit en bättre konkurrent, ATi och Nvidia har följts åt ända sedan ATi valde att storsatsa i form av ATi 9800Pro.

"They've been trading blows" som de så vackert uttalar det i Amerikat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Sen är det stor skillnad på att "stödja" och verkligen stödja en teknik. Man kan stödja det mest men ingen ska ju inbilla mig att Nvidia verkligen satsar på OpenCL.

Nja, då det sista de vill är att amd lyckas leverera bättre OpenCL-prestanda kan de väl inte lata sig alltför mycket och om de dessutom vill att cuda skall vara ännu attraktivare måste de satsa ännu mer där. God potential för utveckling alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Definiera att Nvidia under en lång tid har varit en bättre konkurrent, ATi och Nvidia har följts åt ända sedan ATi valde att storsatsa i form av ATi 9800Pro.

Sedan de tog över efter 3dfx har de väl under de flesta år (ok, jag kanske inte har några bra källor här) legat väldigt bra till? Undantag finns naturligtvis; 9800- , x1800- och hd4800-korten har erbjudit gott mostånd.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lägga till x1900 till den listan. De var tyvärr däremot inte lika effektiva som Nvidia vad gäller prestanda per watt men de hängde med, speciellt vad gäller shader-prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nja, då det sista de vill är att amd lyckas leverera bättre OpenCL-prestanda kan de väl inte lata sig alltför mycket och om de dessutom vill att cuda skall vara ännu attraktivare måste de satsa ännu mer där. God potential för utveckling alltså.

Skälvklart vill de inte att ATi presterar bättre i OpenCL än vad de själva gör med sina produkter men det kan ju vara en anledning till att de väljer att utveckla ett eget API.

Jag förstår gott och väl varför de utvecklar ett eget API jag gillar bara inte idén bakom det; att man tvingar folk att köpa en viss typ av hårdvara.

[QUOTE]
Sedan de tog över efter 3dfx har de väl under de flesta år (ok, jag kanske inte har några bra källor här) legat väldigt bra till? Undantag finns naturligtvis; 9800- , x1800- och hd4800-korten har erbjudit gott mostånd.
[/QUOTE]

Nvidia har alltid legat bra till, men så har också ATi.

Skillnaden har varit relativt liten i de flesta generationer, med undantag för ATi's 9700/9800-serie och Nvidias 8800-serie.

Ofrånkomligt är dock att Nvidia har helt enkelt haft ett effektivare marknadsföringsmaskineri.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Skälvklart vill de inte att ATi presterar bättre i OpenCL än vad de själva gör med sina produkter men det kan ju vara en anledning till att de väljer att utveckla ett eget API.

Fast så länge de tvingas hålla även sin OpenCL-implementation konkurrenskraftig är det väl ingen fara? Det värsta som kan hända är att cuda blir så mycket bättre att de andra alternativen inte har en chans, men då var ju också cuda tydligen mycket bättre.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Fast så länge de tvingas hålla även sin OpenCL-implementation konkurrenskraftig är det väl ingen fara? Det värsta som kan hända är att cuda blir så mycket bättre att de andra alternativen inte har en chans, men då var ju också cuda tydligen mycket bättre.

Nja, mina farhågor handlar mest om vad vi redan upplevt med "The Way it meant to be Played". Nvidia-kort presterar ju nödvändigtvis inte bättre men det har visat sig att Nvidiakorten har stabilare och bättre presterande drivrutiner vid spelsläpp m.m.

Om CUDA i slutändan visar sig vara så mycket bättre API än OpenCL så kommer vi "kanske" uppleva en situation då ATi helt enkelt inte kan konkurrera med sina grafikkort. Men visst har du rätt i att NVidia gör ju som de vill och marknaden är fri, jag luktar bara lite oro. Vi har ju upplevt en del smutsigheter i denna industrin då till exempel drakar såsom Intel har uttnyttjat sin monopol-liknande situation till att sko sig själva ännu mera genom "mutor" och liknande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt