Arctic Cooling kyler Radeon HD 5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag har en arctic cooling gtx 280 på mitt gtx 285 och jag har aldrig varit med om en sämre konstruktion! Kylflänsarna sitter inte alls bra på minnena (rengjorde med kemiskt ren bensin innan jag satte fast dem) så jag fick köpa 2 kit från zerotherm som funkar skitbra. Tycker inte att man ska behöva modda en kylare själv när man köper den för en produkt som den specifikt stödjer.

Nu funkar den dock mumma! kör den alltid på 25% och under load så ligger tempen på ungefär 60grader på gpun.

Vilka kylflänsar köpte du? Sitter nämligen med samma grafikkort och kylare och atm måste jag köra fläktarna på 80% för att komponenterna som inte har flänsar inte ska överhettas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Tja, med tanke på att denna kylaren blockar 2 kortplatser (dvs, crossfire är i stort sett uteslutet), samt sprutar in all varmluft rätt i chassit föredrar iallafall jag originalkylaren. Det har gått utför med AC tycker jag, de gjorde okej grejer förr i tiden, men inget jag sett det senaste året eller mer har imponerat det minsta lilla.

Värme in i lådan är hanterbart i korrekt chassi. Hellre det än snabba fläktar.

Dock så tycker jag att 2st 1000rpm fläktar inte är tillräckligt tysta. Vänjer man sig vid 5-600rpm och under så vill man inte gå upp ens till 800rpm igen.

Hellre en variant på S1 till de nya korten fast med större fläkt. Gärna 140mm.

Det bästa vore förstås (IMO) en tyst lösning med stor fläkt som tar värme ut ur lådan direkt. Tyvärr så verkar inte dessa kylare finnas alls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Knappast. Standardkylare är nästan aldrig något man vill ha direkt.

1 +

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s7Xave
Vilka kylflänsar köpte du? Sitter nämligen med samma grafikkort och kylare och atm måste jag köra fläktarna på 80% för att komponenterna som inte har flänsar inte ska överhettas.

jag köpte ZeroTherm ZH-100 Kylflänsar för VGA/FET (https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zerot...) 60kr kan verkligen rekomenderas.
Edit: jag köpte 2 paket och satte flänsar på allt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
när ska de tillverka en kylare som effektiv tar ut den varma luften ur burken?

Under vilken gran har du vuxit upp?
Arctic Cooling var ju först med att på bred front lansera grafikkortskylare som ventilerar ut all värme. Detta redan för knappt tio år sedan, med sin "Silencer"-serie.

Varför tredjepartskylarna sedan några år tillbaka frångår denna princip har jag ingen aning om.

Accelero L2 Pro är förresten kompatibel med ATIs 5700- och 5800-serier.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Under vilken gran har du vuxit upp?
Arctic Cooling var ju först med att på bred front lansera grafikkortskylare som ventilerar ut all värme. Detta redan för knappt tio år sedan, med sin "Silencer"-serie.

Ja, men de är inte tillräckligt bra på att göra det tyst. Fortfarande så behövs det större lågvarviga fläktar för att jag ska kalla det effektivt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Större fläktar kräver större utrymme.
Hur stor tror du marknaden är för en grafikkortskylare som blockerar 4-5 expansionsplatser?

Vill man ha tyst kylning av stor effekt är det enklast att använda vattenkylning med extern passiv konvektor.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Större fläktar kräver större utrymme.
Hur stor tror du marknaden är för en grafikkortskylare som blockerar 4-5 expansionsplatser?

Vill man ha tyst kylning av stor effekt är det enklast att använda vattenkylning med extern passiv konvektor.

/Olle

En större diameter skulle knappast göra att det skulle kräva 4-5 expansionsplatser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR