Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
192.168.100.1

Edit: Varför skulle det vara en dum fråga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Du loggar in via 192.168.100.1 istället!

Så enkelt? Tackar för svaren

Permalänk
Medlem

Fasiken, skickar inte comhem med info ut om hur man loggar in?
Så alla som inte har nån sorts "grundkoll" får alltså NAT påslaget per default?
Portforward osv? Måste ju orsaka hur mycket strul som helst?

Vad är det för jäkla fasoner! Det är väl fortfarande 4st ipn med i tjänsten?

Permalänk
Medlem

Hittade lite mer info för er som jag inte är så pålästa om "NAT"

http://www.cs.chalmers.se/~tsigas/Courses/DCDSeminar/Files/NA...

/R

Permalänk
Medlem

kan man inte stänga av DMZ för att slippa port blockeringen? och ha på NAT...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja nu har i alla fall comhem skickat ut nån fix så att alla modem bondar ordentligt konstant. Dvs tar trafik från alla kanaler.

Får man endå dålig hastighet hade comhem märkt att de flesta som anmält inte har Gigabitnätverkskort och får bara ut runt 35-50mbit. Vid byte till ordentligt nic har det fungerat. Konstigt dock att mitt privata 100/10 via annan leverantör ger 80mbit utan gigabitkort, iofs vet jag inte hur kännsligt det är, beror väl på vilken speed switchen i källaren står på. Säkert 100 och detta modem står på gigabit per default.

Man ser lätt om man har ett gigabitkort i datorn genom att det lyser grönt på modemet länklampa då man direktkopplar tp mellan datorn och modemet. Lyser det orange får man köpa nytt nätverkskort helt enkelt.

De håller också på att kolla varför vissa modem loggas ut emellanåt.

Jag har framfört att torrentklienter verkar bugga ur modemet så man knappt kan surfa, säkert nått med många portar öppna samtidigt som inte varit ovanligt på deras äldre modem heller för den delen. Skulle ev komma en ny mjukvara i nästa vecka men om det löser felet vet jag inte.

Edit: etermos: Som sagt, dendär loggen går det sällan att utläsa något fel ur. Tom folk som jobbar med cable uteslutande vet knappt vad allt betyder (Slimjim tex).

Allt från mig!

Varför skall man ha Gigabit i datorn när routern är 100? eller har jag fel nu?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är gigabit-portar på LAN-delen i modem-routern. Om portarna har någon konstig inställning (som inte går att ändra, såklart) kan det nog bli så att man inte får ut 100 Mbps på ett 100Mbit nic.

Permalänk
Medlem

hmm, jag hittar inget med NAT i min cicso cable modem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Hittade lite mer info för er som jag inte är så pålästa om "NAT"

http://www.cs.chalmers.se/~tsigas/Courses/DCDSeminar/Files/NA...

/R

snyggt jobbat !!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
hmm, jag hittar inget med NAT i min cicso cable modem

Ciscomodemen (om du menar de som har trådlöst) kan man inte stänga av NAT på. Man får helt enkelt sitta NAT'ad konstant och vill man tex ha en server är man tvungen att köra portforward.

Förövrigt har jag märkt att det är VÄLDIGT från dator till dator vad man får i bbkollen. Var ut till en kund idag som max fick ut 45mbit men hade endå Gigkort (grön lampa på modemet). Testade då äldre Tptest 3.12 mot B2 och då var det 100mbit. Testade även med torrent och det gick i 10MB i sekunden. Förutom NAtfunktionen skulle jag säga att 100mbit fungerar väldigt bra. Däremot kan man ju inte stirra sig helt blind på vad web hastighetstest visar.

Ang att det ej går att få över 45mbit med 100mbit nic: Ja det är konstigt och borde väl gå att fixa i någon framtida mjukvara på modemet men när comhem endå går ut med informationen att det krävs Gigabitkort (manualen) så får man ju helt enkelt spela med eller ligga kvar på 50mbit. Måste ju endå ha Gigabitkort den dag comhem höjer till MER än 100mbit

Som jag förstår det får man sämre hastighet med 100mbit om man saknar Gigabitkort än vad man fick på 50mbittjänsten och Scientific atlantamodemet. Märkligt men sant.

Edit: Förövrigt hade comhem hittat nått fel som orsakade att vissa modem loggats ut oförklarligt. Vad som var fel vet jag inte. Minns ej vilka av alla i tråden som undrade om detta men nu har ni svaret.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har 2 datorer, det ena med gigabit nic så får jag 95-105Mbps, det med 100Mbps nic så får jag 50-75 Mbps. Alltså helt klart bättre än vad jag hade med 50 tjänsten.

Så inte alla med 100Mbs nics sitter helt fast på 45-50.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
[...]massa info[...]

Bra med lite info! Varför inte införa en comhem-person likt de dustin, komplett och lite andra har på detta forum?

Sen undrar jag om det händer något med problemet med NAT, när det är på så kan jag fortfarande inte komma ut på internet.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa bredband från Comhem, 2mbit/s. Ni som har Comhem, är det nåt särskilt jag bör tänka på?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)

Permalänk
Medlem

Telefonen började fungera idag, snabbt fixat av comhem.
Och farten kan man inte klaga på, ligger alltid i 12,2MB/s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvm
Funderar på att skaffa bredband från Comhem, 2mbit/s. Ni som har Comhem, är det nåt särskilt jag bör tänka på?

Ge fan i comhem är mitt tips

Finns säkert många andra ISPer du kan välja mellan.

Permalänk

Tjena morsan har beställt Comhems combo grej 100mbit, tv o tele.
De var i måndags så tänkte fråga er hur lång tid brukar de ta innan man kan hämta ut nya modemet och digital boxen?

Har ett gammalt modem från Comhem (scientific atlanta epc2203) som vi inte använt på 6-12månader skulle jag tro, är d möjligt att få igång internet på d modemet i väntan på d nya?

Har självklart testat att koppla in det och alla lampor lyser (utom tel1 o tel2 då dom inte är kopplade)

Men ett problem är att både min stationära (WIN7) och brorsans bärbara (Vista home tror jag) så står det Unidentified network, Åtkomsttyp: Nätverksåtkomst saknas
Va jag "fattat" så känner datorerna av modemet men dem vet inte va d är?

(PS: Bara en dator kopplad åtgången, testat med o utan router i mellan och olika kablar)

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Du bör få modemet inom 1vecka från det du beställt, de brukar vara snabba som fasen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_speed
Tjena morsan har beställt Comhems combo grej 100mbit, tv o tele.
De var i måndags så tänkte fråga er hur lång tid brukar de ta innan man kan hämta ut nya modemet och digital boxen?

Har ett gammalt modem från Comhem (scientific atlanta epc2203) som vi inte använt på 6-12månader skulle jag tro, är d möjligt att få igång internet på d modemet i väntan på d nya?

Har självklart testat att koppla in det och alla lampor lyser (utom tel1 o tel2 då dom inte är kopplade)

Men ett problem är att både min stationära (WIN7) och brorsans bärbara (Vista home tror jag) så står det Unidentified network, Åtkomsttyp: Nätverksåtkomst saknas
Va jag "fattat" så känner datorerna av modemet men dem vet inte va d är?

(PS: Bara en dator kopplad åtgången, testat med o utan router i mellan och olika kablar)

Du lär nog vänta på det nya modemet. (Bäst att göra det annars kan de bli fel. ) Om du har det gamla modemet och vill ha det inkopplat så måste du ringa till comhem och be dem logga in modemet med hjälp av serienret som sitter på undersidan.

Men om du gör det så kommer du behöva ringa till dem igen för att logga in det nya modemet när du har fått det.

Jag ringde till comhem för att be dem koppla in mitt gamla modem när de nya dog helt och hållet. (satt på jobbet) Tjejen jag pratade med sa att dem skulle skicka det vidare till teknikerna. Ok tänkte jag. Åkte hem och fick faktiskt igång det nya modemet med hjälp av ny ström adapter. Så började köra för fullt med det. Senare på kvällen så loggar teknikerna in det gamla modemet och mitt nya slutade ju självklart att fungera. Jaja, nu sitter jag på det gamla modemet igen då jag inte orkar hålla på och ringa till dem och be dem logga in dem olika modemet igen.

Permalänk
Medlem

fan va nice, jag trode routern bara klarade 100mbit wieeee.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Fasiken, skickar inte comhem med info ut om hur man loggar in?
Så alla som inte har nån sorts "grundkoll" får alltså NAT påslaget per default?
Portforward osv? Måste ju orsaka hur mycket strul som helst?

Vad är det för jäkla fasoner! Det är väl fortfarande 4st ipn med i tjänsten?

Detta är ett modem med inbyggt router.
Nat brukar vara påslaget på alla routrar som default så inget konstigt där.
Att dem inte skickar info om hur man loggar in är lite fel det med.
Jag hittade nämligen info om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzon
kan man inte stänga av DMZ för att slippa port blockeringen? och ha på NAT...

DMS blockerar inte några portar utan gör snarare tvärtom till angivet ip.

Permalänk
Medlem

Det har nu gått 1,5 vecka sedan jag fick modemet och förlorade 5mbit istället för att vinna 50mbit. Dock har en jättetrevlig comhemtekniker hört av sig. Bara det att de hörde av sig var nytt. Ska få nytt modem hoppas det är där problemet ligger.

/R

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Det har nu gått 1,5 vecka sedan jag fick modemet och förlorade 5mbit istället för att vinna 50mbit. Dock har en jättetrevlig comhemtekniker hört av sig. Bara det att de hörde av sig var nytt. Ska få nytt modem hoppas det är där problemet ligger.

/R

FIck mitt modem igår , hade lite strul med inte full hastighet samt att naturligtvis så ramlade telefonin ur.

Fasade att ringa till kundtjänst då mina tidigare samtal med dom inte varit speciellt upplyftande (byt antennkabel / koppla ur routern).

Dröm om min förvåning när dom svarar inom 1 minut !!!!!! Sedan möts man av trevliga och positiva människor som på eget bevåg föreslår att dom ringer tillbaka till mig när vi har väntat på att modemet loggar in ordentligt.

Nu hjälpte inte det så ktj var tvungen att lägga en felanmälan i går kväll vi 19 tiden. Idag kl 10 så är det fixat.

Det verkar onekligen som ComHem har tagit åt sig av kritiken och försöker förändra sig !

Har nu:

Upp: 9.73
Ner 104.98

Svarstid 0ms

Helt nöjd för tillfället

Permalänk
Medlem

Tja Long time no see. Mitt 50/10 har helt enkelt funkat så bra att jag inte behövt er hjälp (56,5Mbit/11,4Mbit)

Men nu måste jag fråga: betalar 429:-/m för den tjänsten, och 100/10 kostar 399:-/m efter de tre första månaderna? Hur kan det vara billigare än 50/10? Jag hajar ingenting. Eller blir det 429:- på den också efter 12 månader? Jag har 3 månader kvar på min bindningstid men sen har jag inget emot att uppgradera till en snabbare - framförallt billigare tjänst isf.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
Tog bara en dag innan jag stängde av NAT på denna netgear modem och kopplade in min dir-655 allt fungerar mycket bättre och anslutningen är mycket mer stabilare nu. Plus att dir-655 har mer roligare funktioner samt bättre interface och har aldrig krånglat förmig hittils

Får jag fråga hur du har konfigurerat Netgear-modemet i övrigt? Behöver man stänga av brandväggen t.ex? När jag kopplade min Dir-655 till Netgearen fick jag dålig hastighet, typ 10/10.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingPong
Får jag fråga hur du har konfigurerat Netgear-modemet i övrigt? Behöver man stänga av brandväggen t.ex? När jag kopplade min Dir-655 till Netgearen fick jag dålig hastighet, typ 10/10.

Även jag tröttnade rätt snabbt på Netgear , sämre wifi täckning bla, och stängde av Nat på modemet för att köra vidare på DIR 655:an.

Funkar (swe)clockrent med full hastighet upp/ner.

Permalänk
Medlem

Har också problem med netgear modemet när det kommer till det trådlösa - fungerar väldigt dåligt och tappar kontakten hela tiden, med NAT av fungerar det bättre. Blir väl till att köpa en separat trådlös router... trist när man trodde man skulle klara sig men en grunka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingPong
Får jag fråga hur du har konfigurerat Netgear-modemet i övrigt? Behöver man stänga av brandväggen t.ex? När jag kopplade min Dir-655 till Netgearen fick jag dålig hastighet, typ 10/10.

Jag uppdaterade min dir-655 till: "Firmware Version : 1.32NA, 2009/11/05" samt stängde av "Enable DNS Relay" innan det hade jag lite halvdålig fart med 655´an och 100mbit ifrån comhem, men efter det var allt bra

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Beta/Firmware/dir655_fw_13...

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

.....suck......
börjar tycka synd om mig själv snart...
har felanmält 50 tjänst i augusti fick bara ut runt 17-22mb
dom har letat fel osv osv telefonen har dött ett par ggr tele bilden har varit kass ibland o "ingen signal" har kommit upp osv osv

hoppade på 100tåget i hopp om att iallfall få ut 50mb igen....
samma visa där... ringt o felanmält flera ggr.... som tur är har det bara varit en person som man lacka ur på resten (säkert 20talet) har varit hjälpsamma osv

fick hit en tekniker som mätte upp det som jag har sett oxå (för höga signaler)
åtgärda detta genom att byta ut en signalförstärkare samt ALLA kabelanslutningar i hela huset... nu närma sig alla värden så att dom skulle bli acceptabla
sen så bytte han ut väggutagen mot 2 st nya (har 2 uttag i LGH)
efter det så vart alla värden bra på alla kanaler, dbmv mellan 3-6dbmv sant SNR ligger runt 40 på alla kanaler...

MEEEEN..... samma hastighet, runt 20Mb med en mätning som va över 33Mb
ringer kundtjänst.. dom ska skicka ut ett nytt modem och hoppas att allt ska lösa sig efter det (tillomed kundtjänst börjar tycka synd om mig vid detta laget)

sätter mig idag på morgonen med morgon kaffet och ska börja göra min forumrunda samt läsa lite på Aftonbladet o expressen....... ehhhh WTF siiiiirap
kollar en TPtest och får ut fantastiska 2Mb ibland ner till 0,8Mb...
vad ska man göra ???
har blivit lovad kompenstation från Augusti men..... som sagt börjar tycka synd om mig själv just nu (stort I-lands bekymmer jag vet)

//E
Ps: ville bara skriva av mig lite, har dock inga "arga tankar" mot comhem ännu då det faktiskt har fungerat i flera år med dom

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radikal08
Hej!

Tack för hjälpen!
Jag kan inte välja 5GHZ-bandet.
Så här ser det ut i min wiifi-del.

http://i46.tinypic.com/33dwj2p.png
Och angående 802.11b/g/n så kan jag antingen välja det, eller B AND G eller ONLY G, eller ONLY B.

Tror du det är fel på mitt modem?
Är det någon annan här som kan välja 5GHZ i modemet?
Edit: Jag sniffade dom andra nätverken, vilket var ett annat nätverk, som låg på kanal 6..

Det verkar som den inte klarar 5GHz... och då är det så. Inte mycket att göra åt.

Men hur som helst, så verkar du ha ställt in den så gott det går. Du kan ju alltid testa kanal 1 eller 13 också, och se om det hjälper lite. Du kan testa "only G", och mät vad du får för resultat, och jämför med "b/g/n".

Vad sitter det för nätverkskort i datorn du testar med? Har du testat med några andra datorer?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Support

ComHems support är fullkomligt värdelös. När jag via deras webbformulär ville beställa och frågade om hur det nya modemet fungerade fick jag till slut en länk till specen (det var innan de lagt upp den på comhem.se). När jag ställde följdfrågor om det var möjligt att stänga av routingfunktionerna och om det var möjligt att få flera publika ip-adresser fick jag till svar att det inte gick.

Eftersom jag är luttrad (har ställt frågor till dem förr och sannolikheten att de ger direkt felaktiga svar vid första kontakten är 99,9%, iallafall gällande mer ingående tekniska spörsmål) var jag ihärdig och lindade in samma frågor fast med ytterliggare frågor av mer grundläggande karaktär i hopp om att någon med faktisk kunskap skulle ge mig ett svar. Efter att ha pratat med 6-7 olika personer, vilka samtliga hävdade att det inte går att stänga av NAT och att jag inte kan få mer än ett publikt ip, gav jag upp och bestämde mig för att inte hämta ut modemet.

Tack och lov att Sweclockers finns! Jag har hämtat ut modemet nu och ska stänga av NAT, samt utnyttja de 4 publika ip-nummer som erbjuds. Alla ni som gett svar här i tråden borde få lön från ComHem. Att deras support blåljuger, alternativt hittar på fakta de inte vet svaret på, är skandal.

Jag har tidigare fått veta via deras support att de minsann inte blockerar några portar, att de publika ip-nummer jag kan få börjar på 192.168.x.x, att det inte är möjligt att relaya via deras SMTP, att storleksgränsen för att skicka e-post via deras SMTP (vid relay) är 1MBit.

Aldrig någonsin har jag haft en operatör som inte klarar av att ge mig svar angående sin egen tekniska lösning. Det är trots allt väldigt grundläggande frågor, om än tekniska, jag ställt. De verkar inte begripa att det faktiskt påverkar deras försäljning.

Visa signatur

/G