Permalänk
Medlem

får man formatera, garanti fråga

Kanske en dum fråga men jag som aldrig har ägt en bärbar har fått lite fakta som jag inte orkat bry mig om tidigare.

Nämligen att om jag köper en ny dator tex Acer Timeline 1810TZ så får jag inte formatera och byta operativsystem för då försvinner garantin. Är detta något jag fått om bakfoten eller är det korrekt?

Något negativt om 1810 när jag ändå tog upp den ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nej självklart inte, Varför skulle garanti försvinna? Du pillar ju inte ens med någon hårdvara. Det enda dom kan neka dig är väl support för ett visst operativsystem.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

garantin inte försvinner vid ett OS byte , det gäller ju hårdvaran.

Det du däremot kan glömma är supporten om det skulle behövas.

edit, Mytos hann före

Permalänk

Jag brukar nästan alltid formatera och ominstallera datorn direkt jag köpt den Datorerna är ju så fullproppade med skit så det går snabbare och blir mycket bättre att installera om dom Inte bara det Jag brukar även byta ut delar i dom

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag brukar nästan alltid formatera och ominstallera datorn direkt jag köpt den Datorerna är ju så fullproppade med skit så det går snabbare och blir mycket bättre att installera om dom

Så sant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
Så sant.

Det var inte många veckor det gick så låg min sprillans nya Compaq Mini här på bordet i smådelar Och netbooks är ju inte helt enkla att få isär Men man kommer ju inte åt hårddisken annars Självklart är den också ominstallerad Garantin den skiter jag fullkomligt i

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

ja, men enbart med medföljande Recovery CD, (tar du en annan CD (Operativsystem) så är det bye bye med garantin....om nått skulle hända d.v.s.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
ja, men enbart med medföljande Recovery CD, (tar du en annan CD (Operativsystem) så är det bye bye med garantin....om nått skulle hända d.v.s.

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
ja, men enbart med medföljande Recovery CD, (tar du en annan CD (Operativsystem) så är det bye bye med garantin....om nått skulle hända d.v.s.

Man får installera precis vad man vill oavsett recoveryskiva eller inte. Däremot finns det bara support och hämta från mjukvaran i sitt originalskick.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med operativsystem. Följer det med en skiva till windows 7 som i den dator jag funderar på? Så att jag kan installera ett rent och fint windows 7 eller är det bara förinstallerat skit som man måste vänja sig med?

Visa signatur

...

Permalänk

Det brukar nästan aldrig följa med några skivor tyvärr

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Hur fungerar det med operativsystem. Följer det med en skiva till windows 7 som i den dator jag funderar på? Så att jag kan installera ett rent och fint windows 7 eller är det bara förinstallerat skit som man måste vänja sig med?

Det följer oftast numer inte med skivor på laptops, det finns en sk recovery partition på hårdisken så man kan ev bränna ut OS på skiva om man vill i de flesta fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Det var inte många veckor det gick så låg min sprillans nya Compaq Mini här på bordet i smådelar Och netbooks är ju inte helt enkla att få isär Men man kommer ju inte åt hårddisken annars Självklart är den också ominstallerad Garantin den skiter jag fullkomligt i

:D, håller me även där, i vissa fall skiter man i garantin, för som sagt man gör som man vill :), goofat har jag gjort (läropengar i yngre år , men många gånger har man vunnit med vassare saker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Man får installera precis vad man vill oavsett recoveryskiva eller inte. Däremot finns det bara support och hämta från mjukvaran i sitt originalskick.

fel.........tråden handlar om FORMATERING. (bara vi pratar om samma sak här)

du får enbart använda medföljande CD..........alla andra OS (enligt data företagen) är ej tillåtet..........(Recovery CDn är själva Operativsystemet, och det är den man Formaterar med för er som kanske inte vet)....exakt samma version om ni nu har kvar er "Back-up Windows Partition" nånstans på hårdisken.

ring och fråga vetja, (rätt så jäkla logiskt att man inte får ta ett privat OS och formatera med o tro att garantin skulle gälla om t ex BIOS (eller vad som helst) skulle ryka.

vill även påpeka att detta är inte mina egna åsikter, för mig får ni gärna dundra in Win7 om ni nu har Vista på licens via laptopen...rör mig inte i ryggen

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
:D, håller me även där, i vissa fall skiter man i garantin, för som sagt man gör som man vill :), goofat har jag gjort (läropengar i yngre år , men många gånger har man vunnit med vassare saker

Precis................man gjorde kanske fel nån gång för länge sen Men i dagens läge har man ju inte sönder nått Man ska inte va så rädd då händer ingenting Jag hade ju knappt sönder nått när jag klockade som värst heller Och då är nästan alla mina grafikkort voltmoddade och omlödda Visst hände det att man klockade sönder operativsystemet några ggr men det går ju att fixa Inte ens hårddiskarna gick sönder trots många dagar i 15-20minusgrader på balkongen

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Precis................man gjorde kanske fel nån gång för länge sen Men i dagens läge har man ju inte sönder nått Man ska inte va så rädd då händer ingenting Jag hade ju knappt sönder nått när jag klockade som värst heller Och då är nästan alla mina grafikkort voltmoddade och omlödda Visst hände det att man klockade sönder operativsystemet några ggr men det går ju att fixa Inte ens hårddiskarna gick sönder trots många dagar i 15-20minusgrader på balkongen

JO, vet, Första gången man klockade sin Pentium II lite för hårt så att maskinen hängde sig, i BIOS o man viste inte hur resetta BIOS då fan paniken fans då, eldat upp sin dyra maskin (tänkte man) med en P II,128MB ram, Vodoo 3300, 28Gb hd :D, Sopor tänkte man, men men man hade kontakter som sa, hey man, ingen fara resetta BIOS o en guide man fick per tel å, det var tider det mm,

men det är som sagt man måste prova o inte vara rädd, fel händer, men man lär sig (gör alldrig om bad mistake), det är felen som man lär sig på & mer därtill & runtomkring (man ser kedje reaktionen),

leksakerna man fick när man var liten var inte hela en sekund, man ville se hur de tickade fan farsan vart tokig då man skruvat isär ett fint Märklin set o plockat ut motorerna & satt fast en propeller på dem