Svenska Mionix släpper färgglad mus i lyxklassen

Permalänk
Medlem

Jag har personligen träffat grundarna av Mionix och då sa dem att de gjorde all utveckling och design själva.... haha fy fan va fult att dem köpt in en standardmus och gjort lite ändringar.

Det här va ruggigt dåligt....

VS.

HOPPSAN`???

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt bra, fast undrar hur man märker skillnad med DPI? Har väldigt låg sens och kör med en razer diamondback 3G (riktigt nöjd hittils).

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Lite Roccat Kone över den här ju... Förutom att den här verkar mycket bättre, haha! :>
Min Kone känns så oexakt vad det gäller avläsningen, det kanske den här musen är bättre på? Men jaja, det är för mycket pengar att lägga ut 900 spänn på en mus när man har en relativt grym en som man la ut 650 spänn på för ett halvår sen.

Hade samma problem med min Kone. Tur att man sålde den för 550kr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Antagligen inte ett skit då musen är beställd från ett OEM-företag.

http://www.hktdc.com/sourcing/company_product_detail.htm?comp...

Här är deras andra mus

http://www.hktdc.com/sourcing/company_product_detail.htm?comp...

Tjo!
Varför länkar du till Qpad musen, vad har det med Mionix att göra?
Att den oem musen är identiskt med Qpad musen (form mässigt) vet vi ju sen tidigare.

Men att Qpad eller Mionix skulle vara samma mus eller dylikt hänger jag inte riktigt med på.
jag klippte ihop en bild underifrån på både mössen så ser ni att det är ganska stor skillnad, och mig veterligen så har väl inte Qpad dubbla vikt system på sin mus?

Verkar som att man får tro på Mionix om att de har en egen tillverkad "unik" mus.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/mionix-vs-qpad-383.jpg

/Ragnar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demonlord
Enligt Svensk Lagstiftning dvs Konsumentköplagen är det 3 år

Inte garanti i tre år, utan reklamationsrätt. Helt olika saker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ang. allt gnäll.

Vad är det för nytta med att återuppfinna hjulet?
Varför inte bara ta ett hjul och få det att snurra bättre än innan?

Produktutveckling idag är inte att skapa nya produkter, utan att förbättra befintliga.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

Jäkligt snygg D:

Permalänk
Medlem

Personligen så använder jag explorer intellimouse 3.0 och den funkar kanon ! Testade en razer men kunde inte lira med den för liten , har även test liknande som i nyheten men dom är på tok för klumpiga så blir nog en ny explorer intellimouse 3.0 nästa gång de blir musköp igen ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brullo
Personligen så använder jag explorer intellimouse 3.0 och den funkar kanon ! Testade en razer men kunde inte lira med den för liten , har även test liknande som i nyheten men dom är på tok för klumpiga så blir nog en ny explorer intellimouse 3.0 nästa gång de blir musköp igen ..

same here! testade steelseries men 3.0 e fan goast. speciellt i fps.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
"Gamer"möss är bara skit, Creative Fata1ty suger get K*K och det gör första Razor Boomfagedyshit Slang med.. Gamers har "designat" dyngan men fan vad dåliga dom är, klarar knappt MS Word.

Vilken mus som är bäst är ju en sån där subjektiv fråga som inte har något svar

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Blandning av Qpad 5k och Roccat Kone ?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Ännu en till Ikarikopia vad gäller formen. Först Qpad och nu denna.
Perfekt för mig dock. Efter att ha vant mig vid Ikari känns alla andra former äckliga.
Själva mjukvaran ser precis som på Qpad:en väldigt nice ut.
Lift-distance kan ändras också här. Verkar finnas en mätare som mäter hur bra musen läser av för tillfället också, samt en massa annat.
Detta skulle bli en mycket bra kandidat till ett köp om jag inte redan hade en Ikari.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Räddaren i nöden
http://man-over-board.com/wp-content/uploads/2009/09/black-ma...

målade över alla lysgrejer på mitt tangentbord och stör mig ännu mer på det nu då det lyser svagt (plus att färgen jag trodde var svart var lila/blå.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
målade över alla lysgrejer på mitt tangentbord och stör mig ännu mer på det nu då det lyser svagt (plus att färgen jag trodde var svart var lila/blå.

Måla igen då fast med en Permanent SVART.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Gillar inte när inmatningsenheter ska styras av mjukvara som är operativsystemsspecifikt (ja, jag sitter med Linux). Sen hör jag till den skara som föredrar att ha musen trådlös just för att kabeln stör en hel del i bildredigering och dylikt när det tar stopp eller att den tar emot något på bordet.
Till sist vet jag inte om jag gillar när det sitter diodrar lite överallt. =/

Permalänk
Medlem

Personligen så älskar jag Mionix-mössen, framförallt Mionix Saiph 1800 Gaming Mouse, som är lillebror av deras första modeller. Grymt skönt grepp, härlig design och kvalité rakt igenom.

Den ultimata musen är så klart Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 Black, det bästa som någonsin kommit från MS, tillsammans med Ergo 4000 tangentbordet, i form av hårdvara.

Vem bryr sig egentligen om vad som är OEM-produkter eller inte? Jag kan lova er att ni har en massa olika brandade elektronik-produkter i ert hushåll, utan att ni tänker på det.

Vad man tycker om en mus är enbart subjektivt. Så ni får tycka precis vad ni vill. Fast självklart tar man ingen på allvar som inte personligen provat den aktuella hårdvaran i fråga.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Den enda likheten mellan dem är fingergreppet för ringfingret och pekfingret. Skärp er nu.

Förresten bör man köpa gamermöss från typ Steelseries, Razer etc. eftersom de sponsar esport väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Om du tittar på huvudknapparna på båda mössen så ser du att dom är exakt likadana. Sitter fan me med en blå mionix mus med Qpad logga här i handen ju. Men jag klagar inte. Är väll inget fel med att jag får bevis på att det jag äger är en bra produkt då fler än ett företag använder den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Personligen så älskar jag Mionix-mössen, framförallt Mionix Saiph 1800 Gaming Mouse, som är lillebror av deras första modeller. Grymt skönt grepp, härlig design och kvalité rakt igenom.

Vem bryr sig egentligen om vad som är OEM-produkter eller inte? Jag kan lova er att ni har en massa olika brandade elektronik-produkter i ert hushåll, utan att ni tänker på det.

Vad man tycker om en mus är enbart subjektivt. Så ni får tycka precis vad ni vill. Fast självklart tar man ingen på allvar som inte personligen provat den aktuella hårdvaran i fråga.

Vem bryr sig? När dem säger att dem gör all utveckling och design själva... men i själva verket köper in OEM skit från kina... Tror rätt många bryr sig. t.ex. Inkubatorn som bidrar med pengar för att Mionix ska utveckla sitt företag, inte sno skit från kina o sätta sin logga på.

Och, hur ser det ut jämfört me konkurrenter som spenderar miljonbelopp på utveckling? Ingen lär väl köpa OEM produkter med en annan logga för 2x priset?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Mionix

Mionix svarar:

Hej kära läsare och glada spelentusiaster!

Vi på Mionix har som policy att inte kommentera foruminlägg etc. men i den här tråden kändes det nödvändigt att göra ett undantag då vi känner oss missuppfattade och feltolkade.

Först och främst vill vi klargöra att Mionix Naos 5000 är en egenutvecklad mus av Mionix AB. Vi har satsat väldigt mycket pengar på produktutveckling under året och detta är något vi kommer fortsätta med!

Mionix Naos 5000 kommer att premiärvisas på Dreamhack Winter 2009 i vår monter (B02:02) där vi även kommer att visa upp tidigt gjorda prototyper och skisser (för den som är intresserad och vill lära sig mer om vår utvecklingsprocess och hur den går till).
När vi började med Naos 5000 i månadsskiftet februari/mars 2009 så var tanken att skapa en ergonomisk, fullt justerbar spelmus, med den senaste teknologin och kryddad med egna innovationer. Ett par av ”innovationerna” är det balanserade viktsystemet som är placerat runt sensorn, närmre mitten för så bra viktfördelning som möjligt och S.Q.A.T, som analyserar underlaget (musmattan) och visar på en mätare hur bra musen och musmattan interagerar.

Vi vill också klargöra att det enda som datorspelare har deltagit i under produktutvecklingen är själva utformningen av det ergonomiska greppet då vi ansåg det viktigt med input från användare utanför verksamheten, detta går att läsa i vårt pressmeddelande som går att finna på mionix.net.

För läsare som inte är ett stort fan av LED så går dessa att stänga av vilket även syns på en av bilderna av drivrutinen.

Vi vill också klargöra att Videum Science Parks Inkubator i Växjö, andra organisationer eller statliga organ INTE har bidragit med några pengar i vår verksamhet.

Frågor direkt knutna till våra produkter eller Mionix AB kommer hädanefter inte besvaras i forumet utan vi hänvisar till besöksadress, telefon eller e-post. Det går även bra att besöka oss på Dreamhack.

Vi på Mionix önskar er alla en trevlig helg

Mionix AB
Videum Science Park
Framtidsvägen 12
351 96 Växjö

e-post: info@mionix.net
telefon: 0470-794614

Permalänk
Medlem

Intressant med ett svar. Ska ta en titt i er monter och bilda mig en bättre uppfattning då.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Vem bryr sig egentligen om vad som är OEM-produkter eller inte? Jag kan lova er att ni har en massa olika brandade elektronik-produkter i ert hushåll, utan att ni tänker på det.

Det som stör är ju som tidigare sagts att dom i många fall påstår att dom gjort den själva, och sen får en massa lovord i recensioner i stil med "Det här har Qpad lyckats bra med" eller "Det märks att Mionix har lagt extra mycket krut på formgivningen" etc. Sen när det kommer en ny liknande mus från ett annat företag så kommer någon liten niglet och säger "det där är ju en rak kopia av Qpad's mus, fyfan vad lågt!" när Qpad själva bara klistrat på sin logga på en mus som säljs under flera olika märken.

Man kanske inte kan förvänta sig att företaget ska säga "Köp den här musen som vi inte ens har gjort själva men ändå tar äran för!", men man tycker ju att företagen ÅTMINSTÅNE kunde låta bli att ljuga och påstå att dom själva tagit fram den.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Trevligt med svar från er.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tjeena alla, brukar inte slänga in inlägg på forumet utan en stor anledning, vilket det i detta fallet är. Blir riktigt förbannad när företag kommer in på forumet utan fakta o försöker övertyga invänarna här att köpa sina produket för dyra pengar. Deras inlägg här suger hårt, tycker jag iaf, men deras inlägg kommer antagligen sälja kanske 500-1000 fler möss, vilket allt handlar om.

Först och främst vill vi klargöra att Mionix Naos 5000 är en egenutvecklad mus av Mionix AB. Vi har satsat väldigt mycket pengar på produktutveckling under året och detta är något vi kommer fortsätta med!

Hur mycket är mycket pengar?
Ett företag som omsätter 100.000kr och lägger ner 50.000 på RnD lägger ner grymt mycket på utveckling i relation till ett stort företag som omsätter kanske 1 miljard och "bara" lägger ner 50 miljoner i RnD. Dessutom ser den inte egenutvecklad ut, bara för att man ändrar storlek på hjulet gör det det inte till en egen produkt.

Mionix Naos 5000 kommer att premiärvisas på Dreamhack Winter 2009 i vår monter (B02:02) där vi även kommer att visa upp tidigt gjorda prototyper och skisser (för den som är intresserad och vill lära sig mer om vår utvecklingsprocess och hur den går till).
När vi började med Naos 5000 i månadsskiftet februari/mars 2009 så var tanken att skapa en ergonomisk, fullt justerbar spelmus, med den senaste teknologin och kryddad med egna innovationer. Ett par av ”innovationerna” är det balanserade viktsystemet som är placerat runt sensorn, närmre mitten för så bra viktfördelning som möjligt och S.Q.A.T, som analyserar underlaget (musmattan) och visar på en mätare hur bra musen och musmattan interagerar.

Premiärvisas, är inte bilder osv en visning?
Fullt justerbar? kan man ändra höjden på den, vissa möss skär i min hand då den är högre o känns som ett hög hus än att sitta fint under handen.
Kryddad med egna innovationer?
Jag kan hålla med om viktsystemet är innovativt men INGET annat är det.
Leds har funnits länge, Drivrutiner för inställning av olika knappas osv är också gammalt.

Vi vill också klargöra att det enda som datorspelare har deltagit i under produktutvecklingen är själva utformningen av det ergonomiska greppet då vi ansåg det viktigt med input från användare utanför verksamheten, detta går att läsa i vårt pressmeddelande som går att finna på mionix.net.

Ok, bra klargöring det gör att ni ser ut ännu mer som amatörer än proffs då musen är externt utformad till 95% av andra modeller. Och ni kunde inte namnge en ända "datorspelare" som ni uttrycker det. Så det kanske var min mormor då, hon spelar nämligen schack osv på datorn, vilket gör henne till en dator"SPELARE". Om ni ville haft seriös användbar feedback från "datorspelare" så hade ni snackat med nån "kändis"(kan inga namn), istället för att bara ta en ur mängden.

För läsare som inte är ett stort fan av LED så går dessa att stänga av vilket även syns på en av bilderna av drivrutinen.

Ok, går dom att stänga av även om man har Ubuntu T ex.(Linux för den ovetande)?

Vi vill också klargöra att Videum Science Parks Inkubator i Växjö, andra organisationer eller statliga organ INTE har bidragit med några pengar i vår verksamhet.

Grattis ni är en av dom andra 99.9% som inte får pengar av andra än era kunder, vilket bara styrker min Teori om att ni inte är helt ärliga!

Frågor direkt knutna till våra produkter eller Mionix AB kommer hädanefter inte besvaras i forumet utan vi hänvisar till besöksadress, telefon eller e-post. Det går även bra att besöka oss på Dreamhack.

Idioter, folk har många frågor och erat inlägg gav INGA svar bara fler frågor. Och varför ska vi ringa o kolla om eran produkt ni ska BEVISA för oss att den är värd 900kr just nu är den värd mindra än skitkorven som trycken i röven på mig just nu.

Vi på Mionix önskar er alla en trevlig helg

Mionix AB
Videum Science Park
Framtidsvägen 12
351 96 Växjö

e-post: info@mionix.net
telefon: 0470-794614

Tack, äntligen en ärlig mening man kan lita på.

Ber om ursäkt för stavfelen är sent på natten o jag är lite sur på grund av ointelligenta företag som jämt ska snoppa in sitt huvudet o "försöka" övertyga minsta lilla människa att köpa sin produkt till vilket pris som helst(även kallat dörrförsäljare). Hur ni kan ta 900kr är helt sjuuukt, andra företag lägger också ner pengar på RnD, men dom mössen kostar mindre, har ni verkligen lagt ner 25-50% mer pengar än T ex. Logitech på RnD?
Bullshit säger jag, och klagar ni på prodktionskostnaden så kan ni skicka ett pm till mig så kan jag sänka det priset med garanterat 20% och ändå bli miljonär på kontraktet.
Tack för mig, kommentarer och alternativa argument är väl välkommet då jag jag älskar att disskutera sakfrågor.

Puss o Klem
//CondiS

PS MIONIX eran tystnad fram tills nu hade mig mer övertygad om en bra produkt än efter erat inlägg. DS

Visa signatur

Processor : AMD XP 1700+ @ ( 1700+) | Moderkort : ASUS A7V266 | Minne : 512Mb Samsung PC2100 | HDD : IBM 60GXP 40Gb + IBM 120GXP 120Gb | Aggregat : 300W < Grafikkort : ASUS GeForce2 PRO 200/400 @ 229/456

Permalänk
Medlem

bra post CondiS.

Tyvärr svarade dom inte på frågor alls och dom hoppas på att folk ska luras in i att betala 900kr.

Mionix AB
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2007-07-13

BOKSLUT & NYCKELTAL
2008-12
Antal anställda 2
Omsättning (TKR) 272
Res. e. finansnetto (TKR) -140
Årets resultat (TKR) -140
Summa tillgångar (TKR) 435

RESULTATRÄKNING
2008-12
Nettoomsättning (TKR) 272
Rörelseresultat (TKR) -137
Resultat efter finansnetto (TKR) -140
Årets resultat (TKR) -140

BALANSRÄKNING
2008-12
TILLGÅNGAR
Tecknat ej inbetalt kapital (TKR) 0
Anläggningstillgångar (TKR) 26
Omsättningstillgångar (TKR) 409
Tillgångar (TKR) 435

SKULDER, EGET KAPITAL OCH AVSÄTTNINGAR
Eget kapital (TKR) -40
Obeskattade reserver (TKR) 0
Avsättningar (TKR) 0
Långfristiga skulder (TKR) 50
Kortfristiga skulder (TKR) 424
Skulder och eget kapital (TKR) 435

NYCKELTAL
2008-12
Omsättning per anställd (TKR) 136
Personalkostnader per anställd (TKR) 1
Omsättningförändring
Vinstmarginal -50,37 %
Soliditet -9,20 %
Kassalikviditet 22,88 %

Nu får ni dra en egen uppfattning om hur mycket pengar dom verkligen lägger på design och utveckling.
All info om bolaget är taget från http://www.allabolag.se som är helt öppet för alla