Asus lanserar Maximus III Extreme på Dreamhack

Permalänk
Medlem

Hmm, lovande men socket 1366 föredrar jag mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Nix. Maximus III Formula har inte NF200 och har ändå stöd för SLI. Jag har för mig att både X58 och P55 har stöd för det i grunden, med enda skillnaden att P55 har färre lanes, och det är där man använder NF200, som en hub.

Däremot Skulltrail använde NF200 i det ändamålet, ja.

ursäkta n00b frågan men vad är NF200?

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

"LN2 Mode Header jumper som, när den aktiveras, optimerar kortets prestanda vid kylning med flytande kväve. Jumpern sägs lura processorns interna tempdiod och på detta sättet minska problemen med det välkända cold bugg-problemet."

RAWR, säger jag! Denna bräda kommer bli väldigt poppis, utan tvekan!

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
ursäkta n00b frågan men vad är NF200?

En krets från nVidia som fungerar huvudsakligen i två ändamål. Den kan lägga till stöd för SLI på moderkort, eller lägga till fler PCIe-lanes. Om man släpper ett high-end moderkort med stöd för massvis av grafikkort (som EVGA Classified 4X SLI eller Asus P6T7 WS Supercomputer) så använder tillverkaren chippet som en hub för linorna.

Hastigheten blir i grunden densamma som att man skulle köra samtliga PcIe-enheter på original-linorna, men man kan dela upp det på fler portar. Däremot blir varje port mindre effektiv, då varje lina får cappad hastighet då det fortfarande i grunden bygger på de linor CPUn kan leverera.

Till exempel stöder inte chipset P55 i grund och botten att köra två grafikkort i X16-läge, det finns inte tillräckligt med lanes för det. Det blir dubbla X8 istället vilket, teoretiskt, begränsar bandbredden. NF200 lägger till fler lanes, men varje lane blir mindre effektiv, och man tappar mer prestanda än man får med extra lanes.

Kort sagt, NF200 är en plåga. Så jag hoppas Asus har en annan metod med det här kortet.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
En krets från nVidia som fungerar huvudsakligen i två ändamål. Den kan lägga till stöd för SLI på moderkort, eller lägga till fler PCIe-lanes. Om man släpper ett high-end moderkort med stöd för massvis av grafikkort (som EVGA Classified 4X SLI eller Asus P6T7 WS Supercomputer) så använder tillverkaren chippet som en hub för linorna.

Hastigheten blir i grunden densamma som att man skulle köra samtliga PcIe-enheter på original-linorna, men man kan dela upp det på fler portar. Däremot blir varje port mindre effektiv, då varje lina får cappad hastighet då det fortfarande i grunden bygger på de linor CPUn kan leverera.

Till exempel stöder inte chipset P55 i grund och botten att köra två grafikkort i X16-läge, det finns inte tillräckligt med lanes för det. Det blir dubbla X8 istället vilket, teoretiskt, begränsar bandbredden. NF200 lägger till fler lanes, men varje lane blir mindre effektiv, och man tappar mer prestanda än man får med extra lanes.

Kort sagt, NF200 är en plåga. Så jag hoppas Asus har en annan metod med det här kortet.

okej, tackar

använder RIIE NF200?

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
okej, tackar

använder RIIE NF200?

Nix, det har chipset X58 och behöver inte det för att stöda dubbla x16-slots.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Nix, det har chipset X58 och behöver inte det för att stöda dubbla x16-slots.

okej, vilken tur

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

Någon som vet när idag det släpps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Detta bör sitta i var mans dator

Låt oss se hur väl det passar in i min dator:

Minst fyra USB-portar?
Ethernetanslutning?
Inbyggd ljudkrets?
Minst två SATA-anslutningar?
Formfaktor ATX?
Minst en 16xPCIe anslutning?
Men...
Minst två PATA-kontakter?
Floppy-kontakt?
Kan använda DDR400 RAM?
Socket 939?

Slutsats: Kan inte användas i min dator! (... utan att byta en hel del av den övriga utrustningen också.)

För ett nybygge där budgeten inte är så snäv kan det kanske duga i alla fall...

/Olle