Chrome OS blir öppen källkod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
..skit mycket text..

Sedan har vi det där med säkerhet som någon nämnde. Vad är skillnaden mot idag då? Jag kör backup på alla mina bilder/filer mot en server (telia säker lagring) via internt, jag läser alla mina mail via internet ÄVEN om jag läser det via en mail-klient, allt jag skriver i MSN skickas redan nu via internet även om MSN-klientent är installerad fysiskt på min dator.
Ska vi fortsätta?

Om man är rädd att detta OS på något sätt skulle vara farligare än det som vi redan har idag, ja då får ni sluta använda mail, chatt, msn, onlinebackup mm.

Skillnaden för dig är väl extremt liten eftersom du inte verkar vara en tänkande människa som bara accepterar att livet ska vara så här nu för tiden att alla ska ha koll på precis varenda jävla sak du gör.

Jag bryr mig inte heller om att folk vet vissa saker jag gör. Fine. Men att dom ska veta precis varenda sak jag gör har jag något emot. Jag är fullt medveten om vad jag delar och inte delar med mig av mitt privatliv på nätet.

Att använda allt som du gör på nätet är precis samma sak som att använda google chrome. Jag håller med. Men vilken tänkande människa vill lagra sin viktiga information på någon annans dator? Det finns inte i min värld.

Sen vet jag även att jag inte kan styra mycket om vem som kollar på mig eller inte. Det får jag leva med. Men jag tänker tammefan inte förenkla den processen för dom genom att använda ett operativsystem som troligtvis lagrar varenda musklick jag gör.

Permalänk

Vad roligt, nu kan jag använda det här istället för Asus Expressgate när jag behhöver kolla någonting snabbt. (hoppas bara att man kan få upp spotify på den.)¨

P.S reklamen Ägde

Visa signatur

Livet leker.

Permalänk

tycker det ser ut att kunna bli ett perfekt "Mormor-OS" eller "mappa-os" för den delen, helt perfekt om det inte kräver eller ens hanterar så mycke hårdvara. mormor är som inte intreserad av cs i 175 mega-fps och hon behöver knappast quadcore, 32 gig ram, 4 ssd i raid och 2 st Radeon HD 5970 för att facebook, tasteline, seb, eller ens pasiansen ska lagga allt för mycke.

nä liten enkel tyst sval och strömsnål helst med relativt stor pekskärm är det optimala för ganska många... konstigt nog hänger dom offtast inte på sweclockers forum... dom tycker facbook är intresantare

skulle säkert passa bra som köksdator os föresten iallafall om det går att få in spotify utan att gorma allt för mycke

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så kommer ChromeOS fungera lite som Jolicloud?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vi har i dagsläget bättre internet än då, samt mer att göra på internet. då var väll den vanligaste anslutningen ett 56k modem, nu har väll alla minst 2 mbit, och många har 24 mbit.

Jo men MaLos poäng är nog starkare. Vi har betydligt mer att lagra och processa nu än på 90-talet. Medan internetförbindelser har ökat sin prestanda med två storleksordningar har processorkraft och lagring ökat med tre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
[B] Ännu ett steg närmare ett totalt övervakat samhälle. Way to go. Använder man Google's OS är man dum i huvudet enligt min åsikt.

Jo man är väl ännu mer "dum i huvet" om man kör grunxet från Redmond...

http://www.idg.se/2.1085/1.271123/windows-7-utvecklades-tills...

Hursomhelst främst en "toktankar-nojja"....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo men MaLos poäng är nog starkare. Vi har betydligt mer att lagra och processa nu än på 90-talet. Medan internetförbindelser har ökat sin prestanda med två storleksordningar har processorkraft och lagring ökat med tre.

Jag skulle snarare säga att processorkraft och lagring ökat hundrafaldigt om inte ännu mer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Men jag tänker tammefan inte förenkla den processen för dom genom att använda ett operativsystem som troligtvis lagrar varenda musklick jag gör.

Det är faktiskt mindre övervakat att ha mailen på gmail än tanka hem den till Outlook. Detta pga att förbindelsen till gmail är krypterad. När du laddar hem din e-post läser FRA den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaxa
Fett! Är det ett tema på bilden, isåfall; vad heter temat? Annars, hur får man "stora" ikoner uppe till vänster?
Mvh

Bump! Citera mig gärna om ni vet svaret!

Visa signatur

Intel Core i7 920 @2.67 GHz // Asus P6T Deluxe v2 // OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6 GB // GTX 275 896 MB // Cooler Master 932 HAF // 2,3 TB hdd // Corsair TX 650W PSU // Creative SB X-Fi Xtreme Audio

Permalänk
Medlem

Det är svammel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tacka vet jag workbench

Håller med dig om det...

---------------------------------------------------------

Vet inte, men många tror att chromOS är ett nytt koncept..Det är det inte..De har bara sett att använda claud (Moln) kodning. Många tror att det är framtiden...

Finns liknande som t.e.x IClaud.. Som också är gratis os som baseras på nätet....Ni kan ju prova själv på iclaud..skapa ett konto och logga in, så har ni ett helt skrivbord med msn,mail,mediaspelare,bildvisare..m.m det mesta man behöver..

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZQgdceh66EQ&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ZQgdceh66EQ&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Vet inte, men många tror att chromOS är ett nytt koncept..Det är det inte..De har bara sett att använda claud (Moln) kodning. Många tror att det är framtiden...

Finns liknande som t.e.x IClaud.. Som också är gratis os som baseras på nätet....Ni kan ju prova själv på iclaud..skapa ett konto och logga in, så har ni ett helt skrivbord med msn,mail,mediaspelare,bildvisare..m.m det mesta man behöver..

Blandar du inte äpplen och päron nu?

Chrome Os kör på lokal hårdvara är skrivet i C(++) och är baserat på linux. Det finns inga applikationer som kör lokalt på Chrome OS förutom nätläsaren Chrome. Meningen är att man skal använda nätläsaren för att surfa till olika webb-tjänster och lagra sina data där.

iCloud (från svenska Xcerion) körs på en serverar och är en webb-tjänst, som man kan surfa till med Chrome under Chrome OS.

Det är totalt olika produkter för olika ändamål. Antagligen välkomnar Xcerion Chrome OS för att iCloud skulle antagligen vara ett bra komplement till det. Men bara för att båda slänger begreppet måln runt sig betyder det inte att du talar om två likvärdiga tjänster / produkter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag skulle snarare säga att processorkraft och lagring ökat hundrafaldigt om inte ännu mer.

Goddag yxskaft!

Tre storleksordningar = 100+ ggr.

Edit: Minst alltså. 10^3 = 1000. Man brukar säga att en storleksordning större är 10 ggr, men det är inte helt konsistent. 100+ är "hundratals", dvs inte 100 utan snarare flera hundra upp till över 1000. Jag kanske borde talat om tiopotenser i stället för att undvika missförstånd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Goddag yxskaft!

Tre storleksordningar = 100+ ggr.

Ja då tolkade jag fel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1