Geforce Fermi på bild

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jo, det verkar också som om nvidia planerar i god tid med PR, och när kortet släpps så kommer de se till att korten finns på marknaden så att de inte kommer i den situation som AMD befinner sig i nu, där efterfrågan är större än leveranskapaciteten.

Undrar förresten varför inte AMD sätter mer press på TSMC?

För det finns inget roligare än att ha en massa chip på lager för än så länge så har ingen korttillverkare sagt att de börjat produktionen än.

på vilket sätt ska de sätta press?

Det handlar om extremt känsliga processer med extremt känsliga material.
Inte som att de kan börja jobba övertid.

Är det fel på råmaterialet så är det inte mycket de kan göra.
Är det fel på verktygen så kommer det ta tid och det får då ta sin tid.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ja.

typ var?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bara för att man inte pratar gynnsamt om AMD (ATI) så betyder det inte att man är bunden till nVIDIA. Jag sade det för och säger det nu. Jag är inte lojal till ett märke, men om du vill sätta mig i ett fack så att din linjära världsuppfattning inte rubbas så kan du göra det. Det får du göra av mig. För att jag bryr mig så.

Verkligen inte, men det är riktigt ensidigt att enbart diskutera den ena parten hela tiden.

Möjligt att jag har en linjär uppfattningen men både du och jag vet hur du gång på gång, i tråd efter tråd har försvarat nVIDIAs märkliga handlingar och samtidigt spytt galla på ATi's märkliga handlingar.

[QUOTE]
Inte helle många negativa ord om AMD's arkitektur har jag nämt förutom om R600 vilket var ett halv klar krets som borde aldrig ha sett ljuset.
[/QUOTE]

Du Pinocchio, nu växer allt näsan på dig.

[QUOTE]
AMD’s nuvarande arkitektur är intressant då den har en väldigt hög teoretisk beräkningskapacitet. Men problematiken är att det är väldigt svårt, om änns möjligt, att nå till max kapacitet i gemförelse med nVIDIA’s arkitektur där max beräkningskapacitet är lätt att nå. Detta kan kanske ändras med OpenCL och DC till AMD's fördel. Man får se.
[/QUOTE]

Intressant. Kan du lite mer ingående förklara skillnaderna på arkitekturerna och exakt varför det är lättare att uppnå "maximal" beräkningskapacitet med G300-arkitekturen kontra Rv870?

[QUOTE]
ATI’s största brist har alltid varit dåliga/icke existerande PR och satsning på Community och spelutvecklare. Jag fann det otroligt oansvarigt och rent idiotiskt att inte satsa på PR, speciellt om man hade bättre produkter än konkurrenten. Sedan AMD köpte ATI har mycket förbättrats, t ex drivrutiner och deras PR. Men de har långt väg att gå. De måste satsa mer på spelutvecklare, marknadsföra sig på sådant sett som att sätta sin logo på spellådor t ex. AMD måste synas mer.
[/QUOTE]

Ja det där är ju individuellt vad man föredrar och tyvärr har du rätt i att i dagens ignoranta samhälle så räcker det faktiskt att trycka dit sin logga på ett spel för att få folk att tro att det varumärket är överlägset ett annat.

Sen vad som är anledningen till att ATi har en väldigt mycket lägre profil än nVIDIA kan man bara spekulera om, en del är förmodligen ekonomisk, har ett företag en ansträngd ekonomi så är inte reklam och marknadsföring det första man lägger pengar på.

[QUOTE]
Fysik, AI t ex. även om detta inte är fullt förverkligat än. Men nVIDIA vill ändra på detta och troligen många andra aktörer.
[/QUOTE]

Det var en retorisk fråga, något drygt av mig möjligen men som sagt, det snackas mycket om CUDA, men frågan jag hela tiden ställer mig är när får jag som konsument faktiskt användning av detta? Ungefär som ATi trycker för Dx11. Alla spel är inte ens Dx10 kompatibla än. Nu tror jag förvisso att Dx11 kommer snabbare att implementeras än Dx10 då det tillför mer intressanta funktioner och optimeringar.

Jag sitter själv med ett 9800GTX och jag har aldrig haft någon användning för funktioner som nVIDIA trycker för hårt; alltså PhysX och CUDA. Jag köpte INTE detta grafikkortet för de funktionerna utan för att jag fick det för ett bra pris.

[QUOTE]
Då denna diskussion börja gå till ämnen som inte är relevanta till trådensämne så föreslår att de kan tas genom PM där du kan också självhävda hur objektiv syn du har.

PS: Stavfel fix

[/QUOTE]

Tycker jag inte alls, kan vara bra att fler personer får läsa dessa diskussioner då det kan ge >>input<< som är givande.

Om du nu inte anser att jag har en objektiv syn på detta ämnet så är du välkommen att ifrågasätta den med dina slipade argument.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag vet inte vad du får ut av detta men för mig så gav detta inget nytt. Det är alltför oklart om kortet verkligen är den som renderar vad som händer på skärmen. Någon mer än mig som noterat att det verkar som moderkortet som ligger på hyllan ovanför är fullt ihopsatt med komponenter och att en hel del kablar går till den? Ett ljudkort syns men kan någon tyda grafikkortet bakom?

Detta är en lam fejk så långt jag kan se, lite mer bevis på något vore intressant. Att detta kommer lägligt till lanseringen av HD5970 gör det bara lamar.

Slutgiltligen hoppas jag att Fermi kommer i början av nästa år. Synd för Nvidia att missa julhandeln, vilket AMD kan komma ikapp tack vare.

Ja om dom hinner tillverka tillräckligt med 40nm kretsar =/

Kan bra hända att det inte finns tillräckligt för dator kidsen till jul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Undrar förresten varför inte AMD sätter mer press på TSMC?

Vad vet du ens om det? Har du interna källor så får du gärna dela med dig?
Jag utgår från att du inte har det, jag skulle tro att de redan har ett hårt tryck på TSMC. Chiptillverkaren påverkar ju deras ekonomi, men dessa problem kan ta mycket lång tid att fixa och jag skulle inte tro att det blir bättre för att man stressar. Det gäller att ha marginalerna på sin sida.

EDIT: http://www.driverheaven.net/news.php?newsid=322

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Vad vet du ens om det? Har du interna källor så får du gärna dela med dig?
Jag utgår från att du inte har det, jag skulle tro att de redan har ett hårt tryck på TSMC. Chiptillverkaren påverkar ju deras ekonomi, men dessa problem kan ta mycket lång tid att fixa och jag skulle inte tro att det blir bättre för att man stressar. Det gäller att ha marginalerna på sin sida.

EDIT: http://www.driverheaven.net/news.php?newsid=322

Jag skrev att jag "undrade", det är bara ett konstaterande att det verkar som inte de sätter tillräckligt med press.

Hur kan man försvara TSMC eller AMD om korten inte levereras? De bör ju se till att de fixar det, oavsett vad för tillverkningsproblem de har.
Fixar de inte det så får tillsätta fler resurser/anställda som kan fixa problemen som verkar finnas.

Sånt här kan ge dålig PR för AMD.
Sånt här kan hända om man har för bråttom med lanseringar av nya kort innan hela tillverkningskedjan analyserats i minsta detalj.
De kanske skulle bara lanserat 2 istället för 5 nya kort? Och väntat med resten för att slippa sådana här problem.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag skrev att jag "undrade", det är bara ett konstaterande att det verkar som inte de sätter tillräckligt med press.

Hur kan man försvara TSMC eller AMD om korten inte levereras? De bör ju se till att de fixar det, oavsett vad för tillverkningsproblem de har.
Fixar de inte det så får tillsätta fler resurser/anställda som kan fixa problemen som verkar finnas.

Sånt här kan ge dålig PR för AMD.
Sånt här kan hända om man har för bråttom med lanseringar av nya kort innan hela tillverkningskedjan analyserats i minsta detalj.

Då du inte verkar ha någon större kunskap om tillverkningsindustin kanske du skulle börja med att läsa Sweclockers artikel om hur processorer tillverkas. Kolla nogrannt över kraven på tillverkning av waffers som CPU-er kommer ifrån så förstår du kanske att problemen TSMC har tar tid att ordna.

Men ja, TSMC's fel hur som helst. Vad vi dock vet är att TSMC ständigt håller på att försöka färbättra tekniken för att få bättre yield.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jo, det verkar också som om nvidia planerar i god tid med PR, och när kortet släpps så kommer de se till att korten finns på marknaden så att de inte kommer i den situation som AMD befinner sig i nu, där efterfrågan är större än leveranskapaciteten.

Undrar förresten varför inte AMD sätter mer press på TSMC?

Dålig tillgång och het efterfrågan gör ju bara produkten mer uppmärksammad, så det finns ju i grunden ingen anledning att göra en finansiellt självmord och vänta in lager när vi snackar dessa typer av produkter.

Se på Nvidia's gamla 8800GT - dålig tillgång och stor efterfrågan, vilket även resulterade i många sökningar på diverse hemsidor i stil med Prisjakt, Pricerunner, etc. vilket uppmärksammar produkten ytterligare. Även hur frustrerande det kan kännas för vissa kunder så är det fortfarande bra för verksamheten - åtminstone på kort sikt.

Sedan - vad ska AMD göra för att pressa TSMC?

Permalänk
Medlem

Det kanske borde tilläggas att AMD's 800-serie Yields hos TSMC var helt okej för några månader sedan. Nått gick snett hos TSMC och upptäcktes precis efter lanseringen, men I Augusti som senast producerade man helt enligt förväntningarna. Så ATIs AIB kunde/kan verkligen inte producera enligt efterfrågan pga fel hos TSMC.

Detta fel har även sagts påverka lanseringen för Nvidia av Fermi-serien, fast det är inte alls känt hur eller om det är sant eftersom Nvidia inte producerar chips i skala än.

Permalänk
Medlem

Om SA (Charlie) har rätt och dom har haft rätt i ganska mycket på slutet så rör sig det sig om ett kalibreringsfel som allt för länge förblivit oupptäckt av TSMC. Detta skall ha smugit sig in efter ett tag, det skall alltså inte ha varit något problem i början av tillverkningen utan det skall helt plötsligt plötsligt ha uppkommit senare.
Vad detta beror på är omöjligt att gissa på men den mänskliga faktorn kan givetvis inte uteslutas.

"Officially, the problem is a 'chamber mismatch'. This is where a tool, likely a plasma etch chamber, is out of calibration. Basically, if you set it to 5, and it works like a 3 or a 7, it is 'off'. This can happen for a number of reasons, but semiconductor process engineers spoken with by SemiAccurate say that this is a bring up error. It doesn't just happen in the middle of a run.

It looks like this happened at TSMC, and not only that, but it went undetected for weeks or months. Given the number of chips affected, or more to the point, the number of chips that were supposed to come out but didn't, it was undetected for a long long time."
http://www.semiaccurate.com/2009/11/16/ati-58xx-parts-delayed...

Har svårt att se hur AMD skall bära sig åt för att sätta press på TSMC i en sådan situation, det finns liksom ingen annanstans som dom kan vända sig för produktionen av 40nm gpu kretsar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Om SA (Charlie) har rätt och dom har haft rätt i ganska mycket på slutet så rör sig det sig om ett kalibreringsfel som allt för länge förblivit oupptäckt av TSMC. Detta skall ha smugit sig in efter ett tag, det skall alltså inte ha varit något problem i början av tillverkningen utan det skall helt plötsligt plötsligt ha uppkommit senare.
Vad detta beror på är omöjligt att gissa på men den mänskliga faktorn kan givetvis inte uteslutas.

"Officially, the problem is a 'chamber mismatch'. This is where a tool, likely a plasma etch chamber, is out of calibration. Basically, if you set it to 5, and it works like a 3 or a 7, it is 'off'. This can happen for a number of reasons, but semiconductor process engineers spoken with by SemiAccurate say that this is a bring up error. It doesn't just happen in the middle of a run.

It looks like this happened at TSMC, and not only that, but it went undetected for weeks or months. Given the number of chips affected, or more to the point, the number of chips that were supposed to come out but didn't, it was undetected for a long long time."
http://www.semiaccurate.com/2009/11/16/ati-58xx-parts-delayed...

Har svårt att se hur AMD skall bära sig åt för att sätta press på TSMC i en sådan situation, det finns liksom ingen annanstans som dom kan vända sig för produktionen av 40nm gpu kretsar.

Det sista man troligen vill få är en framstressad serie med defekter från produktionen, i stil med Nvidias mobila 8600GT förra året. Lika bra man tar den tid som behövs isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det både är något lägre yields än förväntat och underdimensionerad 40nm produktion hos TSMC eftersom det gått en hel del rykten även om det senare(vad som orsakat det eventuella problemet är jag dock osäker på). Och tråkigt nog så är det inte otänkbart att yeildsen kommer förbättras betydligt snabbare än utökningen av produktionsprocessen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det sista man troligen vill få är en framstressad serie med defekter från produktionen, i stil med Nvidias mobila 8600GT förra året. Lika bra man tar den tid som behövs isåfall.

Fast i just det fallet låg felet inte hos TSMC utan snarare i paketeringen av kretsarna, kort förklarat Nvidia använde fel material vilket inte klarade av den termiska stress som kretsarna utsätts för vid på och avslag.
Kretsarna fungerade men anslutningarna gick helt enkelt sönder, så i detta fallet berodde felet helt på att Nvidia till skillnad från ATI inte hade gjort sin hemläxa.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Så tänkte Sony också med sin Playstation 3... och det fungerade ju utmärkt.

Ja och dom har sålt jävligt bra med tanke på hur stor diss dom har fått från alla pga "priset"
Så att nvidia väntar med sin release kanske är nåt dom faktist tycker är det bästa...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Fast i just det fallet låg felet inte hos TSMC utan snarare i paketeringen av kretsarna, kort förklarat Nvidia använde fel material vilket inte klarade av den termiska stress som kretsarna utsätts för vid på och avslag.
Kretsarna fungerade men anslutningarna gick helt enkelt sönder, så i detta fallet berodde felet helt på att Nvidia till skillnad från ATI inte hade gjort sin hemläxa.

Jo jag vet, men det jag syftade på var att stressar man för mycket och skickar ut produkter där en del av tillverkningen varit bristfällig så kommer både vi som konsument och dels tillverkaren få det jobbigt. Jag vill inte se en ny defekt serie, som vi såg förra året, det får hellre ta lite längre tid.

Permalänk

En del frågar varför personen som tog bilderna inte gjorde en video istället är väl för att fermi ska fortsätta bli "mystisk" och på så sätt få folk att fråga sig själva hur stark kortet verkligen kommer å bli till jämförelse av 5870 och 5970... och då blir det ju som sagt mer snack om fermi även om 5970 finns att handla nu

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Ja och dom har sålt jävligt bra med tanke på hur stor diss dom har fått från alla pga "priset"
Så att nvidia väntar med sin release kanske är nåt dom faktist tycker är det bästa...

Varken ATI eller Nvidia skulle garanterat vänta i detta läge. Båda gjorde säkert sitt bästa för att få ut kort till julhandeln och windows7 släppet och man kan inte påstå att ati "lyckats" bra heller.

Förstår för övrigt inte riktigt var teorierna om att nvidia sitter och håller på releasen kommer i från, den storskaliga produktionen är definitivt inte i gång och det är ju inte uteslutet att det blir en papperslansering av fermi heller.
Om man inte menar att nvidia inte försökte köra med den första tapeouten vilket man något långsökt kan kalla för att vänta, de hoppades garanterat på att den skulle fungerat så känns lite krystat att säga att man "valde att vänta".

I vilket fall är det trist för oss konsumenter när det blir fördröjningar eller i AMDs fall för låg produktion, första kvartalet nästa år blir förhoppningsvis intressant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Varken ATI eller Nvidia skulle garanterat vänta i detta läge. Båda gjorde säkert sitt bästa för att få ut kort till julhandeln och windows7 släppet och man kan inte påstå att ati "lyckats" bra heller.

Förstår för övrigt inte riktigt var teorierna om att nvidia sitter och håller på releasen kommer i från, den storskaliga produktionen är definitivt inte i gång och det är ju inte uteslutet att det blir en papperslansering av fermi heller.
Om man inte menar att nvidia inte försökte köra med den första tapeouten vilket man något långsökt kan kalla för att vänta, de hoppades garanterat på att den skulle fungerat så känns lite krystat att säga att man "valde att vänta".

I vilket fall är det trist för oss konsumenter när det blir fördröjningar eller i AMDs fall för låg produktion, första kvartalet nästa år blir förhoppningsvis intressant.

Jo det stämmer ju en hel del, dom kanske inte valde å vänta men dom blev ju illa tvugna.....likadant med Sony och deras Playstation 3(dom hade ju fel med produktionen så inte bara med blå-lasrarna) så dom fick ju inte bara vänta men dom gjorde nog oxå för säkerhetsskull i ett helt år istället för att skicka ut en sketen RROD produkt som Microsoft gjorde(har 360 och spelar ibland på den....för det mesta just nu så äre Eternal Sonata) men microsoft förlorade ju asmycket på det så...visst dom sålde ju 8mille konsoller mer tack vare det oxå så...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Varken ATI eller Nvidia skulle garanterat vänta i detta läge. Båda gjorde säkert sitt bästa för att få ut kort till julhandeln och windows7 släppet och man kan inte påstå att ati "lyckats" bra heller.

Förstår för övrigt inte riktigt var teorierna om att nvidia sitter och håller på releasen kommer i från, den storskaliga produktionen är definitivt inte i gång och det är ju inte uteslutet att det blir en papperslansering av fermi heller.
Om man inte menar att nvidia inte försökte köra med den första tapeouten vilket man något långsökt kan kalla för att vänta, de hoppades garanterat på att den skulle fungerat så känns lite krystat att säga att man "valde att vänta".

I vilket fall är det trist för oss konsumenter när det blir fördröjningar eller i AMDs fall för låg produktion, första kvartalet nästa år blir förhoppningsvis intressant.

Nej man kan verkligen fråga sig vart teorierna om att nVIDIA skulle sitta och vänta ut lager på sin Fermi istället för att få till en lansering precis innan julhandeln kommer ifrån. nVIDIA är ju inte direkt främmande för papperslanseringar om man säger så.

nVIDIA har helt enkelt inte några chip hos sina AIB-tillverkare än, inte i någon större skala i alla fall.

Sen om man är lite uppmärksam så är det ganska tydligt vilka användae som alltid diskuterar/försvarar nVIDIA här på forumet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
Jo det stämmer ju en hel del, dom kanske inte valde å vänta men dom blev ju illa tvugna.....likadant med Sony och deras Playstation 3(dom hade ju fel med produktionen så inte bara med blå-lasrarna) så dom fick ju inte bara vänta men dom gjorde nog oxå för säkerhetsskull i ett helt år istället för att skicka ut en sketen RROD produkt som Microsoft gjorde(har 360 och spelar ibland på den....för det mesta just nu så äre Eternal Sonata) men microsoft förlorade ju asmycket på det så...visst dom sålde ju 8mille konsoller mer tack vare det oxå så...

PS2 har haft rätt stora kvalitetsbrister, PS3 har det varit bättre med vad jag sett. Xbox 360 har varit lagad ett tag nu, men ja, de första modellerna var skräp.