Permalänk
Medlem

Laptop, trasig hårddisk?

En gammal kompis bad mig titta över hans dator efter den crashat när han använt den. Den hade tydligen bara dött och han kunde inte komma in i windows igen. Jag testade att starta upp den och den kom till momentet där windows ska läsa filer och där står den i 4 år typ.

Så jag bestämde mig för att formatera då kom nästa problem.
På 97% så stannar typ installationen och det låter som det knastrar från HDDn. Sedan en varning skylt kommer upp där det står.

"Windows cannot acces the installation sources. Verify that the installation sources are accessible, and restart the installation."

Har testat att formatera med xp, vista och w7 och inget funkar. Blir likadant på samtliga.

Jag hittar alla hårddiskar vid formations läget och jag kan formatera dom så jag börjar bli lite förvirrad vad det kan vara. Men enligt mina slutsatser så är det ändå hårddisken som pajat! Vad tror ni?

Jag vänder mig nu till er för att bolla lite idér och jag är tacksam för svar!

Mvh Stylaren

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Ladda hem ett diagnostik program från hårdisk tillverkarens hemsida.

Är det en Seagate så hämta hem seatools, osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
Ladda hem ett diagnostik program från hårdisk tillverkarens hemsida.

Är det en Seagate så hämta hem seatools, osv

Och vad exakt menas med ett diagnostik program? Och hur skall jag kunna använda det om jag inte ens kan installera något på datorn?

Hade varit skönt om du kunde slänga in en länk.
Datorn är en Toshiba PSLB0E-02h020n5

Ska försöka ta reda på om det är Seagate!

Tack för ditt svar!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Diagnostik programmen kan tex brännas på en CD/DVD skiva som är bootbar, så du behöver inte komma in i Windows för det är ju det som är problemet.

diagnostik programmet testar hårdisken & ser om det är fel på den, finns olika diagnoser man kan välja på då man laddar programmet, en av dem är att den testar hela hårdisken & den tar lite tid beroende på storlek.

Du kan ju testa seatools, för jag vet att man kan köra den på andra hårdiskar, gjort det själv då jag hade strul med en disk & det visade att den var klar för skroten .

Men rekomenderat är att ta hem specifik diag program från tillverkarens hemsida.

Du kan gå in i BIOS & se vad det är för hårdisk

Diagnostik programmet kan man bränna på en ex bootbar Cd/DVD skiva

i med skivan & följ instruktionerna (se bara till att CD/DVD no : 1 i boot order/seq i BIOS)

Det finns säkert att du kan ladda den på en bootbar USB sticka med så man kan köra diag därifrån, men har ej testat detta själv då det var ett tag sedan jag mekade med sånt (inte behövt), men nån annan kanske kan fylla i iom man kan numer boota från USB stick.

Hoppas det ordnar sig