GPU-acceleration i Internet Explorer 9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför inte göra som Apple och låta alla program nyttja GPUn för allt sånt här istället för att hårdkoda det i ett program bara. Varför inte ett API som kör allt som går via GPUn om GPU finns tillgänglig för det. CUDA finns ju redan i Windows, varför inte göra som apple då med OpenCL och slänga in det så det finns tillgängligt för alla apps.

Microsofts svar på OpenCL är Direct Compute.
http://en.wikipedia.org/wiki/DirectCompute

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Varför kallas functioner som använder GPUn för hårdvaruaccelerat?

Det hänger kvar sen förr i tiden då det var vanligt med extra hårdvara så var fast programmerad att göra en enda uppgift (exempelvis DVD-dekodning). Förr i tiden så var även 3D-funktionerna på grafikkorten fasta och man kunde inte påverka individuella pixlar/texels med shaderinstruktioner utan det man var förpassad till var att rita flera polygoner ovanpå varandra för att få texture och shading. Men detta gick å andra sidan väldigt mycket snabbare än att köra egna rastererare som den ordinarie CPUn körde och därför sa man då hårdvaruacelererad.
Numera har ju GPUer blivit programmerbara men ordet hänger med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
hmm kan detta ha något med intel's larrabee att göra?

Jag tror helt säkert att min bäste herre har fått upp ett spår. Microsoft och Intel kliar varandras ryggar mer än vad man tror.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jupp, MAC varken eller.

MAC är väl ganska stort (vanligt)?

http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jag tror helt säkert att min bäste herre har fått upp ett spår. Microsoft och Intel kliar varandras ryggar mer än vad man tror.

Inte direkt, den här utvecklingen har ju varit på gång ett tag.
Intel såg en framtida efterfrågan på det här och det var mycket därför Larrabee kom till öht.
Och självklart ökar mjukvaromakarna sitt implementerade när man vet att en jätte som Intel också kommer ge sig in på den marknaden och erbjuda hårdvara.
Men det är knappast något ryggkliande det handlar om i den här frågan.

Permalänk

Intressant.
Kanske kan ge IE9 en test download senare i framtiden

Visa signatur

Apple Mac Mini