Gigabyte tar nya gränssnitt till AMD

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte tar nya gränssnitt till AMD

Komponentjätten Gigabyte lanserar moderkort med USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps för AMD-plattformen. Tillverkaren kallar konceptet för 333 – tredje generationens USB, SATA samt tre gånger så högt maximalt effektuttag på USB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3 gånger effekt? Verkar onaturligt att prata om effekt i samband med USB? Brukar väl vara ström man pratar om (normalt 500mA, 1A för USB3-standarden). Med konstant 5V blir det visserligen samma för effekten antar jag. Eller hur blir det? Betyder det att GB skickar ut max 1,5A (eller 3A om denna "3:a" är separat från USB3 implementeringen?) på dessa portar? Varför?

Full länk till källan: http://www.techreport.com/discussions.x/18025

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

låter fint! men va fan kan Gigabyte nånsin göra ett "snyggt" kort nån gång?:)

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
låter fint! men va fan kan Gigabyte nånsin göra ett "snyggt" kort nån gång?:)

Dårå? Har ett själv och jag måste säga att man får bara ett intryck av kvalitet rakt igenom.

Permalänk
Medlem

kan inte till verkarna lägga lite krut på ett SLI DDR3 moderkort istället.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Amen det var då självaste... Tänkte köpa ett GA-MA790FXT-UD5P nu då mitt moderkort gått sönder. Sitter redan på ddr3 minnen på 1800mhz och 1.9v, så i5 fick vara. Får bli en 965BE nya revisionen.

Men ska man behöva vänta på denna nu då?

Känns ju dumt å köpa den som finns nu då den blir utbytt och uppgraderad när som helst, men vill samtidigt inte va utan dator. Kommer den kosta mkt mer mån tro?

Mer onT så är det ju bra att dom uppgraderar:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Amen det var då självaste... Tänkte köpa ett GA-MA790FXT-UD5P nu då mitt moderkort gått sönder. Sitter redan på ddr3 minnen på 1800mhz och 1.9v, så i5 fick vara. Får bli en 965BE nya revisionen.

Men ska man behöva vänta på denna nu då?

Känns ju dumt å köpa den som finns nu då den blir utbytt och uppgraderad när som helst, men vill samtidigt inte va utan dator. Kommer den kosta mkt mer mån tro?

Mer onT så är det ju bra att dom uppgraderar:)

Jag skulle personligen inte vänta in detta kort då det troligen använder sig av samma teknik som Asus brädan dvs inte full fart ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Amen det var då självaste... Tänkte köpa ett GA-MA790FXT-UD5P nu då mitt moderkort gått sönder. Sitter redan på ddr3 minnen på 1800mhz och 1.9v, så i5 fick vara. Får bli en 965BE nya revisionen.

Men ska man behöva vänta på denna nu då?

Känns ju dumt å köpa den som finns nu då den blir utbytt och uppgraderad när som helst, men vill samtidigt inte va utan dator. Kommer den kosta mkt mer mån tro?

Mer onT så är det ju bra att dom uppgraderar:)

Moderkorten till Intel kostar runt 100-200 kr mer med nya USB och SATA.

Synd att man nyss har köpt ett nytt moderkort men jag antar att det tar ett tag innan det kommer produkter som utnyttjar de snabbare portarna ordentligt.

Någon som har koll på när första SSD:n med SATA 6.0 och USB-minnet med USB3 kommer ut i handeln?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
3 gånger effekt? Verkar onaturligt att prata om effekt i samband med USB? Brukar väl vara ström man pratar om (normalt 500mA, 1A för USB3-standarden). Med konstant 5V blir det visserligen samma för effekten antar jag. Eller hur blir det? Betyder det att GB skickar ut max 1,5A (eller 3A om denna "3:a" är separat från USB3 implementeringen?) på dessa portar? Varför?

Full länk till källan: http://www.techreport.com/discussions.x/18025

Vissa extrena hårddiskar måste man koppla till 2 usb portar just för att en inte är nog för att tillgodose nog med "stret".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Jag skulle personligen inte vänta in detta kort då det troligen använder sig av samma teknik som Asus brädan dvs inte full fart ut.

Menar du asus p55 brädorna då antar jag, för dom har väl inga till am3. Okej, så de funkar alltså inte till 100 procent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Moderkorten till Intel kostar runt 100-200 kr mer med nya USB och SATA.

Synd att man nyss har köpt ett nytt moderkort men jag antar att det tar ett tag innan det kommer produkter som utnyttjar de snabbare portarna ordentligt.

Någon som har koll på när första SSD:n med SATA 6.0 och USB-minnet med USB3 kommer ut i handeln?

100 spänn skulle de väl vara värt iaf, de är väntetiden som är det stora bekymret, är som sagt utan dator till jag köper nytt.

Jo det undrar jag med, när börjar ssd med SATA 6gbps dyka upp? De maxar väl inte dagens SATA riktigt än va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vissa extrena hårddiskar måste man koppla till 2 usb portar just för att en inte är nog för att tillgodose nog med "stret".

ja, samt usb hubbar utan nätadapter kan behöva mer ström om man kopplar in flera strömkrävande saker i dom

Permalänk

Usch trodde först att AMD hade gjort nya kretsar med integrerat stöd för USB 3.0 och SATA III men icke, fan är inte intresserad förrän kretsarna får det integrerat

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Den kommer inte ha samma begränsning som Gigabytes P55A dvs PCI Express x16 -> PCI Express x8 plus att ena PCI Express x16 porten avaktiveras helt när man använder USB 3.0 och SATA 3.0? Forum

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hoppas vi bara på att DFI eller Asus gör det samma.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Den kommer inte ha samma begränsning som Gigabytes P55A dvs PCI Express x16 -> PCI Express x8 plus att ena PCI Express x16 porten avaktiveras helt när man använder USB 3.0 och SATA 3.0? Forum

Det lät ju mycket korkat de som stod i forumtråden du länkade, visste jag inte. Som sagt någon som vet om det gäller även detta am3 kort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
låter fint! men va fan kan Gigabyte nånsin göra ett "snyggt" kort nån gång?:)

Instängd i en låda.. vem bryr sig?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Den kommer inte ha samma begränsning som Gigabytes P55A dvs PCI Express x16 -> PCI Express x8 plus att ena PCI Express x16 porten avaktiveras helt när man använder USB 3.0 och SATA 3.0? Forum

Det där är nog det konstigaste jag hört och jag skulle inte kunna tro att det finns den minsta sanning i ett sådant påstående att USB3/SATA3-användningen kan påverka någonting negativt.