Cooler Master ATCS 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagglund88
tror inte att dom på sweclockers vet så mycket om elektrostatiskt attraherade dammpartiklar... man använder en elektrostatisk laddad metall för att lägga en lack på, dock så använder man elektrostat för att få en så jämn yta av lack som möjligt för att få så jämn my som möjligt. beteckningen my är tjockleken på en lackerad yta. därför är inte dammpartiklarna som swec skriver om elektrostatiska eftersom dammet går i vågor. kände att jag var tvungen att förklara det för er.

//en som jobbar på atomatlack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
μm är en måttenhet och uttalas my.

1 μm = 1 tusendels millimeter = 1/1000 millimeter. Det går alltså 1000 μm på 1 millimeter

my är egentligen bara en förenkling av tecknet till mikro (µ)
mikro = miljondel
men används i 99% när man mäter och då förenklarman ytterligare en "my meter" till en "my" och därav tolkar många en my som en miljontedels meter (tusendels millimeter) oavsett i vilket samanhang man hör det.

hade prov på mätteknink i torsdags och en del fastnade faktiskt...
...tro det eller ej men gjorde det!

Edit: ...det gjorde det visst inte!
i ala fall inte denna delen

Permalänk
Medlem

Tycker inte 2000 kr är så mycket för ett chassi, beror ju såklart på ens budget men chassit är en viktig del för mig i alla fall. Det är ju den man ser och hör m.m. varje dag.

Detta chassi är i stort sett perfekt i mina ögon, det enda som hindrar mig från att köpa ett är att det är lite för stort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
my är egentligen bara en förenkling av tecknet till mikro (µ)
mikro = tusenadel
men används i 99% när man mäter och då förenklarman ytterligare en "my millimeter" till en "my" och därav tolkar många en my som en tusendels millimeter oavsett i vilket samanhang man hör det.

hade prov på mätteknink i torsdags och en del fastnade faktiskt...
...tro det eller ej men gjorde det!

Prefixen förefaller vara en del som inte fastnat eller fastnat på fel ställe

Tusendel benämns milli, förkortat m.

Miljondel benämns mikro, förkortat µ (grekiska bokstaven my)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tror bestämt jag ska byta upp mig till detta inom kort... längtat efter ett närmast felfritt fulltower. Då jag tröttnat rejält på ett trångt miditower där alla hdds platser är upptagna =/ Kommer dock proppa i fullt me fläktar, hoppas bara ljudnivån inte dödar än, jämfört med antec 182 som jag blivit van med

Bra recension, tack

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
ser väldigt bra ut, rymligt o fint. Bra recension, en fråga till dig Erik som testat chassit:

Tror du att det skulle va möjligt att skruva fast en 2x120mm radiator på chassits övre 2 fläktar?

Det medföljer ju plastskenor som gör det möjligt att montera 3 st. 120-millimetersfläktar där. Det borde således gå att montera en radiator här också.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Prefixen förefaller vara en del som inte fastnat eller fastnat på fel ställe

Tusendel benämns milli, förkortat m.

Miljondel benämns mikro, förkortat µ (grekiska bokstaven my)

allt fastnade inte visst :S
skall ta och "edita" den posten nu!

Hardware guy! jobbar du på scania? jag går deras industrie utbildning

en fråga bara!!! varför lackar dom alldrig alluminium chassin svarta innuti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Det medföljer ju plastskenor som gör det möjligt att montera 3 st. 120-millimetersfläktar där. Det borde således gå att montera en radiator här också.

det har redan nämnts tidigare i forumet!

ursäkta för dubbel post men det går inte att citera när man klickar på edit

Permalänk

dom lackar nog inte insidorna på chassin pga att alla hålor måste maskeras.. det var första tanken som slog mig och det känns inte som att jag har lust att tänka nåt mer när klockan är kvart 01.45.. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagglund88
dom lackar nog inte insidorna på chassin pga att alla hålor måste maskeras.. det var första tanken som slog mig och det känns inte som att jag har lust att tänka nåt mer när klockan är kvart 01.45.. hehe

Tycker det ser eloxerat ut på utsidan, därav att det saknar ytbehandling på insidan. Våtlackar man alu får man lätt släpp också.

Permalänk

har inte lackat aluminium om jag ska vara ärlig, men tvåkomponents färgen som väldigt ofta används idag sitter hårt som bara fan

Permalänk
Medlem

Det mesta har väl redan sagts, men några ytterligare kommentarer:

Detta är ytterligare en i den världsomspännade raden av recensioner som behandlar datorchassin med insug i botten utan att kolla den i sammanhanget absolut viktigaste parametern: Frigångshöjden över golvet.
För att luftflödet inte skall begränsan för mycket är det väl lämpligt med minst två centimeter fri höjd runt om. Ställer man lådan på ett mjukt, luddigt underlag krävs förstås mera.

Att lådan inte är svartlackerad invändigt tycker jag inte är ett problem. Tack vare att hela lådan till största delen verkar hopskruvad snarare än nitad eller svetsad kan det inte vara så svårt att själv skruva isär den och måla den i önskad färg, både ut- och invändigt. (Ett av de största "felen" på mitt P183 är att jag inte kan göra motsvarande manöver med det.)

Angående "fläktlådan" på baksidan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
... Speciellt bra till större kort som behöver två platser, som brukar blåsa ut mycket varm luft.

Inte alls. Lådan är allra bäst i de fall man använder grafikkortskylare som inte alls blåser ut luften baktill, varvid den extra fläkten ser till att skapa ett luftflöde i den riktningen.
En genial idé, tycker jag. Det enda förbättringsförslag jag kan komma på är att ha möjlighet att välja på vilken sida fläkten skall sitta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Sen är det två stycken hål på en av sidorna på lådan som är till för kablar. Men nu undra jag en sak... vad är det för sladdar som behövs passera igenom dom?

Inte bara till monitorerna, utan även alla kablar till övriga instickskort man kan tänkas använda: Ljudkort, TV-kort, modem, styrkort för externa apparater, etc.

/Olle

Permalänk
Medlem

Även jag har detta chassi. Först i silver men det kvaddades under transporten så nu inväntar jag ett i svart. De i silver verkade vara svårt att få tag på hos Inet.

- På mitt första chassi så var det fel på mic in/ut som sitter under "push" panelen på toppen. Det var helt enkelt fel färg på dem, dvs tvärtemot och ytterligare en användare här på Sweclockers kunde inte ens använda dem. På bilderna från den här recensionen så verkar dock färgkoden vara riktigt.

se här: http://img39.imageshack.us/i/img3110r.jpg/

- negativt tryck

Plus är att jag och min sambo upplever det som väldigt tyst om man tex jämför med hårtorkar som Antec 900 etc.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
den skulle inte sitta fel, dock lite för få platser för expansionskort, vill ha 8 minst

Det ska väl inte vara allt för svårt att modda dit en extra expansionskortplats till under de befintliga 7, dock tror jag man måste offra det nedre "stödbenet" på moderkortsplåten och en aning stabilitet men tror inte att det kommer inverka destomera då moderkortsplåten är på plats och fastskruvad i chassit...

Iaf enligt mina ögonmått borde det vara fullt möjligt men kan bli ganska tight mellan det åttonde kortet och nätagget isf... och om du flyttar upp nätagget till toppen så lär du få in ganska många expansionskort till där nätagget brukade vara

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Designmissar (enligt mig)
- Dammfilter på nätagg utblås går inte att ta bort om en fläkt är monterad i botten.
- Fläktgaller på detta nätaggs utblås också. (kan gå med på att den kanske är där för säkerhet)
- Svårt att göra svart "powder coat" på insida/baksidan också? Istället för den tråkiga grå färgen.
- 5 x 5.25" platser? Ta bort 1-2 av dessa, 1 ska vara till 2.5" samt den andra till fler 3.5". Aldrig använt mig av 5 (2 till dvd, 1 till fläktkontroller)
- Stansa in ATX och mATX (a och b) på moderkortsplåten om ni nu ska ha något sådan "guide" (pappret dom hade)
- Inte så bra kabeldragningsalternativ.

Innan du skriver FEEEEEL! Så tänk på att detta är min ÅSIKT, och den behöver inte vara likadan som din.

Vad menar du?? Självklart bör det finnas ett dammfilter över en 120x120mm stort hål i chassit, SPECIELLT när det hålet sitter under chassit och dessutom har en 120 fläkt som suger in luft där. Med luftströmmen kommer damm och diverse partikler. Har ett 300 hemma också, avskyr allt damm och skit som sugs in i 120 öppningen där och då sitter det ändå högt upp på sidoplåten. Fy f-n vilket skitchassi om man jämför med premiumchassin. Nu dammsuger jag iofs kanske varannan dag, men hittar då alltid en massa damm som samlats på utsidan av filtret i botten av mina chassin.

Det är anodiserad aluminium, borstad aluminium! Riktigt snyggt i verkligheten faktiskt, det är ju naturligtvis en smaksak men personligen tycker jag det ger en riktigt klassisk premiumkänsla, till skillnad från lådbudget chassin där man riktigt ser "apelsinskalen", dammkorn, m.m. efter "maskinlackeringen" av tveksam kvalitet.
Sen om insidan skall vara ren eller behandlad den med kan ju alltid diskuteras, det är ju absolut inget annat än en smaksak. Om tillräckligt många kontaktar CM och säger att dom vill ha det på det viset så kanske.......................??

5.25 platserna är en smaksak, helt sant att många föredrar fler HDD platser framför 5.25 luckor i fronten. Men ur ett estetiskt perspektiv så ser det trots det faktiskt ganska städat och rent ut i fronten på ATCS 840, det är min personliga uppfattning i alla fall.

Det papp-mallen du syftar på tycker jag också är helt onödig, men så igen: det är även en stansning direkt i plåten då man knappast behöver hjälp med att hitta "hålen" . Kan man bygga en dator så vet man (alternativt lär sig snabbt) vilka distanser som skall sitta var i moderkortsplåten, det är ju inte direkt "rocket science".

Kabeldragningen ÄR helt OK, har själv byggt några st. datorer i just denna låda, med allt ifrån Corsairs HX450 (modulärt) till TX850 (ej modulärt) med 24 kontakter sammanlagt och en massa meter kabel. Visst skulle man kanske ha kunna tänkt till ännu mer i designen och monterat dit någon kabelficka (a la 300) el kabelkanaler, men sanningen är att det här chassit är så STORT att baksidan på moderkortsplåten "sväljer" många meter kabel bara pga att det är just så stort.

Jag skriver inte att du hade FEEEEEL! (eller, ja, kanske lite fel då ) Utan, sanningen är att det faktiskt kan vara svårt att bedöma en ett chassi hemifrån, genom att titta på bilder och läsa en review på nätet, som i vissa fall kan vara färgade av testarens personliga smak/åsikt, säger dock inte att så är fallet här!! Men vad jag DEFINITIVT säger/skriver här är att den gamla devisen: Man får vad man betalar för, stämmer riktigt bra i detta fall.

Men som Tobbe Nukem skrev, det perfekta chassit finns inte, och jag tvivlar på att det kommer byggas. Skulle det byggas så skulle en del likförbannat klaga på något...................................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
Bilder?

Har endast mobilen, en gammal Z800 som kameran är paj på.

Har aldrig ägt en vanlig digitalkamera ens, men har saknat det vid några tillfällen så det kanske kan vara läge att börja leta efter en enklare modell.

Återkommer med bilder då i så fall.

Off topic, ledsen!

Permalänk
Medlem

Får ett kommande hd 5970 plats mån tro?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Får ett kommande hd 5970 plats mån tro?

'
Det finns ganska rejält med plats i chassit åt alla håll. så det får nog plats. Du kan ju kolla med 3dgameman på youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Får ett kommande hd 5970 plats mån tro?

IceDread, du kan utan problem få in ett eller flera sådana kort i ATCS 840.

Var inte det kortet typ 34.3cm långt eller liknande?

Hur som helst så mätte jag nyss i ett eget 840 så du får veta med säkerhet, utan 120 fläktar el radiator på hårddiskburen så får du ca 41,5 cm att leka med.

Med andra ord så får man plats med både 5970 (ett eller flera) + 120x2 radiator (enkelradig) + 2 st 120 fläktar ifall man skulle vilja.
Dock så bör det i så fall inte vara en PA120.2 eller annan väldigt tjock (dubbelradig) radiator, men tex en MCR220 + tillhörande fläktar går alldeles utmärkt att montera, även ihop med ett sådant monster-size-kort.

Permalänk
Medlem

Finns det någon modul som gör om några 5.25" till 3.5" platser? Chassit verkar perfekt på alla sätt och vis, men 6st hårddiskar är i minsta laget.

Passar denna? https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311005

Den är dock i dyraste laget. Finns det några andra alternativ? Några simpla distanser så man kan montera 3.5" hårddiskar i 5.25" platser?

EDIT: Hittade denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-3-5-...

Lär fungera bra, och billigt var det också

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Får ATIS nya Radeon HD 5970 plats i detta chassit? Jag menar det grafikkortet är ju fan 34cm långt!

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Får ATIS nya Radeon HD 5970 plats i detta chassit? Jag menar det grafikkortet är ju fan 34cm långt!

Var inte det bara nån engineering sample som var så lång?
Tex http://techreport.com/articles.x/17986 säger 12.16 tum eller 30,9cm.

ATCS:en sväljer ju EATXkort som är 33cm breda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Får ATIS nya Radeon HD 5970 plats i detta chassit? Jag menar det grafikkortet är ju fan 34cm långt!

ja, med råge...

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat detta chassi och monterat mitt nya system i.

Vill bara notera att i min låda så följde det med en molex adapter till 120mm fläkten också, antingen så har de ändrat på tillbehören eller så fick sweclockers ett måndagsexemplar

En annan liten detalj som jag gillade var också de sekundära skruvhålen till moderkortsplåten, till de fyra skruvar man lossar för att dra ut hela plåten.
Alltså, det sitter redan 4 skruvar där som håller fast allt, men precis jämte vardera skruv så är det ett tomt skruvhål som kan användas istället.
personligen så tyckte jag att det var väldigt smart/snällt eftersom aluminium är förrädiskt att ha dra gängor i. Så skulle man råka förstöra gängan av misstag så har man ett hål till som kan rädda dagen.

tja.. jag tyckte i alla fall att det var bra...

kan tyckas vara två helt menlösa kommentarer, men tänkte bara att jag skulle göra en rättelse och även lägga till en (från min synpunkt i alla fall..) smart/snäll design som Cooler Master tänkt på.

Det enda jag kan klaga på är storleken och brist på ljudisolering, men det var ju ingen överraskning. Förövrigt väldigt nöjd med chassin.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Jag har kört det över en månad nu och gillar verkligen att ha så mycket plats i datorn, men den har några nackdelar också.

Luftflödet är obalanserat
Dom tre utblåsande fläktarna flyttar massor med luft ut ur lådan men det är bara en fläkt som blåser in. Jag har satt in en i botten också och sedan finns det inga fler uttag. Fortfarande blir det mer sug än blås och ett undertryck i lådan som gör att den drar in luft i alla hål och öppningar. Jag satte dit kåpan bakom expansionsplatserna och kollade hur luften rörde sig där utan fläkt, höll ett papper framför och såg att den suger in luft i det hålet. Sätter jag en ut-fläkt där så kommer den motarbeta luftströmmen och bara skapa ännu mer undertryck så det sugs in mer luft i andra öppningar. Jag har beställt en sån här...
https://www.inet.se/artikel/4902179/cooler-master-4-in-3-devi...
Egentligen en diskkylare men jag ska sätta den tom framtill bara för att få mer luft in i datorn, har ju gott om lediga 5,25 platser att sätta den i.

Resonans
Glöm inte köpa dämpmattor när du köper denna, golvfläkten bör monteras med gummistroppar, diskarna däremot är väl vibrationsisolerade i sina vaggor.

Hålet i moderkortsplåten
Det är nog bra men han som bestämde var det skulle sitta hade nog inte ett likadant MB som jag.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

detta fyllde min morgon med garv. Detta är ett alu chassi och det är inte "grått" på insidan. Varför vill alla ha svart insida?. Detta chassit är bra men som alla andra chassin så finns det svikter. Dammfiltret till nätagget intags fläkt går att ta bort från baksidan av chassit. En bättre kabeldragnings möjlighet skulle va nice. Men annars är det här "100% KICK ASS"

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Ett rejält och rymligt chassi med bra kvalité.
Saknar dock hål för att dra sladdarna genom på moderkortsplåten.

Permalänk

Gediget chassi, stort som attan om man är van vid en vanlig "köpe-PC". Det känns som bra kvalité på knappar osv. Tycker om att det är diskret och inte ser ut som en rymdraket. Jag är inte den som meckar själv så värst mycket, utan lät Inet sätta ihop en burk åt mig, så har inget att säga om hur det är att jobba i. Trodde dock faktiskt att fläktarna skulle varit tystare. Inget missljud eller så, men ett konstant susande.

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro