Ny fläktkontroller från Zalman

Permalänk
Melding Plague

Ny fläktkontroller från Zalman

Koreanska Zalman satsar på en kontrollenhet för upp till fem fläktar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska dom envisas med att göra fläktkontroller som inte kan leverera en hel ampere. denna kommer ju inte att orka me alla fläktar som finns på marknaden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Varför ska dom envisas med att göra fläktkontroller som inte kan leverera en hel ampere. denna kommer ju inte att orka me alla fläktar som finns på marknaden.

Ja. Bara mainstreamfläktar som den klarar. Jag förstår inte heller.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Sjukt kasst, jag har redan brännt en fläkkontroll för jag ville styra 2 st scythe 1900rpm slip stream, bara en sån kräver 0,53A så nu har jag två st fanmates, hoppas det håller

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 3 Noctua fläktar på en Scytche KazeMaster utan problem. Måste säga att den här såg lite snyggare ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Själv kör jag 3 Noctua fläktar på en Scytche KazeMaster utan problem. Måste säga att den här såg lite snyggare ut.

Jaha?!?!?! Och?!?!?

Den levererar ju 1 ampere så den klarar ju ALLT.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Själv är jag av den åsikten att fläktkontroller känns lite ute. Jag har en fläkt på CPU-kylningen och en chassifläkt som båda snurrar på fulla varv. Min dator är sval och tyst. Möjligen att den är för tyst kanske..

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jävligt dåligt utbud av fläktkontrollers modell kraftigare här i sverige, i USA finns det flertalet modeller som klarar upp till 40w / kanal. De kunde ju iaf slänga in en eller 2 kanaler som klarar lite mer så man kan köra vattenpumpar på den.

Permalänk
Medlem

kul att den inte finns med i på deras sida.
http://www.zalman.com/ENG/product/CategorySecond_Pic.asp?cate...
Dom har ju redan en med upp till 6 fläktar men dock bara 7W per fläkt.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk

Är det så j*vla svårt för dem att göra en som kan mata på mycket ström? Tycker att man borde få några Ampere som minst

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Är det så j*vla svårt för dem att göra en som kan mata på mycket ström? Tycker att man borde få några Ampere som minst

Tycker du det eller tycker du det inte? Jag förstår inte vart rolleyes passar in i din post.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Tycker du det eller tycker du det inte? Jag förstår inte vart rolleyes passar in i din post.

De passar väl in?

Visa signatur

Balle

Permalänk

Borde inte 7W/0,6A per fläkt/kanal räcka ganska långt? Har en Zalman MFC1 Plus som klarar 7W per fläkt (med upp till 6 st). Dom 4 fläktarna jag använder behöver dock bara ca 1,1W/0,1A styck.

Kan någon förklara eftersom jag kanske har missat något. Är det den sammanlagda watt'en/ampere'n på ALLA fläktarna som inte får överstiga 7W/0,6A? Annars förstår jag inte vart problemet ligger. För hur många fläktar finns det som kräver den effekten per kanal?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad PWM är för något?

Ser snygg ut, men klarar den inte av att driva så många fläktar är det ju inte intressant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Onödigt! MFC1-plus är ju väldigt lik, och dessutom köper jag hellre den än combo... Jaja zalman håller ju på o flumma ur det får man väl acceptera (precis som nintendo som flummade ur när de döpte sin konsol till wii)...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Själv kör jag 3 Noctua fläktar på en Scytche KazeMaster utan problem. Måste säga att den här såg lite snyggare ut.

Körde 4 s12:or någon vecka innan den rök så lägg inte på fler per kanal... kanske var produktionsfel men köpte min i uk så det får la gå med tre kanaler.

Permalänk
Medlem

Power width modulator Fläken matas med samma spänning (volt) men i pulser har ja för mig

Ps Google+pwm styrning= lösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dravond
Power width modulator Fläken matas med samma spänning (volt) men i pulser har ja för mig

Jag har skrivit mer om PWM här.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag har skrivit mer om PWM här.

/Olle

Du skulle inte kunna förklara så en vanlig person utan teknisk utbildning fattar? Finns det någon anledning för mig att använda PWM på fläktarna i ett nytt datorbygge?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Onödigt! MFC1-plus är ju väldigt lik, och dessutom köper jag hellre den än combo... Jaja zalman håller ju på o flumma ur det får man väl acceptera (precis som nintendo som flummade ur när de döpte sin konsol till wii)...

På vilket sätt är plus bättre än combo?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
På vilket sätt är plus bättre än combo?

6 fläktar istället för 5, och sedan är ju plus absolut snyggare.

Permalänk

Snygg och värdelös..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jessica89
Borde inte 7W/0,6A per fläkt/kanal räcka ganska långt? Har en Zalman MFC1 Plus som klarar 7W per fläkt (med upp till 6 st). Dom 4 fläktarna jag använder behöver dock bara ca 1,1W/0,1A styck.

Kan någon förklara eftersom jag kanske har missat något. Är det den sammanlagda watt'en/ampere'n på ALLA fläktarna som inte får överstiga 7W/0,6A? Annars förstår jag inte vart problemet ligger. För hur många fläktar finns det som kräver den effekten per kanal?

Det finns inte många fläktar som kräver mer än 7w och det är som du säger att den ger 7w per kanal alltså 7w per uttag oavsett hur många fläktar som kopplas in. De fläktar som kan kräva mer är deltas fläktar men vad som framförallt är attraktivt är nog att kunna skruva ner spänningen på sin vattenpump för de som kör vattenkylning.

Permalänk

Ge mig en kontroller med 8 fläktplatser varav en ska klara av att köra en vattenpump Pallar inte köra y-kopplingar hit och dit längre.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

säger bara mer ampere åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Du skulle inte kunna förklara så en vanlig person utan teknisk utbildning fattar? Finns det någon anledning för mig att använda PWM på fläktarna i ett nytt datorbygge?

Jag skall se om jag kan förbättra mitt inlägg om PWM.

PWM till en ny dator? Beror på hur du skall styra fläktarna.
Så gott som alla nyare moderkort har fyra-pinnars PWM-kontakt till CPU-fläkten. Vill man styra CPU-fläkten via moderkortet så är PWM då det bästa valet, och till många CPU-kylare på marknaden följer också en PWM-fläkt. En del av dessa kort (hur stor andel har jag nollkoll på) kan även styra fläkten analogt (efter inställning i BIOS).
Övriga fläktkontakter på moderkortet kan ha PWM-styrning, man har det ofta inte, och då är det bättre med "analoga" fläktar.

Används en separat fläktstyrning till fläktarna är det dess egenskaper som även bör styra valet av fläktar. (Oftast blir det då analog styrning.)

/Olle