Svenskar spelar mer än någonsin

Permalänk
Melding Plague

Svenskar spelar mer än någonsin

Antalet svenska spelare har växt med över 50 procent och datorspel är flera gånger större än de populäraste idrotterna, enligt en undersökning från SIFO.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länge leve spelen!

Lite konstigt ändå att det kan vara sådana skillnader bara på ett år?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Verkar vara snarare så att fler idrottare även tar sig tid att spela spel då det har blivit vanligare bland gemene man?
Det är ju knappast så att alla ungdomar väljer att inte idrotta för att spela spel? Självklart finns det många men statistik säger ju att ungdomsverksamheten på klubbar runt om i landet ökar och blir bättre. Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen relevans med alkoholen. Är väl att det är mer 13 åringar i undersökningen för datorspelandet, eller att de redan är beroende av datorspelet *host*wow*host* och har inte tid med annat.

Permalänk
Avstängd

Skandal. En helt ny generation ungdommar växer fram som inte kan SUUUUUUUUUPAAAAAAAA ordentligt!

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

jag ser typ 4st antec 900 chassin på bilden:P

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

är inte ett urval på 1000 personer väldigt lite? Speciellt när det gäller så här många olika ålders grupper? Känns lite lite tycker jag

Men roligt att få se sådana här siffrof ändå även ifall de nog inte är så ackurata i verkligheten.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Skäggig legend

Jag satt och pratade om det med min familj över en middag. Att ungdomar inte är ute och umgås längre - i alla fall inte lite mycket. Jag kommer ihåg hur det var när jag var liten, typ 5-10 år. Då var man ute och spelade bandy och lekte i skogen även fast vi skaffade oss första datorn 1995. Nu sitter ju barn i den åldern och säkert redan har facebook, bdb osv. Det gör mig lite arg faktiskt.

Jag säger stolt med min ålder på 19 år - att jag och min närmaste kompis faktiskt brukar springa runt i skogen och leka krig med pinnar. Bara för att det (lets face it) är lika kul då som nu!

Saknar det spontana i att bara komma över till någon utan att ringa eller förvarna och bara: hej, ska vi hitta på nått? och gå UT - inte sitta inne framför datorn eller tvn...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

spelandet ökar iq:n sjunker precis som dom styrande vill ha det

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
är inte ett urval på 1000 personer väldigt lite? Speciellt när det gäller så här många olika ålders grupper? Känns lite lite tycker jag

Men roligt att få se sådana här siffrof ändå även ifall de nog inte är så ackurata i verkligheten.

Är ju regel med ett så litet urval när exempelvis SIFO gör undersökningar. Om det handlar om SCB så kan vi se urval på 50 000 personer.

Permalänk

Long live the games.

22% av alla game:ers är visst som jag (Dricker aldrig alkohol)

Permalänk

Japp, som vanligt känns 1000 personer som ett för litet urval, även om det påstås att det är "statistiskt säkerställt" (vad det nu betyder egentligen). En fjärdel av Sveriges befolkning verkar väldigt högt, särskilt när de exkluderar barn under 14år i undersökningen.
Det skulle vara intressant att se hur många i varje åldersgrupp som tillfrågats. Spelande skiljer sig ju väldigt markant beroende på just åldersgrupp.

Dessutom skulle det vara roligt om de även frågade angående regelbundet TV-tittande, där lär vi hamna närmare 100%.

En annan undran jag har är om de anger hur länge man skall sitta per gång för att det skall kvalificieras som spelande? Räcker det att öppna "Harpan" på datorn en gång i veckan för att man skall klassas som regelbunden spelare. Räcker det i så fall att man tar på sig gympaskorna och går ut i en kvart, en gång i veckan, för att det skall klassas som regelbundet idrottande?

Som vanligt får man ta sådana här undersökningar med ett lastbilslass salt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag är datorenthusiast, men jag tycker att de ungdomarna (och vuxna) som lirar spel på allvar, dvs lägger ner timmar varje dag, och tar förlusterna personligt, de har fan problem. Tycker det är helt meningslöst att lägga massa timmar på spelande, och dessutom ta det på allvar.

Jag tycker man blir mer och med avhumaniserad med tanke på att all interagering och kommunikation sker genom digitala medier. Visst den tekniska utvecklingen är bra, men den ger också sociala problem, iallfall som som många använder tekniken.

Att det skulle vara "bättre" att vara gamer, än att vara ute och dricka ibland, tror jag knappast, då det sociala är väldigt viktigt. Allting är bra i måttlig mängd.

Permalänk
Avstängd

Jag dricker bira och spelar samtidigt..Går bra i nån timme sen tycker jag att jag är bäst på plan och dödar allt och alla ( Även team m8 ) HAHAHA!!!

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Skillnaden mellan TV tittande och datorspel, och det som gör många oroliga, är att många ongdomar fuckar sina liv genom dessa datorspel, så som tibia, wow, osv. De lägger ner oehört med tid och pengar, och blir tillslut aggresiva. Datorberoende är ur min synvikel väldigt farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Japp, som vanligt känns 1000 personer som ett för litet urval, även om det påstås att det är "statistiskt säkerställt" (vad det nu betyder egentligen).

Statistiskt säkerställt menar precis vad det låter som. Givetvis ska det även nämna på vilken nivå, men ofta handlar det om på 95% nivån. Detta betyder att det bara är 5% eller lägre sannolikhet att ett resultat såpass extremt skulle uppkomma av slumpvariation. Det är alltså inte detsamma som att exakt de siffrorna som redovisas är säkerställda, bara att det finns en skillnad mellan populationerna. Lite slarvigt kan du säga det som om att det är till 95% säkerställt att det finns en skillnad.

Men som du säger så får det vara med lite salt. Som ex kan man tycka att det är menlöst att jämföra med hela befolkningen då det nog är helt andra variabler som spelar in, tex ålder. Och jag hade gärna sett siffrorna, det är ju väldigt stor skillnad på säkerställt på 95% nivån, och på 99,7-nivån.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Statistiskt säkerställt menar precis vad det låter som...

Jag hade för mig att det handlade om att man har siffror som är "över" standardavvikelsen för undersökningen. Om man har det kan man med god sannolikhet säga att det inte var en slump?

Iaf, ganska dum undersökning tycker jag. Att spela spel är starkt kopplat till åldern. Det är även idrottande och att man inte dricker alkohol (18>). Det samt ett väldigt litet urval, gör att man i mina ögon får en undersökning som visar vad de vill se.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Skillnaden mellan TV tittande och datorspel, och det som gör många oroliga, är att många ongdomar fuckar sina liv genom dessa datorspel, så som tibia, wow, osv. De lägger ner oehört med tid och pengar, och blir tillslut aggresiva. Datorberoende är ur min synvikel väldigt farligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
...de har fan problem.

Du svarar på din egna fråga. Dessa människor har problem, tar de inte ut ilskan på datorspel så tar de ut det på något annat. Skyll inte på spelen, skyll på spelaren.

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att man får komplimange som att "Du är inte som andra killar, mitt X satt bara o spela WoW hela dagarna" sammtidigt som vi spelar Flower på PS3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Skillnaden mellan TV tittande och datorspel, och det som gör många oroliga, är att många ongdomar fuckar sina liv genom dessa datorspel, så som tibia, wow, osv. De lägger ner oehört med tid och pengar, och blir tillslut aggresiva. Datorberoende är ur min synvikel väldigt farligt.

Datorberoende ja, men att spela i måttlig mängd är inte farligt.
Och skillnaden mellan TV-tittande och datorspel är att man slappnar av framför TV'n medans man är aktiv vid datorn vilket gör att det är svårt att släppa sig lika lätt som när man sitter vid TV'n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
spelandet ökar iq:n sjunker precis som dom styrande vill ha det

Så du menar att spelande, som tränar hjärnan gör folk tröga. Men alkoholen gör dem smartare?

Permalänk
Medlem

I "dataspelande", ingår konsoller då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag är datorenthusiast, men jag tycker att de ungdomarna (och vuxna) som lirar spel på allvar, dvs lägger ner timmar varje dag, och tar förlusterna personligt, de har fan problem. Tycker det är helt meningslöst att lägga massa timmar på spelande, och dessutom ta det på allvar.

Jag tycker man blir mer och med avhumaniserad med tanke på att all interagering och kommunikation sker genom digitala medier. Visst den tekniska utvecklingen är bra, men den ger också sociala problem, iallfall som som många använder tekniken.

Att det skulle vara "bättre" att vara gamer, än att vara ute och dricka ibland, tror jag knappast, då det sociala är väldigt viktigt. Allting är bra i måttlig mängd.

Jag tycker det är konstigt med alla de miljoner människor som tar det personligt när deras favoritlag i fotboll förlorar eller när de säger "vi förlorade" (alternativt "vi vann")
när de själva inte ens spelar utan kanske bara sett matchen från soffan.

Detta tycker dock inte många är konstigt och jag gissar bara på att du själv inte gör det. Om du inte tycker att det är konstigt med detta beteende runt sport
så borde du ju absolut inte tycka att det är konstigt att de som spelar datorspel tar sina egna förluster på allvar, förluster i spel där DE SJÄLVA spelar.

För övrigt så ser inte jag hur man möjligtvis "avhumaniseras" av att spela spel... Det känns, för mig, som att man måste ha något psykologiskt "fel" från början
och då spelar det ju ingen roll om du fastnar i spel, sport, TV, hasardspel osv.

Vidare så är det väl ändå bra mycket bättre att vara "gamer" än att dricka alkohol då och då. Vad jag vet så dödar spel inte hjärnceller, de flesta spel tränar ju hjärnan på många sätt.

Jag tycker dessutom att det är rätt konstigt att du säger att spelandet ger sociala problem när undersökningen visar att väldigt många faktiskt spelar tillsammans med andra.
Visst, undersökningen ska tas med en nypa salt men min erfarenhet säger att det är bra många som hellre spelar tillsammans med andra än att vara ensam, för mig beror det helt på spel och humör.

För mig är datorspelande ett sätt att dels umgås med andra men även, om jag känner för det, ett sätt för mig att bara kunna stänga ute världen och inte behöva tänka/bry mig om något
förutom att lyckas döda den där personen som nu dödat mig flertalet gånger eller < sätt in valfri spelhändelse här >.

Permalänk
Medlem

Jag spelar, dock inte regelbundet. Surfar mest runt på webben, skriver på forum och bloggar. Men alkohol dricker jag då inte, visst, kanske smuttar en cider då och då, men nå öl konsumerar jag då inte. Varför? Jag finner ingen nytta av att bli full, då jag kan likaväl ha kul i nyktert tillstånd, samt att det är förbannat mycket onödiga pengar som spenderas på alkohol. Kan gärna gå till en pub med polarna, men då tar jag hellre ett glas Coca-Cola.

This is a true story, by Ouchbeck.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

lagom

lagom är väll alltid bäst. Och jag kan verkligen inte se varför man skulle bli socialt miss anpassad för att man spelar datorspel. jag spelar själv en hel del samtidigt som jag går på universitet och tränar 5ggr i veckan. Sen jag flyttade hit så ha jag lyckats hålla kontakten med alla där hemma genom spelen. Personer som jag annars kanske tappat kontakten totalt med pratar jag med varje dag på Ventrilo och i spelchatten.

Nått som jag inte sett nån ta upp är också att man får kontakt med många man annars aldrig skulle pratat med genom spel. Jag har själv haft IRL träffar med folk ja lärt känna genom spel.

Sen är det ju många som tycker "sluta nörda å kolla på tv med oss nu". För det är ju hemskt mycket bättre. På datorn måste jag ju i alla fall tänka efter innan jag trycker. Vid tv:n är allt automatiserat (beror ju såklart va man kollar på, men oftast).

Sen är det ju inte försvarbart å ruttna i datorstolen. Klart man ska varva det med att knacka på hos en kompis eller gå ut på en promenad, i alla fall röra på sig varje dag. Sen om man har fritid efter det så ser jag iget problem med att spela en timme eller tre.

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem

Herrejösses. Sov verkligen människorna som utformade undersökningen under metodkurserna?

"Resultatet baseras på 1 000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av svenskar i åldern 15 år och äldre."
1000 personer är tyvärr för litet för att kunna sägas representera svenska befolkningen. Var det 1000 uppringningar och 1000 svar? Bortfallen?

"Regelbundet utövande definieras som svaret ”varje vecka” på frågan ”Vad av följande gör du regelbundet?”, medan svaren varje månad” eller ”mindre än varje månad” räknas som sporadiskt utövande."

Så om en person som aldrig har spelet ett spel har fastnat för spader dam på datorn blir alltså en person som spelar regelbundet? Definintionen av regelbundenhet är alldeles för vag för att vara valid i och med att den högst subjektiv.
Jämförelsen med andra siffror är som vanligt av inget värde. Alkoholundersökningen hur såg den ut? Under vilka premisser och är det verkligen klokt att dra sådana slutsatser av vitskilda studier? Av artikeln att döma dras följande slutsats om undersökningen; skit in, skit ut (såsom min metodlärare alltid sa).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm