Buffalo bränner blu-ray med USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Buffalo bränner blu-ray med USB 3.0

Allt fler USB 3.0-enheter dyker upp på marknaden. Senast ut är en brännare för blu-ray från Buffalo.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dessa är fortfarande alldeles för dyra för mej so är student.

Permalänk
Medlem

Dyra spelare och dyrt media. Fail helt enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Relik 📜

LG:s H20L måste fortfarande vara en av de mest prisvärda blu-ray-enheter som finns..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254285

Jag köpte min för runt tusenlappen förra året någongång tillsammans med massa HD-DVD för 30kr/styck. Perfekt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

blu-ray?
hahaha

när sist var det man använde en CD, DVD eller något?

fysisk media verkar ganska dött

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
blu-ray?
hahaha

när sist var det man använde en CD, DVD eller något?

fysisk media verkar ganska dött

Nej, håller med, stjäla is the shit!!"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Dessa är fortfarande alldeles för dyra för mej so är student.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Dyra spelare och dyrt media. Fail helt enkelt.

Ny teknik är alltid dyr när den är ny, var samma sak med cd- och dvd-brännare. Problemet här är att efterfrågan tyvärr verkar väldigt dålig, gäller verkligen att datortillverkare börjar inkludera både blurayläsare och brännare i sina datorer. Vi får väl se hur det ser ut om ett par år.

Med det sagt så är blurayskivorna faktiskt inte så otroligt mycket dyrare jämfört med DVD, i alla fall inte om man kan tänka sig att köpa annat än Verbatim.
Mediarange - 1,8 euro per skiva
Maxell - 2,5 euro
Professional (lär vara riktigt mög tyvärr) - 1,4 euro

DVD-skivor går då på 0,2-0,3 euro/skiva hos samma affär.
En 25GBs-skiva rymmer ~5½ gånger så mycket så det blir 1,1-1,65 euro för samma datamängd. Då kräver DVD-skivorna betydligt större arbetsinsats då det blir ett jäkla rännande fram och tillbaka till dvd-enheten om man ska bränna ut en del.

Huff, kollade på duallayerskivor, det var ganska intressant, dyra Verbatim nu

Verbatim DVD+R Double Layer 8.5 GB - 8x - 50 pcs in Cakebox
Verbatim DVD+R Double Layer 8.5 GB - 8x - 50 pcs in Cakebox
Details
Ref.: 20567 84,99 €
66,99 €

67 euro (rött pris) för 425GB

Hälften så många skivor
Verbatim Blu-ray BD-R Dual Layer voll bedruckbar 50 GB 2x - 25 Stück in Cakebox
Verbatim Blu-ray BD-R Dual Layer voll bedruckbar 50 GB 2x - 25 Stück in Cakebox
Details
Ref.: 31515
214,99 €

215 euro för 1250GB

425*3=1275GB i princip samma som 1250

67*3=201 euro !!!

DVD-duallayerskivorna var inte mer än 14 euro billigare i det här exemplet!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
LG:s H20L måste fortfarande vara en av de mest prisvärda blu-ray-enheter som finns..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254285

Jag köpte min för runt tusenlappen förra året någongång tillsammans med massa HD-DVD för 30kr/styck. Perfekt!

Samsung har släppt en helt ny Blu-ray/DVD combo! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501095
Borde få hem min Samsung SH-B083L nästa vecka. Ungefär samma pris som LG varianten beroende på vart man köper. Men snyggare och snabbare. Sedan brukar man få lite mer kvalité med Samsung än med LG.

Permalänk
Medlem

Tycker samsung designen var riktigt fin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej, håller med, stjäla is the shit!!"

Kom inte med ditt twistade propaganda skitsnack.
Inte fan stjäl man någonting när man laddar ner, man gör bara en kopia.

Ibland laddar jag ner, för det mesta går jag på bio.
Men inte fan köper man något på fysisk media. Kul att slösa mer pengar än vad en bioupplevelse kostar för att se en film en gång, sedan låta den stå och damma och ta plats på hyllan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
.
Inte fan stjäl man någonting när man laddar ner, man gör bara en kopia.

Beror ju på vad du menar med kopia. Om du gör en piratkopia så skulle jag kalla det stöld iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Beror ju på vad du menar med kopia. Om du gör en piratkopia så skulle jag kalla det stöld iaf.

I mitt tycke så spelar ju vissa saker in på vad man ska kalla det.

Anspelar mest på musik nu, men kan väl gälla delvis för film.

Om det inte hade funnits tillgängligt "gratis" hade du då:

Ens vetat om att produkten fanns?
Hade du trott att den var värd pengarna så du verkligen hade köpt den?
Hade det ens gått att få tag på i Sverige?

I musikfallet så är det en otrolig massa skivor som jag har köpt just pga att jag kunnat ladda ner och se vad jag tycker var värt pengarna. Och inte ens då har det varit lätt att hitta nånstans att köpa det. Utan har fått beställa genom till exempel amazon utomlands. Känns som att det som de flesta butiker satsar på är radioskit. Vill man ha artister utanför det så blir det genast svårare.

Allt som allt, musikindustrin har tjänat flera 1000% extra av mig EFTER att jag fått tillgång till vissa "tjänster".

Sen just film så är det ju lite svårare, då många ser en film en gång å sen så är det bra med det.
Men dom verkar ju inte heller direkt vara så påverkade av piratkopieringen. Filmintäkterna har väl ökat under hela 2000-talet?

Det dom gnäller över är ju bara att deras låtsasintäkter faller bort, enligt dom så hade ju varenda en som laddar ner köpt det som original ifall nerladdning inte hade varit tillgängligt.
Så länge dom producerar kvalitetsfilm och musik så kommer folk betala för det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bluray är ju intressant för oss som äger en videokamera som kan filma i HD-format, men det dröjer nog innan jag skaffar bluray-brännare och blurray-spelare. Jag spelar filmerna från hårddisk i datorn istället och backupar dem till annan hårddisk. Eller så gör jag AVCHD på DVD-skivor...

Däremot var jag ganska tidigt ute och köpte DVD-brännare. Minns att jag gav över 3000 kr för den och tyckte det var billigt... Det var ju stor skillnad med DVD jämfört med att försöka lägga videokamerafilmerna på SVCD. DVD-skivorna kostade typ 150 kr/styck i början och man fick tänka sig noga för om man verkligen behövde bränna skivan eller inte. Och tyvärr blev det ofta misslyckade bränningar...

Jag kommer nog skaffa bluraybrännare så småningom men den här gången tänker jag vänta tills brännaren kostar max 1000 kr. Och jag kan inte påstå att jag stjäl bara för att jag använder hårddisk istället för skivor (inte för att jag förstår skillnaden i det sammanhanget när det gäller hembrända skivor och hårddiskar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
För mycket text för att ha med i citatet

Enligt mig är det la ok att tanka hem om du inte kan fixa på annat vis men inte enligt skivbolagen osv.
Men dukan ju alltid provlyssna/se trailers på filmer via youtube

Nu får det vara slut med detta snack i denna tråden

HAr en fråga

Blu-ray har funnits sedan 2005 eller 2006 och är fortfarande inte så billigt så att det medföljer i budget datorerna. Hur lång tid tog det för DVD från relese?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej, håller med, stjäla is the shit!!"

Ny teknik är alltid dyr när den är ny, var samma sak med cd- och dvd-brännare. Problemet här är att efterfrågan tyvärr verkar väldigt dålig, gäller verkligen att datortillverkare börjar inkludera både blurayläsare och brännare i sina datorer. Vi får väl se hur det ser ut om ett par år.

Med det sagt så är blurayskivorna faktiskt inte så otroligt mycket dyrare jämfört med DVD, i alla fall inte om man kan tänka sig att köpa annat än Verbatim.
Mediarange - 1,8 euro per skiva
Maxell - 2,5 euro
Professional (lär vara riktigt mög tyvärr) - 1,4 euro

DVD-skivor går då på 0,2-0,3 euro/skiva hos samma affär.
En 25GBs-skiva rymmer ~5½ gånger så mycket så det blir 1,1-1,65 euro för samma datamängd. Då kräver DVD-skivorna betydligt större arbetsinsats då det blir ett jäkla rännande fram och tillbaka till dvd-enheten om man ska bränna ut en del.

Huff, kollade på duallayerskivor, det var ganska intressant, dyra Verbatim nu

Verbatim DVD+R Double Layer 8.5 GB - 8x - 50 pcs in Cakebox
Verbatim DVD+R Double Layer 8.5 GB - 8x - 50 pcs in Cakebox
Details
Ref.: 20567 84,99 €
66,99 €

67 euro (rött pris) för 425GB

Hälften så många skivor
Verbatim Blu-ray BD-R Dual Layer voll bedruckbar 50 GB 2x - 25 Stück in Cakebox
Verbatim Blu-ray BD-R Dual Layer voll bedruckbar 50 GB 2x - 25 Stück in Cakebox
Details
Ref.: 31515
214,99 €

215 euro för 1250GB

425*3=1275GB i princip samma som 1250

67*3=201 euro !!!

DVD-duallayerskivorna var inte mer än 14 euro billigare i det här exemplet!

Du tycker det är jobbigt med DVDer men tycker det är ok BDer när BDs främst konkurerar med externa diskar och hur mycket smidigare är det inte med en extern disk istället för lösa diskar.

CD var dyra och det tog ett tag innan dom föll i pris. Med DVD så var dom inte riktigt lika dyra och föll mycket snabbare. Med BD så verkar det inte hända. En DVD eller CD kan du skicka till i princip vem som helst idag och dom kommer att kunna läsa den. Med BDs i framtiden. Knappast troligt.

BD är morgondagens MiniDisc, utvecklingen håller på att springa ifrån formatet. Ingen jätteflopp som en del andra av Sonys format. Elcassette nån? Appropå Sonys proprietära format så börjar tom Sony inse att MemoryStick inte kan konkurrera med SD.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;9654093']Nej, håller med, stjäla is the shit!!"

Det behöver inte handla om det. Själv tycker jag det är så grymt skönt att slippa alla skivor och kassetter. Jag tror att dom flesta är precis som mig och bara bryr sig om själva filmen eller musiken och inte om omslaget och har aldrig haft nån ambition att försöka fylla en bokhylla med skivor eller kassetter. Väldigt praktiskt och miljövänligt helt enkelt.
Och jo det händer att jag ser bio och hyr film men köpa skivor eller kassetter kommer jag aldrig göra igen. Allt blir ju föråldrat.
Jag har en trave med brännbara CDskivor som jag köpte för 8 år sen tror jag då jag fortfarande fann nån glädje med att ha data lagrat på på nåt "fast" men upptäckte sen att så fort jag tagit bort nåt från hårddisken så var det aldrig mer intressant igen. Det ska aldrig vara längre bort än några musklick.