DHW09: Spel och överklockning i Asus monter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Svengelska någon? Gillar inte att märka ord men vafan är "flytande nitrogen" för något?

Kväve i flytande form kanske?

Precis Nitrogen--->Kväve. Vet inte om det ska vara som någon vetenskaplig term. Eller bara ett finare ord.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Precis Nitrogen--->Kväve. Vet inte om det ska vara som någon vetenskaplig term. Eller bara ett finare ord.

Som jag ser det är folk idioter och börjar göra om engelska ord till svenska. Men grundämnen, där drar jag gränsen; finns det ett svenskt ord för ämnet, använd det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlyleif
Som jag ser det är folk idioter och börjar göra om engelska ord till svenska. Men grundämnen, där drar jag gränsen; finns det ett svenskt ord för ämnet, använd det!

Såja såja, nu skall vi inte bli allt för upprörda... Det är faktiskt helt okej att i folkmun använda ordet nitrogen, inget fel alls i det. Onödigt kanske, men inte alls fel. Det handlar inte om att "förengelska" det svenska språket, utan ett underlättande (och den debatten kan vi ha i all evighet).

Just i grundämnesfallet är det nästan mer logiskt att vissa gånger använda ord från engelskan (då de är mer närbesläktade med de latinska orginalen; Nitrum => Nitrogen ===> Kväve) Till exempel är kopplingen mellan kväve och nitro-föreningar inte så klar för alla som inte läst kemi (nu kanske de som inte gjort det kommer i så stor kontakt med t.ex. nitrösa gaser, eller bryr sig om vad det är, men jag tror du förstår min poäng). Men som du sade, det är mest för "dumma" människor som det behövs, en tråkig utveckling i sig.

Det vetenskapliga namnet är dock, och förblir, Kväve.

EDIT: För att förtydliga: Jag håller alltså med tidigare inlägg om att det är fruktansvärt onödigt att inte använda kväve, speciellt här. Men det är trots allt språkligt (dock ej vetenskapligt) korrekt .

Permalänk
Medlem

Vad gör du på DH, Henry?.. Du har ju databas A på fredag!!!

Permalänk

Reagerade också på "Flytande nitrogen". De tänkte väl att det låter "tuffare i gäjmingkretsar" på engelska. Har de tänkt att det skall uttalas på engelska också? På latin heter det nitrogenium, varav förleden utgår från nitrum som kommer från salpeter (ett trivialnamn för olika nitrater).

Jag har en hel del kväve här på lager, dock i fri gasform och blandat med syre och diverse ädelgaser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Skulle vara kul att fara och kolla på alla montrar men inte värt pengarna

Åkte ner från örebro med en polare för att kolla igår
montrarna, invigning osv! helt underbart

klart värt bensinpengarna+100kr inträde
fick ju en i7 tröja ;D haha ne men, 100kr är inte mycket för upplevelsen!

filmade hela monter planet+massa annat, kanske kommer upp på youtube när det är redigerat

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Svengelska någon? Gillar inte att märka ord men vafan är "flytande nitrogen" för något?

Kväve i flytande form kanske?

Liquid Nitrogen = Flytande kväve på - 196 grader

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demnok
teknik porr! vattnas i munnen

vatt nas i mun nen?

Sorry...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Står på Dreamhacks hemsida, runt 100kr har jag för mig om jag inte minns fel.
Det går e-Sport klockan 13:45 på SVT imorgon (direkt sänt från DH)

Inte mer , då kan det ju vara värt det !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Precis Nitrogen--->Kväve. Vet inte om det ska vara som någon vetenskaplig term. Eller bara ett finare ord.

Taget fråm Wiki:
Som en internationell anpassning till ämnets namn i olika språk, talar man numera i ickevetenskapliga sammanhang oftare om nitrogen än om kväve.