Laptop vill inte starta, kan ej heller installera om windows

Permalänk

Laptop vill inte starta, kan ej heller installera om windows

Tja

Nu är det så att min laptop har blivit knäpp. Jag vet inte vad som har hänt med den.

När jag sätter igång den så kommer den till laddnings-skärmen med en windows xp bild. Där står den bara och laddar och laddar tills jag stänger av den.

När jag testar att installera om den så går det fint, jag bootar från cd, men sen när den ska leta igenom hårddisken, eller vad den nu gör så fastnar den på det. Det står det: xxxxxx MB formateras på xxxxxx MB hårddisk 0 på ld 0 på buss 0 på atapi, och sen händer inget mer.
Jag kommer inte ihåg exakt vad de stod men x står för storleken på hårddisken i alla fall.
Jag har testat med flera olika installations skivor och det händer samma sak hela tiden.

Vad är det som är fel? Har hårddisken pajjat? Går det att fixa?

Mycket tacksam för svar

Mvh
Alex

Permalänk
Medlem

Det är nog bara windows som bråkar, fixa en ubuntu live cd och formatera disken med den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Är det gratis?

EDIT: Nvm, 10sek googlande sen hittade jag det

Tack för svar

Mvh
Alex

Permalänk

Jag har nu brännt ut ubuntu på en cd. När jag bootar den så kommer det fram "Try ubuntu without any changes to your computer", "install... osv. Vars ska jag trycka? Jag testade att trycka på det första men det verkar som om allt bara laggar ihop och det händer inget.

Mvh
Alex

EDIT: Brännde ut GParted och bootade up i laptopen, gick sen in och formaterade om hårddisken. Nu ska jag bara installera om windows så ska det nog funka.

EDIT2: Installerade XP från USB och det funkade perfekt.