Permalänk
Medlem

död fläkt, kan jag laga det?

Under två veckor har jag funderat varför jag laggar när jag spelat spel, och kom fram till att min Processor blivit för varm. har liksom aldrig laggat när jag spelat TF2 innan.

Försökte undervolta men gick inte så bra och gav upp, och tänkte på att rensa dammet kanske borde funka, men eftersom jag inte är så bra på att försöka öppna saker så gav jag upp. Och satte igång datorn och vände den upp o ner, då la ja märke till att fläkten var död och förstod varför jag hade värmeproblem.

Hur kan jag lösa detta? eller går det att fixa till detta?

Datorn jag har är en två år gammal Dell Vostro 1500.

Permalänk
Medlem

så länge du inte ska lämna in datorn så måste du öppna den, då datorn är "gammal" så har antagligen igenproppat damm antingen förstört fläkten eller så är det så mkt att den inte snurrar.

Fläkten borde kunna ersättas utan någon större kostnad om man köper den själv, vet inte hur mkt en butik tar för den.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Hmm, nu verkar det som om fläktarna snurrar, kanske bara jag som tänkter konstigt men tycker fläktarna nästan borde snurra direkt när man startat datorn, hade datorn på i 5 minuter och då snurrade inte dem. Sen kopplade jag in datorn till uttaget igen och kollade efter 20 minuter och då snurrade den.

Fast mina värmeproblem kvarstår och när jag kollar hur man öppnar datorn ser det hur komplicerat ut som helst!

Permalänk

Det brukar ju bara vara några skruvar sen får man bort tangentbordet

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

kollade på dells hemsida i manualerna och det som verkar krångligt är att få bort skärmen.

men skall testa under lovet.

Här har vi ett screenshot från speedfan och i idle ligger temperaturen på ca 58 grader och så fort jag rör musen flyger tempen upp till ca 64 grader och om jag kollar på typ en filmsnutt på aftonbladet eller youtube så flyger temperaturen upp till 80 grader och undrar vad temperaturen ligger på om jag bara kör lite spel?
Det känns som om det är något som bara plötsligt uppstod för detta problem kom ju liksom för bara två veckor sen.

sen ligger processor på 2194 MHz hela tiden, skall inte det värdet ändras beroende på hur mycket man använder datorn så att inte den får för mycket ström eller spänning eller vad det är? :S

Permalänk
Medlem

Har du rensat bort allt damm?

60-80 grader är inget konstigt på en laptop. Flash drar upp den till 80 grader utan problem, skitplugin.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

asså jag har ju rensat så mycket jag kunnat och förr så kunde datorn ligga på 48grader i idle fast nu verkar det som om temeraturen kan bli extrem.

Permalänk
Medlem

du måste inte ta bort skärmen för att komma åt fläkten, vanligtvis, men din dator kanske är ett undantag?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

tyvärr måste jag det enligt dells ritningar.

Dessutom blev datorn konstig idag, så formaterar om den nu och förlorar massor av dokument :/ satan att jag inte tagit nån backup, skulle ju bara testa hur kaspersky funkade :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
tyvärr måste jag det enligt dells ritningar.

Dessutom blev datorn konstig idag, så formaterar om den nu och förlorar massor av dokument :/ satan att jag inte tagit nån backup, skulle ju bara testa hur kaspersky funkade :/

shit, så enkelt och billigt att ha alla dokument på ett usb minne. det som börjar med en fläkt, slutar med världens undergång :P...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

^^

Vet, men precis installerat W7 för mindre än 3 veckor sen och då förväntar jag mig inte att datorn bara ska dö, speciellt när jag installerar ett litet program bara.

Aja, hoppas bara alla mail som försvann från outlook inte var så viktiga ^^

Kanske kan vinna miscodatorn och få en stabildator som man lätt kan fixa om något går snett

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för processor i den, T5900 eller en t7500?

Iallafall, jag har en T7700 (2.4GHz) i en laptop och det gjorde 15-20°C bara att rensa flänsarna på damm efter cirka två års användande. Blir en del damm bara efter cirka 2000h användande: http://rushdie.mine.nu/pics/laptop_dust_qutsyu.jpg

Så det bör du göra, 80°C vid lite filmtittande är inget bra, den lär bli ännu varmare när GPU:n används ordentligt när du spelar också.

Och nej, det är inte svårt. Plocka loss plastkåpan som täcker gångjärnen och startknapp osv, skruva ur två skruvar till tangentbordet, pilla loss plastbiten som låser flatkabeln till tangetbordet och lyft undan detta (var försiktig med flatkabeln bara). Så har du fläkten och flänsen rakt under, bara att börja rensa ur.

http://support.dell.com/support/edocs/systems/vos1500/en/sm/h...
http://support.dell.com/support/edocs/systems/vos1500/en/sm/k...

Visa signatur

Nej är också service.