Permalänk

Fjärrstart av Laptop, möjligt?!

Tjo...

Jag har en laptop som jag tänkt dedikera till TVn/Ljudanläggningen för att använda som mediaspelare, och saken är den att jag hade tänkt "gömma" undan datorn så att den inte syns, då jag har ett Logitech diNovo Edge och har därför ingen användning av det inbyggda tangentbordet. problemet är kommer då jag läre rycka fram datorn varje gång jag ska starta upp den... finns det inget sätt att "fjärrstarta" den utan att behöva öppna locket och trycka på power knappen...?

Permalänk
Medlem

Tja, du kan ju testa att använda LogMeIn, det är ett fjärrstyrningsprogram, då kan du starta datorn ifrån en annan dator men bara om din bärbara har en nätverkskabel och har stöd för det i bios.

Permalänk
Medlem

hade inte tänkt på det faktiskt..vill också veta???

Permalänk

verkar inte som att det är möjligt... iaf inte utan att göra några större ingrepp... ingen verkar vet iaf...

Permalänk
Medlem

Det skall vara möjligt, men du måste ha ethernet. trådlöst går bara på enstaka kort, liten sannorlikhetatt du har ett sådant.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Permalänk

Jo WoL vet jag av... men det ska fungera via Wlan ich utan att jag ska behöva starta en annan dator för att starta laptopen...

Permalänk
Medlem

Hur åtkommlig är datorn? Du skulle kunna modda in en mini-skruvmejsel med tejp, så att den fungerar som hävarm. Såg det i en bygglogg här.
Finns det något i bios som startar datorn så fort den får ström? Koppla in den på en förlängningsladd med on-off knapp.

Permalänk

BIOS har tragiskt nog inte stöd för något sådant... annars hade det varit lämpligt... skruvmejseln kan funka... men känns rätt "tattar" aktigt...