AMD uppdaterar referenskylaren för Radeon HD 5770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Är det bara jag som skiter fullständigt i hur kortet ser ut bara det levererar?

Nej, det är inte bara du. Men det finns massa småbarn här som fortfarande har plexi i lådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komiskt att jag igår gjorde en tråd om att jag letade efter en sån kylning på HD5770 som de nu ska ta bort. Så jag tänker ändå köpa ett HD5850 modellen på kylningen. Även om det blir nån 100lapp dyrare.

För själv tycker jag det är snyggare och bättre.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Komiskt att jag igår gjorde en tråd om att jag letade efter en sån kylning på HD5770 som de nu ska ta bort. Så jag tänker ändå köpa ett HD5850 modellen på kylningen. Även om det blir nån 100lapp dyrare.

För själv tycker jag det är snyggare och bättre.

Bättre på vilket sätt?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Är det bara jag som skiter fullständigt i hur kortet ser ut bara det levererar?

Beror på, detta är en helt annan typ av kylare, den "äldre" sög ut luft ur lådan, den här nya vispar runt den.

Kan vara avgörande, t.ex, om man har en fläkt i sidan kan man ändra för att förbättra kylningsförmågan.
En som vispar runt luft är det t.ex bra om den suger ut luft i sidan, och en av den äldre designen kyler bäst om du har en fläkt som ger den frisk luft

Sen beror det också på övrigt luftflöde i lådan, men som jag har det vill jag ha en kylare av den äldre modellen

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Bättre på vilket sätt?

Antagligen är det en mer effektiv design då det används på de högpresterande korten. Sen att den dessutom trycker ut det mesta av varmluften ur chassit på en gång är också trevligt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Det går snabbare för fläkten/flänsen på kylaren att damma igen också, det kan damma igen rätt snabbt på de kylarna som luften pressas igenom smala fins på kylflänsen.
Så på så sätt är det bättre med den klassiska fula designen på nya fläkten.

Permalänk
Inaktiv

Tror att det blir att vänta på DK serien från Asus. inte så bra för crossfire men den kyler ordentligt och är tyst. Det här med att dra ut varm luft är mest ett skämt. Går göra det mycket effektivare med chassins fläktar (och framför allt tystare).

Permalänk
Medlem

Skuggorna från kylaren stämmer inte med skuggurna från kondensatorerna. Ser fake ut... oavsett vad som sagts tidigare

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tycker nya kylaren är snygg!
Ang. bilderna så finns fler högupplösta här: http://www1.sapphiretech.com/us/gallery/main.php?id=518

Känns som denna kylare borde vara tystare än den tidigare, beror på ljudnivån ifall jag ska skaffa den. Väljer mellan ett HD 5770 med nya kylaren eller ett Sapphire HD 5750 Vapor-X som är dyrare. Är det lönt att ta ett 5750 Vapor-X eller ska jag ta ett vanligt HD5770?

Permalänk

tyckte den äldre versionen var mycket snyggare
men det är ju hur de presterar och inte hur det ser ut som räknas.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Bra så kan det röda laget få ut lite mera kosing ur 5xxx serin då de kanske kan få ner priset till 1000kr! Och då är 5770 prisvärt som bara den!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Bra så kan det röda laget få ut lite mera kosing ur 5xxx serin då de kanske kan få ner priset till 1000kr! Och då är 5770 prisvärt som bara den!

Jag tror iofs inte att ett kylarbyte får ned priset med närmare 400kr. Det dröjer nog ett tag innan vi ser kort i den prisnivån (oavsett kylare).

Angående om det är bra med ny kylare eller ej, så avvaktar jag lite tester. Om kylaren kyler lika bra och är lika tyst som originalkylaren, så är det ett OK byte. Men om den är högljuddare och/eller kyler sämre och om man till det lägger att kylaren inte för ut luften ur chassit, så är det ett dåligt byte.

Men som sagt det blir till att avvakta recensioner.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Sitter på ett xfx4870 som har precis samma kylare och jag är då nöjd med ljudnivån.
Då ska vi väll även ta i beakting att mitt 4870 är en varm best i jämnförelse med 5770.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

Ruskigt fult och jag skulle snarare säga nergraderar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Det blir ett sånt här för min del. Beställde en dator från Inet igår och precis timmarna efter verkar bytet ha gjorts. Skulle fått vänta 2 dagar extra på gamla lösningen, men Inet var vänliga nog att skicka den nya som fanns i lager istället Så jag hoppas naturligtvis att den är riktigt bra! Synd på utseendet bara, nu när man har sin första låda med fönster någonsin, men vaffan.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Till de som tror att kylaren är fake:
http://www.jimmspc.fi/tuote/21163-10-20R?t=false

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Den äldre kylaren är ju betydligt bättre (och snyggare om man nu är hårdvarufetichist vilket bl.a jag är) då den får ut både värme från chassit och huvudsakligen från GPU'n.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Neeej, den nyare var ju betydligt fulare

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Tur att man beställde HD5770 för någon vecka sedan då Fick den igår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Är det bara jag som skiter fullständigt i hur kortet ser ut bara det levererar?

Nej, men det är däremot bara du som tycker att det är coolt att göra ett inlägg om det.

Förövrigt: Känns som att luften lär bli fast i chassit nu.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bizz
Tycker nya kylaren är snygg!
Ang. bilderna så finns fler högupplösta här: http://www1.sapphiretech.com/us/gallery/main.php?id=518

Känns som denna kylare borde vara tystare än den tidigare, beror på ljudnivån ifall jag ska skaffa den. Väljer mellan ett HD 5770 med nya kylaren eller ett Sapphire HD 5750 Vapor-X som är dyrare. Är det lönt att ta ett 5750 Vapor-X eller ska jag ta ett vanligt HD5770?

Tackar för den länken, ser betydligt mycket enklare nu. Tar tillbaks mitt påstående om att skuggorna inte stämmer

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Nej, men det är däremot bara du som tycker att det är coolt att göra ett inlägg om det.

Nästan lite onödigt kaxigt sagt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om