Slits batteriet när man använder elnätet?

Permalänk
Medlem

Slits batteriet när man använder elnätet?

Jag använder till 90% elnätet när jag har igång min bärbara. Det är sällan den går på batteriet. Slits batteriet ändå, när man använder el från de två hålen i väggen?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, skulle även jag gärna ha svar på.

Jag kan tänka mej att det blir ett visst slitage, det är ju ändå inkopplat.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

värmen från datorn gör att batteriet laddas ur fortare än normalt. Alltså kommer batteriet laddas ut när du använder datorn även fast den inte använder batteriet, och när det laddas ur måste det laddas och ett batteri klarar inte hur många laddningar som helst.

Min dators batteri dog efter 1,5 år även fast jag nästan aldrig använde det.
Så det är att rekommendera att inte ha batteriet i när det inte används:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Min dators batteri dog efter 1,5 år även fast jag nästan aldrig använde det.
Så det är att rekommendera att inte ha batteriet i när det inte används:)

Jag tror att batteriet inte hade hållit längre eller ens lika länge om du kört på batteridrift när det blivit uppladdat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Jag tror att batteriet inte hade hållit längre eller ens lika länge om du kört på batteridrift när det blivit uppladdat.

Självklart är det så, har inte sagt något annat heller.

Permalänk
Hedersmedlem

När det pratas batterier så blandas alltid gamla myter/sanningar för gamla batterityper med myter/sanningar för aktuella batterityper. Det mesta som är sant gällande NiMH-batterier stämmer inte för dagens LiIon-batterier.

Läs på
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery och
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
för att få en uppfattning om dagens batterier och hur de ska användas för t ex maximal livslängd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Det är väl annars bara att ta ur batteriet när man kör på nätel och inte vill ladda eller slita på batteriet?

Permalänk
Medlem

ett batteri som sköts väl lever längst på gamla bärbara så bör man låta datorn köra nästan slut på batteriet en gång i veckan så håller det sig fräsht. Men självklart varje laddningscykel så slits det man får helt enkelt tänka vill ja ha ett batteri som håller sig någolunda fräsht i 6-12 månader eller 2-3 år

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
ett batteri som sköts väl lever längst på gamla bärbara så bör man låta datorn köra nästan slut på batteriet en gång i veckan så håller det sig fräsht. Men självklart varje laddningscykel så slits det man får helt enkelt tänka vill ja ha ett batteri som håller sig någolunda fräsht i 6-12 månader eller 2-3 år

Och vad menar du då är att sköta ett batteri väl? Är det att plocka ur batteriet när man kör på nätel och låta det laddas ur (eller köra slut på det innan man plockar ur det)?
Alltså när man i princip bara använder nätel.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

40% laddad och förvaras svalt således.
Att urladda Li-Ion batterier är bara ....dumt, sålänge du inte urladdar till 3,85 % per cell för förvaring.

Use partial-discharge cycles
Using only 20% or 30% of the battery capacity before recharging will extend cycle life considerably.

Full discharge cycles (down to 2.5 V or 3 V, depending on chemistry) should be avoided if possible. (Detta gäller naturligtvis per cell)

Avoid charging to 100% capacity
Reducing the float voltage will increase cycle life and service life at the expense of reduced battery capacity.

Limit the battery temperature

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

Förstår inte varför folk oroar sig för sina batterier då dom håller minst lika länge som produkten dom sitter i.
man tröttnar på produkten innan batteriet är kasst o köper ny.
Fick till svar av en i Telias butik att varför oroa sig för batteriet i iphonen,
man skaffar ju ny varje år ändå.vem har en telefon eller laptop i flera år!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Förstår inte varför folk oroar sig för sina batterier då dom håller minst lika länge som produkten dom sitter i.
man tröttnar på produkten innan batteriet är kasst o köper ny.
Fick till svar av en i Telias butik att varför oroa sig för batteriet i iphonen,
man skaffar ju ny varje år ändå.vem har en telefon eller laptop i flera år!?

Jag känner många som haft sina prylar i flera år. Jag t.ex. har haft min mob i 4 år och har behövt byta batteri en gång. En vän till mig har haft sin dell laptop i 5 år eftersom den möter hans behov utmärkt. Och om man köpt någonting dyrt(exempelvis en iPhone) så tror jag nog att man gör allt i sin makt för att den skall hålla sig i toppform, det är ju ändå en iPhone!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jag känner många som haft sina prylar i flera år. Jag t.ex. har haft min mob i 4 år och har behövt byta batteri en gång. En vän till mig har haft sin dell laptop i 5 år eftersom den möter hans behov utmärkt. Och om man köpt någonting dyrt(exempelvis en iPhone) så tror jag nog att man gör allt i sin makt för att den skall hålla sig i toppform, det är ju ändå en iPhone!

När bindningstiden gått ut har det kommit en ny modell man vill ha o då kränger man av den gamla.

Permalänk

Min erfarenhet av att ha datorn inkopplad till laddare hela tiden är att man förstör betteriet när det inte får laddas ur. Morsans ASUS batteri dog pga det och min HP likaså och min Acer netbook. Nu kör jag alltid slut på batteriet när det blivit fulladdat.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Förstår inte varför folk oroar sig för sina batterier då dom håller minst lika länge som produkten dom sitter i.
man tröttnar på produkten innan batteriet är kasst o köper ny.
Fick till svar av en i Telias butik att varför oroa sig för batteriet i iphonen,
man skaffar ju ny varje år ändå.vem har en telefon eller laptop i flera år!?

Antar när du säger sådär att du inte är en studerande som kanske köper en laptop som ska hålla längre delen av sin 5 åriga utbildning för de små slantarna du får betalt per månad.
Utan att du får en fast inkomst som ger dig möjligheter att köpa ny(a) mobil/laptop/dator-delar varje år utan att ha samlat pengar i X antal månader.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Förstår inte varför folk oroar sig för sina batterier då dom håller minst lika länge som produkten dom sitter i.
man tröttnar på produkten innan batteriet är kasst o köper ny.
Fick till svar av en i Telias butik att varför oroa sig för batteriet i iphonen,
man skaffar ju ny varje år ändå.vem har en telefon eller laptop i flera år!?

klart man vill ha sina grejer i flera år :S dummaste jag hört förfan! haft min mobil i över 2 år likaså många delar i datorn , haft min tv i över 1 år osv osv...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Klart man kan ha saker i flera år,har själv en Ericsson 388 som legat i byrån kanske 10år.blir väl snart antik hahaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Klart man kan ha saker i flera år,har själv en Ericsson 388 som legat i byrån kanske 10år.blir väl snart antik hahaha

Men att ha en mobil i en byrålåda är ju en helt annan sak än att använda den dagligen i flera år. Alla är inte pryltokiga som bara måste ha det senaste utan om de har en produkt som fungerar bra för de ändamålen som de använder den till så finns det ingen anledning till att uppgradera. Detta gör att man kan ha samma produkt i flera år. Genom att då ta hand om sin produkt, som t.ex. att plocka bort batteriet på sin laptop när man använder den hemma i elnätet, så förlänger man ju dess livslängd, alternativt ens utgifter på nytt batteri. Simple.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Sitter på en dell inspiron 5100 från 2003(tror jag) som jag använder dagligen, dock som stationär, batteritiden ligger på ca 1h och har aldrig tagit ur det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
När det pratas batterier så blandas alltid gamla myter/sanningar för gamla batterityper med myter/sanningar för aktuella batterityper. Det mesta som är sant gällande NiMH-batterier stämmer inte för dagens LiIon-batterier.

Läs på
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery och
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_polymer_battery
för att få en uppfattning om dagens batterier och hur de ska användas för t ex maximal livslängd.

Tack! Mycket intressant läsning!

Samt tycker jag att det är galet att behöva köpa köpa köpa...En dyr produkt borde hålla bättre, som förr...Idag tycker jag att trenden är att dyrare har mera funktioner men inte alls håller mycket längre än standard. Bara mer som kan krångla. Men uppfatta mig inte fel, jag e prylgalen men har fan inte råd...och det e då jag börjar fundera hur allt står till...=/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Förstår inte varför folk oroar sig för sina batterier då dom håller minst lika länge som produkten dom sitter i.
man tröttnar på produkten innan batteriet är kasst o köper ny.
Fick till svar av en i Telias butik att varför oroa sig för batteriet i iphonen,
man skaffar ju ny varje år ändå.vem har en telefon eller laptop i flera år!?

Jag brukar inte reagera med hårda ord, men detta var bland det mest korkade jag har läst.
Ska man slänga en bärbar dator, mobiltelefon eller mp3-spelare efter ett år?
Snacka om ha köpt krämarnas budskap om att du måste alltid ha det senaste.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Jag brukar inte reagera med hårda ord, men detta var bland det mest korkade jag har läst.
Ska man slänga en bärbar dator, mobiltelefon eller mp3-spelare efter ett år?
Snacka om ha köpt krämarnas budskap om att du måste alltid ha det senaste.

Tycker vissa butiker har en konstig inställning att"det är bara att hämta ut en ny mobil",klart dom vill sälja o tjäna cash.
En sak tycker jag är knepigt med alla dessa prylar med inbyggda batterier som ej går att byta på egen hand det är ju köp o släng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Tycker vissa butiker har en konstig inställning att"det är bara att hämta ut en ny mobil",klart dom vill sälja o tjäna cash.
En sak tycker jag är knepigt med alla dessa prylar med inbyggda batterier som ej går att byta på egen hand det är ju köp o släng.

Då köper man inte dessa prylar. Så enkelt är det.

Visa signatur

Simna

Permalänk

Ta ej ur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
värmen från datorn gör att batteriet laddas ur fortare än normalt. Alltså kommer batteriet laddas ut när du använder datorn även fast den inte använder batteriet, och när det laddas ur måste det laddas och ett batteri klarar inte hur många laddningar som helst.

Min dators batteri dog efter 1,5 år även fast jag nästan aldrig använde det.
Så det är att rekommendera att inte ha batteriet i när det inte används:)

Ville bara säga att många bärbara datorer använder batteriet som en sorts spänningsstabilisator och att ta ur batteriet kan vara ett dyrköpt misstag om laddaren är dålig.

Christer

Visa signatur

Old Raven

Permalänk
Medlem

Alla har framförallt inte råd att köpa en ny "Iphone" varje år. Sen som sagt så ska man alltid ta ur batteriet ur datorn när man inte använder det.

( Kul att det kostar 795 kr att byta batteri på en Iphone och det är samma standard skitbatteri )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Re: Ta ej ur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old Raven
Ville bara säga att många bärbara datorer använder batteriet som en sorts spänningsstabilisator och att ta ur batteriet kan vara ett dyrköpt misstag om laddaren är dålig.

Christer

Och hur vet man om man har en dålig laddare som skulle orsaka skada på datorn och var har du hört detta?
Har man gett 10 000 kr för en dator får man väl förutsätta att laddaren inte sabbar datorn, eller...?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Simna; Har också hört det där av flera oberoende källor.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ectazy
Simna; Har också hört det där av flera oberoende källor.

Hmm...kanske bäst att höra med tillverkaren (Sony). Men vad är det som händer? Är det en utdragen process, eller säger det bara "puff", så är det slut?

Visa signatur

Simna