Boota från USB-minne

Permalänk

Boota från USB-minne

Hej!

Har hört folk som installerar direkt från USB-minne istället för DVD nu för tiden och hade tänkt testa detta.

Har följt guider om hur man gör:

Format the Apacer Flash Drive
Run CMD.EXE and type the following. Note: This set of commands assumes that the USB flash drive is addressed as "disk 1". you should double check that by doing a list of the disks (type "list disk") before cleaning it. If you have multiple hard drives, like an SDFlash drive or a Multibay drive, you could end up wiping your second drive using this command.
(This was a warning that Josh added to his post along with the following commands that I copied from him, so kudos to Josh)

1. diskpart
2. select disk 1
3. clean
4. create partition primary
5. select partition 1
6. active
7. format fs=fat32
8. assign
9. exit

Sen skall det bara vara att flytta över alla filer.

Så här långt funkar allt som det skall och windows hittar Windows seven på usbminnet och startar autostart.

Men när jag skall boota datorn på minnet så får jag felmedelandet "Invalid Partition Table".

Självklart har jag valt "boot from usb-disk"

Tacksam för svar och hoppas på att någon har en smart ide om vad det kan vara eller skall man behöva köra den gamla visan med att bränna ut en DVD.

MVH
Niklas Gustafson

Permalänk

programmen: http://www.boot-land.net/forums/index.php?showtopic=9460
ifall du inte vill regga dig(för att kunna ladda ner): http://www.bugmenot.com/view/boot-land.net

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Vilket program rekommenderar du att jag skall använda?

Permalänk
Medlem

Jag försöker också få mitt usb-minne att boota, men jag har inte lyckats. Vet ingen nån enkel guide som man förstår sig på?

Permalänk

http://www.boot-land.net/forums/index.php?showtopic=7739 är den jag har mest erfarenhet av...
fast http://www.boot-land.net/forums/?showtopic=5306 kanske är mer anpassad för ändamålet?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Jag har gjort otaliga installationer från USB minne. Men det fungerar inte på alla datorer trots att de i biosen har stöd för usb boot. Jag vet inte varför.

Permalänk

Kan man kanske behöva uppdatera bios? Kan problemet sitta där?

Permalänk

Vissa bios har svårt med usb-minne som är större än 512MB...
Har du testat med RMPrepUSB? den har en del kompatibilitetslägen att välja mellan...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

har försökt med det programmet nu vilket resulterade i att jag inte ens fick upp felmedelandet "Invalid Partition Table". Förstår inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiklasGustafson
Kan man kanske behöva uppdatera bios? Kan problemet sitta där?

Det är just det jag behöver ett bootbart usb-minne till.

Jag har testat RMprepusb utan framgång. Jag har googlat och försökt med en mängd olika saker, utan framgång. Alltid när jag försöker boota så står det att bootmgr is missing eller att någonting annat saknas.

Permalänk

Bra att veta är att USB-Disk inte behöver ha något med ett usbminne att göra. Usb-floppy kan antika datorer boota från med det är ju självklart för att den utger sig för att vara just en floppy samma tankesätt med usb-diskar... det är just det, en hårddisk. Ungefär runt 2007 fick boot från usbminne stort genomslag på plattformarna med intel ICH8 och framåt. Vilken version som gäller på nforce och ati vet jag inte i huvudet men jag skulle gissa att det är samma tidsperiod.

Har datorn stöd för usbboot så ska det räcka med att göra de nödvändiga stegen i diskpart (tror inte funkar med diskpart som följer med XP utan bara med Vista och framåt). När man välj gjort stegen som finns i första posten så är det bara att kopiera filerna från XP, Vista eller WIn7 skivan till usb och köra.
Observera igen att USB-Disk inte på något sätt behöver betyda att du kan boota från usbminne, det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Vad är det trådskaparen vill boot in till ?

installation av W7 Vista ?!? ett substitut till win98 bootdiskett ?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Vad är det trådskaparen vill boot in till ?

installation av W7 Vista ?!? ett substitut till win98 bootdiskett ?!

Det står i början:

* Boota och installera Win7 från USB-minne

Antar på samma sätt som du gör från säg CD/DVD på en ny dator. Har antagligen inte någon floppy så... (klassisk eller usb).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radix_Lectis
Bra att veta är att USB-Disk inte behöver ha något med ett usbminne att göra. Usb-floppy kan antika datorer boota från med det är ju självklart för att den utger sig för att vara just en floppy samma tankesätt med usb-diskar... det är just det, en hårddisk. Ungefär runt 2007 fick boot från usbminne stort genomslag på plattformarna med intel ICH8 och framåt. Vilken version som gäller på nforce och ati vet jag inte i huvudet men jag skulle gissa att det är samma tidsperiod.

Har datorn stöd för usbboot så ska det räcka med att göra de nödvändiga stegen i diskpart (tror inte funkar med diskpart som följer med XP utan bara med Vista och framåt). När man välj gjort stegen som finns i första posten så är det bara att kopiera filerna från XP, Vista eller WIn7 skivan till usb och köra.
Observera igen att USB-Disk inte på något sätt behöver betyda att du kan boota från usbminne, det är inte samma sak.

Vilka filer från XP, Vista elr Win7? Menar du hela innehållet på skivorna? Jag är ute efter att uppdatera bios via usb inte att installera ett OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radix_Lectis
Observera igen att USB-Disk inte på något sätt behöver betyda att du kan boota från usbminne, det är inte samma sak.

Stabila program donar med usb-minnena så att dom identifieras som USB-Disk om du så vill det

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Vilka filer från XP, Vista elr Win7? Menar du hela innehållet på skivorna? Jag är ute efter att uppdatera bios via usb inte att installera ett OS.

Är det detta du är ute efter?
http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/How-to-cre...

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Är det detta du är ute efter?
http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/How-to-cre...

Ja, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Det står i början:

* Boota och installera Win7 från USB-minne

Antar på samma sätt som du gör från säg CD/DVD på en ny dator. Har antagligen inte någon floppy så... (klassisk eller usb).

Då förstår jag inte problemet, Micorsoft har ju själva gett ut ett program för att föra över installationen från DVD till USB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

det lättaste är ju bara att kopiera filerna från iso filen / skivan och bara kopiera över till usbet, dock så måste usb minnet vara formaterat till fat32,
sedan är det bara att gå in i bios och ändra "first boot" till usb istället för dvd

funkade för mig