Nokia stämmer asiatiska LCD-tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Nokia stämmer asiatiska LCD-tillverkare

Finska Nokia anklagar en mängd asiatiska tillverkare av skärmpaneler för kartellbildning och för att hålla priserna på en onaturligt hög nivå.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är bra att de försöker göra något åt det iaf

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nokia vill antagligen endast käna på det själv, men det vore inte helt fel med en prissäkning

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
Nokia vill antagligen endast käna på det själv, men det vore inte helt fel med en prissäkning

Nope, vi KÖPARE tjänar på det med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sist jag hade en Nokia så var skärmen fel 2ggr. Pixelfel varje gång. Så hoppas hellre de byter skärm tillverkare.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Ojojoj, ingen liten anklagelse detta. Undra hur lång tid detta kommer ta då nästan samtliga företag är världsstora. Ett stort antal advokater + nåt/några års arbete innan detta är uppklarat antagligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Sist jag hade en Nokia så var skärmen fel 2ggr. Pixelfel varje gång. Så hoppas hellre de byter skärm tillverkare.

Undrar vad du då ha gjort med din. Alla mina nokior (stavning) har alltid funkat utmärkt. Min nuvarande har varit och simmat 3 gånger, tappats under MC körning från fickan ca 15 gånger med rejäl smäll och mera.
Har funkat bra nu i ca 4 år där under hade jag en ericsson som gick slut efter en månad, lite trist måste jag säga så nokian fick de bli igen.

Nu måste den strax kasseras tyvärr, har slutat vibrera efter en ny rejäl smäll.

Nokia håller bra men är kanske i funktioner inte topnotch.

Permalänk
Medlem

idag får man en 32" för 3k, nästa år ska priset ligga på 1,5-2k.

I och med att priserna sjunker så måste tillverkarna av "platt TV's" som idag har princip samma fabriker som när platt TV boomen kom för några år sen (sant?) börja tillverka produkter med mer kvalitet, bättre bild, mer funktioner och anslutningsmöjligheter mm dvs att uppdatera sina tillverkningstekniker.

i Japan byter man ut sin TV i snitt var 6:e månad, om det är pga kvaliten eller att man får 0,5" mer skärmyta för motsvarande 1000 kronor vet jag inte, men detta är något (trenden är inte enbart i japan, dock inte lika extrem) som tillverkarna har tjänat mycket pengar på, när man nu behöver ta steget och standardisera de nyare teknikerna som LED så kommer även hållbarheten att öka och antagligen priserna likaså.

Blir nog att smälla upp en fet 32" i rummet under nästa år

Tyvärr tar U-länder emot de enorma berg med teknik skrot mot pengar, skrot som till stor del byts ut till fördel av en halv tum extra skärm...

Att TV branschen har blivit som olje branschen är antagligen pga fallande priser och kostnader att utveckla sina produkter/tjäna mer pengar.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

gynnar ingen annan än oss konsumenter detta gillar vi hur taskigt det än låter

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

ska vara lite konkurans och bra priser för alla partner just nu verkar det ju som att priserna är lite höga men inget jag tror vi konsumenter märker av då mellanhandlen bara kan tjäna mer pengar tyvärr

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
gynnar ingen annan än oss konsumenter detta gillar vi hur taskigt det än låter

Detta är mycket bra nyheter ja! Taskigt? Nej, om det är någon som är taskig så är det företagen som skapar karteller emellan varandra. Usch!

Permalänk
Avstängd

Bra av Nokia!

Permalänk
Medlem

Tumme upp för Nokia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Undrar vad du då ha gjort med din. Alla mina nokior (stavning) har alltid funkat utmärkt. Min nuvarande har varit och simmat 3 gånger, tappats under MC körning från fickan ca 15 gånger med rejäl smäll och mera.
Har funkat bra nu i ca 4 år där under hade jag en ericsson som gick slut efter en månad, lite trist måste jag säga så nokian fick de bli igen.

Nu måste den strax kasseras tyvärr, har slutat vibrera efter en ny rejäl smäll.

Nokia håller bra men är kanske i funktioner inte topnotch.

Gissar på att det var en 3310? Då de fanimej var mer hållbara än hajfenan!

Alla nya mobiler jag och mina kompisar har köpt har mängder med buggar, pixelfel och allt möjliga problem! Dessutom pumpar de ut hur många modeller som helst som i principen är samma mobil. Lite offtopic men iaf..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
gynnar ingen annan än oss konsumenter detta gillar vi hur taskigt det än låter

Jag undrar hur mycket detta kommer påverka oss konsumenter. Låt säga att det lyckas bevisas att samtliga eller några av tillverkarna har ingått i en kartell. Om de skulle bli fällda för brotten så skulle det bli enormt dryga böter. Att sänka priserna på deras produkter är nog i såna fall det sista dom vill göra. Vi får se i framtiden hur detta slutar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag utgår från att Nokia betalar ut ersättning till de som köpt dessa telefoner om de vinner...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
i Japan byter man ut sin TV i snitt var 6:e månad

Låter helt orimligt. Källa tack. Försökte googla men hittade inget vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Undrar vad du då ha gjort med din. Alla mina nokior (stavning) har alltid funkat utmärkt. Min nuvarande har varit och simmat 3 gånger, tappats under MC körning från fickan ca 15 gånger med rejäl smäll och mera.
Har funkat bra nu i ca 4 år där under hade jag en ericsson som gick slut efter en månad, lite trist måste jag säga så nokian fick de bli igen.

Nu måste den strax kasseras tyvärr, har slutat vibrera efter en ny rejäl smäll.

Nokia håller bra men är kanske i funktioner inte topnotch.

Jo, jag gillar Nokia, men det var fabriksfel. Så i själva verket var det ju inte Nokia eftersom de inte tillverkar skärmarna.

Men när jag väl skaffar ny mobil blir det såklart Nokia, kollar aldrig ens på nån Sony Ericsson, för de håller inte ens ett år.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag utgår från att Nokia betalar ut ersättning till de som köpt dessa telefoner om de vinner...

Dom har ju betalat mycket för sina skärmar, så de vore ju konstigt.
Men kan hålla med om att dom borde sänka priserna om dom får sin hårdvara billigare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Anmälningarna om kartellbildning har lämnats in till amerikanska och brittiska myndigheter

Stämningsansökan lämnades in via SMS

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jo, jag gillar Nokia, men det var fabriksfel. Så i själva verket var det ju inte Nokia eftersom de inte tillverkar skärmarna.

Men när jag väl skaffar ny mobil blir det såklart Nokia, kollar aldrig ens på nån Sony Ericsson, för de håller inte ens ett år.

jag har ingenting emot nokia, tvärtom är det enligt mig en bra telefon.

men Sonyericsson gör allt annat än ömtåliga telefoner.

hade en K750i, som visserligen fick en lite glappig joystick efter en ordentlig flygtur, men den fungerade felfritt utöver det i över ett år, tills jag bytte till K800i, som jag nu haft i en bra bit över ett år, och då köpte jag den till och med begagnad på tradera av en gubbe som haft den ett bra tag. dock i nyskick när jag fick den. den fungerar i alla fall fortfarande hur bra som helst, trots både flygturer, och ett par avsiktliga höghastighetskrascher in en trävägg..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Mobiler ligger omkring 6000:- för Satio/Iphone osv, vilket är ganska högt om man jämför vad man får för samma pengar när man bygger en dator eller köper en HDTV.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Mycket starkt av Nokia och ge sig på dom. Rätt ska va rätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

när ingen vill ha symbian längre så måste de väl få pengar någonstans ifrån....

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
när ingen vill ha symbian längre så måste de väl få pengar någonstans ifrån....

Mm..

Visst går det dåligt för Symbian.
Men korrekt, Symbian s60 börjar vara till åren, det både märks och känns.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jo, jag gillar Nokia, men det var fabriksfel. Så i själva verket var det ju inte Nokia eftersom de inte tillverkar skärmarna.

Men när jag väl skaffar ny mobil blir det såklart Nokia, kollar aldrig ens på nån Sony Ericsson, för de håller inte ens ett år.

Har haft min kära nokia N95 i över 2 år nu, tänker behålla den tills den pajjar.
När nu det kommer hända.

Ontopic: Hoppas detta påverkar oss så att vi får billigare skärmar, billigt är bra.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Mm..
Visst går det dåligt för Symbian.
Men korrekt, Symbian s60 börjar vara till åren, det både märks och känns.

Det är därför vi har Maemo 5 nu

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jaså är priserna onaturligt höga? Märkligt då att priserna på tv-apparater och skärmar har sjunkit som stenar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxz0r
Dom har ju betalat mycket för sina skärmar, så de vore ju konstigt.
Men kan hålla med om att dom borde sänka priserna om dom får sin hårdvara billigare

Pengar som de redan tagit ut i högre priser på telefonerna då alla kostnader läggs på priset. Alltså vill de ha mer pengar än vad de skulle fått om priserna varit lägre på skärmarna från början. Ett fint sätt att få in mer pengar och samtidigt få det att se ut som om det är konsumenternas sida de tar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Pengar som de redan tagit ut i högre priser på telefonerna då alla kostnader läggs på priset. Alltså vill de ha mer pengar än vad de skulle fått om priserna varit lägre på skärmarna från början. Ett fint sätt att få in mer pengar och samtidigt få det att se ut som om det är konsumenternas sida de tar.

Du får ha i åtanke på att en stor förlust ligger i att om de kunnat sälja mobilerna till lägre priser hade fler mobiler sålts.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.