Snabbare SDXC-kort våren 2010

Permalänk
Melding Plague

Snabbare SDXC-kort våren 2010

Nästa år bjuder på rejält snabbare minneskort. Standarden SDXC uppdateras för att klara av hela 300 MB/s.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2TB på ett SD kort ? orly ?

Permalänk
Medlem
Citat:

The next-generation SDXC memory card specification, released to members in April, 2009, dramatically improves consumers’ digital lifestyles by increasing storage capacity from more than 32 GB up to 2 TB and increasing bus interface speed up to 104 MB per second in 2009 with a road map to 300 MB per second.

http://www.sdcard.org/developers/tech/sdxc

På sidan ser man även microSDXC, som även den har upp till 2 TB.
Men priset det hamnar på är väll en annan femma..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobban2
http://www.sdcard.org/developers/tech/sdxc

På sidan ser man även microSDXC, som även den har upp till 2 TB.
Men priset det hamnar på är väll en annan femma..

Handlar om hur mycket ett kort kan rymma i teorin, inte att det verkligen kommer SDXC på 2 TB.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Nej 2 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
2tb?!?!

Det är ju inget konstigt med det, det är ju bara specifikationer. Dagens minneskort ligger väl på runt 32 GB som mest tror jag, så det lär nog dröja innan vi får se minneskort på 2 TB. 2 TB är ju trots allt bara maxstorleken som SDXC klarar av, så den är givetvis överdriven för att ta hänsyn till framtida minneskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Handlar om hur mycket ett kort kan rymma i teorin, inte att det verkligen kommer SDXC på 2 TB.

Ja, jag tänkte väll! Men överföringshastigheten ser ut att kunna öka markant? SDHC-korten ligger på max 30mb/s enligt prisjakt. Var kan man köpa SDXC-kort i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
2TB på ett SD kort ? orly ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
2tb?!?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Nej 2 GB

Är ni dumma på riktigt?

Detta är den övre gränsen de nya specifikationerna tillåter.
Överföringshastigheten kommer inte heller att bli 300Mb/s, lika lite som hårddiskar klarar 300Mb/s bara för att SATA standarden tillåter det.

Detta är bara reklam, och ni måste lära er källkritik innan ni kan släppas utanför huset.

Raeg of today...

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Är ni dumma på riktigt?

Detta är den övre gränsen de nya specifikationerna tillåter.
Överföringshastigheten kommer inte heller att bli 300Mb/s, lika lite som hårddiskar klarar 300Mb/s bara för att SATA standarden tillåter det.

Detta är bara reklam, och ni måste lära er källkritik innan ni kan släppas utanför huset.

Raeg of today...

Hehe elakt men roligt sagt

Annars vill jag fillebums ha ett 2TB kort med 300mb/s på min nya kamera så jag kan spela in 4 1080p filmer samtidigt !

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Är ni dumma på riktigt?

Detta är den övre gränsen de nya specifikationerna tillåter.
Överföringshastigheten kommer inte heller att bli 300Mb/s, lika lite som hårddiskar klarar 300Mb/s bara för att SATA standarden tillåter det.

Detta är bara reklam, och ni måste lära er källkritik innan ni kan släppas utanför huset.

Raeg of today...

Jepp, elakt men kul

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kommer att kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppisen
Kommer att kosta?

Att ha en maskinvara som stödjer nya standarden kommer nog i början nog inte kosta med än 500 kr extra för att sedan när gamla SD fasas ut så hamnar priserna på samma nivå.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd

Stor ide med en ny standard som ska vara snabbare när inte dagens standard är nådd

En höjning av hastighet från 104Mb/s till 300Mb/s när dagens snabbaste sdhc kort ligger runt 30Mb/s.

Men något måste dom ju göra för att folk ska behöva köpa nya kortläsare med jämna mellanrum.

Permalänk
Inaktiv

fan vad jag hatar minneskort... tusen olika modeller, och man vet aldrig vad som fungerar. Man ser annonser om kortläsare... "50-in-1". Fan vad 2009 det känns, inte. Bestäm sig för ett färre antal ffs, man blir ju galen.

Permalänk

Hm. kommer KANSKE att köpa ett om det är kompatibelt till min kamera...
Kommer detta kort att funka i en kamera som har specificeringen "Kompatibla minneskort: Secure Digital, Secure Digital HC" ?

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer hålla mig till mina 45 meg/sek CF-kort till kameran i alla fall

Permalänk

2tb med 300mb/s... Kan man byta ut dem mot sin nuvarande hårddisk eller ?

Permalänk
Medlem

Jag kommer förhoppningsvis snart behöva minneskort på minst 100mb/s (för både läsning och skrivning), det vore inte helt fel att slippa compact flash med fördel SD kort, men men det är förstås en bit kvar att vandra först, dock är det ju trevligt att förutsättningarna finns.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Skrivet av Slashcare:

Kommer detta kort att funka i en kamera som har specificeringen "Kompatibla minneskort: Secure Digital, Secure Digital HC" ?

Gissa...