Radeon HD 5670 på bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kan de inte nöja sig med korten de "har" nu, ingen vill ha 5750 så varför skulle någon vilja ha 5670?

De med HTPC som vill ha ett DX11 kort som drar så lite ström som möjligt?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Håller inte med. ATI 5xxx serien är the way2go.
Vad som har kommit i skymundan med denna nya serie är stödet för HD ljudet. Det är väll pricken över i, just för en HTPC

Sant, dock skall din ljudanläggning kosta en hel del innan du hör någon skillnad från att köra via ac3-filter och coax/toslink. Den som har en ordentlig hi-end anläggning kör ändå inte med ett billigt grafikkort för ljud, snarare via ett xonar 1.3

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
För ren HTPC är integrerat the way2go. billigare, svalare, strömsnålare, bättre luftflöde (alltid bra i vanligtvis små chassin).

edit: tystare

Håller med fullständigt. Det verkar fortfarande finnas många som tror att dem behöver ett grafikkort till sina htpc byggen. Det begriper jag mig inte på.

Är man lite kräsen så plocka istället ett 785G moderkort med integrerad Radeon 4200 grafik samt 128MB dedikerat minne. Prestanda så det räcker och blir över. Rena lyxen om man tänker på att det är allt integrerat, 55nm och fläktlöst.

I övrigt räcker 780G/HD3200 med delat minne för full 1080p accelerering.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Håller med fullständigt. Det verkar fortfarande finnas många som tror att dem behöver ett grafikkort till sina htpc byggen. Det begriper jag mig inte på.

Är man lite kräsen så plocka istället ett 785G moderkort med integrerad Radeon 4200 grafik samt 128MB dedikerat minne. Prestanda så det räcker och blir över. Rena lyxen om man tänker på att det är allt integrerat, 55nm och fläktlöst.

I övrigt räcker 780G/HD3200 med delat minne för full 1080p accelerering.

/s

Kunde jag ha sagt det bättre själv?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
Sant, dock skall din ljudanläggning kosta en hel del innan du hör någon skillnad från att köra via ac3-filter och coax/toslink. Den som har en ordentlig hi-end anläggning kör ändå inte med ett billigt grafikkort för ljud, snarare via ett xonar 1.3

Det är fortfarande smidigt med bara en HDMI kabel mellan burken och förstärkaren.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Oooh! Swetness deluxe!

Så fort det kommer en passivt kyld variant av denna så blir det ett köp direkt!

5670 är det mest ultimata grafikkortet för HTPC (om man bryr sig om ljudnivå och strömförbrukning/värmeproduktion), eftersom det kan skicka HD-ljud från BD-skivor orört direkt till förstärkaren via HDMI. Så klockrent det bara kan bli!

Visst, man kan vara extremt snål och köra med integrerad grafik i moderkortet på en htpc, men då får man vara beredd på sämre bildkvalité (ta en titt på jämförande tester så får ni se) och högre cpu-belastning. Dessutom går det bra att köra (åtminstone enklare) 3d-spel med ett riktigt grafikkort.

Jag hade först ett 3650, sen ett 4670, och nu kommer kronan på verket!

Edit: Den som inte förstår poängen med separat grafikkort i en htpc kan lika gärna skaffa en Popcorn Hour eller något annat dylikt skräp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det är fortfarande smidigt med bara en HDMI kabel mellan burken och förstärkaren.

Men väger en mindre kabel mer än de fördelar med integrerat som jag tog upp?

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Hjälpsam

Detta kort är perfekt som uppgradering till ett lite enklare system, med integrerad grafik eller ett befintligt skräpkort.
Kortet lär klara de flesta spelen bra, även om man får dra ned inställningarna lite för de mest krävande.
400 shaders skall jämöras med HD3870 och HD3850 som hade 320, desutom lär kortet ha fler TMU:er och effektivare design.
Inte illa för ett budgetkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
Men väger en mindre kabel mer än de fördelar med integrerat som jag tog upp?

Som om en kabel mindre vore den enda fördelen? Integrerat är skit. Det duger om man inte har några krav, alls.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Som om en kabel mindre vore den enda fördelen? Integrerat är skit. Det duger om man inte har några krav, alls.

På vilket sätt är ett integrerat 3200/4200 "skit" i en HTPC ?

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig skådat något fulare grafikkort, hoppas att de satsar lite mer på design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag har aldrig skådat något fulare grafikkort, hoppas att de satsar lite mer på design.

Ful? vadå fläkten eller?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att fixa upplagorna till 5870/5850/5970 först innan ni lanserar budgetkort.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Håller med fullständigt. Det verkar fortfarande finnas många som tror att dem behöver ett grafikkort till sina htpc byggen. Det begriper jag mig inte på.

Är man lite kräsen så plocka istället ett 785G moderkort med integrerad Radeon 4200 grafik samt 128MB dedikerat minne. Prestanda så det räcker och blir över. Rena lyxen om man tänker på att det är allt integrerat, 55nm och fläktlöst.

I övrigt räcker 780G/HD3200 med delat minne för full 1080p accelerering.

/s

Du har missat en grej - det är bara ATI:s kort ur 5000-serien som i dagsläget kan skicka ut HD-ljudformaten Dolby True-HD och DTS-HD. Därför vill man ha ett så billigt 5000-kort som möjligt till sin HTPC. Eller ännu bättre, ett moderkort med inbyggd 5000-krets (hoppas, hoppas).

Alternativet är att köpa ett Asus Xonar HDAV-ljudkort men de kostar lika mycket som ett 5750 i dagsläget.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Du har missat en grej - det är bara ATI:s kort ur 5000-serien som i dagsläget kan skicka ut HD-ljudformaten Dolby True-HD och DTS-HD. Därför vill man ha ett så billigt 5000-kort som möjligt till sin HTPC. Eller ännu bättre, ett moderkort med inbyggd 5000-krets (hoppas, hoppas).

Alternativet är att köpa ett Asus Xonar HDAV-ljudkort men de kostar lika mycket som ett 5750 i dagsläget.

99% av alla som bygger en HTPC skulle inte märka någon skillnad med HD ljud eller vanligt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Med tanke på hur bra det går för 4670 så kommer denna bli en superhit i alla OEM:s om ett litet tag, den låga strömförbrukningen är ju verkligen något OEM tillverkare jagar...

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Litet och bra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Hade ett 4670 förut som jag dock lyckades ha sönder, har bara en sak att säga. Underbart kort! billigt, 750kr och presterade mycket bra. Passade perfekt med en P4. saknar det lite faktiskt... detta kortet lär säkert bli sjukt prisvärt, precis som 4670 var.;)

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

På pappret verkar det rätt mycke sämre än 5750 som inte är speciellt mycke bättre än t.ex. 4770. 4770 konkurrerar ju med 4850 medans 57XX serien hamnar långt efter 58XX serien. Kommer inte kortet landa på omkring 500-600 kr tror jag 4770 kommer va ett mer prisvärt alternativ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Du har missat en grej - det är bara ATI:s kort ur 5000-serien som i dagsläget kan skicka ut HD-ljudformaten Dolby True-HD och DTS-HD. Därför vill man ha ett så billigt 5000-kort som möjligt till sin HTPC. Eller ännu bättre, ett moderkort med inbyggd 5000-krets (hoppas, hoppas).

Alternativet är att köpa ett Asus Xonar HDAV-ljudkort men de kostar lika mycket som ett 5750 i dagsläget.

Vad stöder GT210 och 230 för ljudformat? Har inte de något HD-kör också. Har för mig att de kan skicka Blue-ray ljud direkt också. Är lite nyfiken, för jag har inte hittat exakt vad de stöder.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Se till att fixa upplagorna till 5870/5850/5970 först innan ni lanserar budgetkort.

Budgetkorten torde inte påverka produktionstakten för de tyngre varianterna, eftersom budget-gpu:erna är mycket mindre och enklare och har lägre sannolikhet för fabrikationsfel - det ryms mångdubbelt fler budget-gpu:er på en wafer än prestanda-gpu:er. För varje 100% fungerande prestanda-gpu fabriken spottar ut så får de kanske ut fyra (gissning) 100% fungerande budget-gpu:er.

AMD lär dra in en hel del pengar på budgetkorten eftersom de brukar sälja i ordentlig volym, så jag förstår mycket väl att de lanserar budgetkorten i Q1 2010. De gjorde väl dessutom precis samma sak förra året - 48xx-serien kom på hösten och 46xx-serien Q1 2009 (tror jag?).

Men visst, jag är irriterad på TSMC jag också (det är ju som bekant de som har problem, inte AMD). Skaka fram den jäkla 5870 jag beställt, NU! IGÅR!

Ovidkommande edit: Se på alla rosiga små lallande demoner! Knappt hann jag säga det förrän Dustin skickade det! Sapphire 5870 Vapor-X FTW!!!!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
På vilket sätt är ett integrerat 3200/4200 "skit" i en HTPC ?

Ok, jag har nu läst på om 4200 och tvingas omvärdera mitt uttalande. Jag baserade mina åsikter på de videokvalitetstester jag sett tidigare, då i princip alla IGP:er fick uruselt betyg, flera fick 0 av 100 möjliga poäng i HD HQV-testet.

4200 får 80 av 100 möjliga, och kan därför inte klassas som "skit". "Ofullständigt" är mer rättvist ("otillräckligt" enligt mig).

Att den fallerar på deinterlace ser jag dock som synnerligen allvarligt, jag hatar "jaggies" innerligt. Det verkar dock vara mer eller mindre medvetet av AMD, för att få sälja diskreta grafikkort istället, men det förändrar ju inte saken i praktiken.

Det skall även poängteras att 785G/4200 inte klarar mer än två LPCM-kanaler ljud (vissa påstår att den klarar åtta, men det är en missuppfattning, AMD har bekräftat att det bara är två).

Spel ska jag inte ens gå in på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
99% av alla som bygger en HTPC skulle inte märka någon skillnad med HD ljud eller vanligt

Den undersökningen skulle jag gärna ta del av, har du någon länk?

Det är mycket möjligt att vissa personer inte märker någon skillnad men det behöver inte betyda att man inte vill ha det i sin HTPC Om man nu köper hårdvara till en ny HTPC så kan man väl lika gärna köpa grejer som har stödet för HD-ljud. Visst, de är lite dyrare idag men det hoppas man ju ändras i.o.m. dessa nya billigare modeller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad stöder GT210 och 230 för ljudformat? Har inte de något HD-kör också. Har för mig att de kan skicka Blue-ray ljud direkt också. Är lite nyfiken, för jag har inte hittat exakt vad de stöder.

Inget HD-ljud-stöd hos något Nvidia-kort i dagsläget. Det kommer med stor sannolikhet framöver. Men förmodligen inte till befintliga kort.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det är mycket möjligt att vissa personer inte märker någon skillnad men det behöver inte betyda att man inte vill ha det i sin HTPC Om man nu köper hårdvara till en ny HTPC så kan man väl lika gärna köpa grejer som har stödet för HD-ljud. Visst, de är lite dyrare idag men det hoppas man ju ändras i.o.m. dessa nya billigare modeller.

Exakt!

Och om man inte har råd med ett kort i kommande 56xx-serien till sin htpc, då ställer jag mig frågande till varför man skaffar en htpc och inte lika gärna kör med en biotilltuggslåda istället?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta kort passar ju grymt bra i en HTPC. Jag menar ett HD4200 räcker inte till sporadiskt spelande. Mitt HD4670 kunde köra alla spel (2008) på minst medium settings undantaget Crysis såklart. Folk här verkar ju tro att alla sitter på en laptop en HTPC och en gamerrigg. Dock hade jag hoppats på att prestanda strax under HD4770 men verkar inte bli så.

Permalänk
Medlem

Detta kort lämpar sig inte alls för HTPC eftersom det inte är passivt kylt.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Detta kort lämpar sig inte alls för HTPC eftersom det inte är passivt kylt.

Inte från AIT, nej. Men just på sådana kort i budget-segmentet är det vanligt att åtminstone en grafikkortstillverkare inte använder referenskylaren utan slänger på en fläktlös kylfläns istället. Alternativt att man kan få tag i det från en tredjepartstillverkare. I annat fall får vi hoppas på ännu billigare kort i 5000-serien.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Detta kort lämpar sig inte alls för HTPC eftersom det inte är passivt kylt.

100% korrekt. Men, jag finner det lite lustigt att många hakar upp sig på referenskylarna, eller värre, testexemplarkylarna.

Sapphire släppte en "Ultimate"-version av 4670 med passiv kylning (I haz it), och jag satsar min högra stortå på att det kommer ett 5670 med passiv kylning också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Detta kort lämpar sig inte alls för HTPC eftersom det inte är passivt kylt.

Om jag ska vara ärlig är en tyst grafikkortsfläkt, i mitt tycke, bättre än passiv kylning . Då cpun och nätagget blir varmare= högre rpm på fläktarna. Mitt powercolor HD4670 går inte att höra när fläkten jobbar i 32% hastighet.

Dessutom kommer det ju säljas passivt kylda HD5670

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Om jag ska vara ärlig är en tyst grafikkortsfläkt, i mitt tycke, bättre än passiv kylning . Då cpun och nätagget blir varmare= högre rpm på fläktarna. Mitt powercolor HD4670 går inte att höra när fläkten jobbar i 32% hastighet.

Dessutom kommer det ju säljas passivt kylda HD5670

Om fläkten forslar ut värmen ur chassit, jepp, annars blir det nog ingen fördel skulle jag tro.

Visa signatur

5950X, 3090