Permalänk
Medlem

Thinkpad, 75% av skärmen fungerar ej

Jag är ny här på forumet, men har försökt söka information om problemet men inte hittat, om det finns men jag missat det ber jag om ursäkt.

Jag har en IBM Thinkpad T4X (kommer inte ihåg nu) och har problem med att 75% av skärmen plötsligt slutat fungera. Den lyser men visar inte någonting av värde, det känns som det skulle kunna bero på en skärmkontakt eller liknande. Jag ser bara de översta 25 procenten av skärmen och där ser det helt rätt ut.

Det borde vara hårdvarurelaterat, för jag tycker mig se att felet finns oavsett i vilket läge datorn är, inte bara när operativsystemet har dragit igång alltså (win xp)

Är det någon som varit med om något liknande, eller har tips på hur man kan felsöka. Datorn är en gammal jobbdator som har några år på nacken, men jag skulle ändå gärna vilja ha igång den.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Jag är dessvärre ganska säker på att det är hårdvarurelaterat och då måste du byta skärm om du inte har garanti kvar (lite hopp finns om det är en T43:a tex då dom har 3 års garanti). Saknas garanti kan du köpa en begagnad skärm på Tradera och montera dit, det är inte svårt om du är halv-händig. Se tex denna http://www.tradera.com/IBM-Thinkpad-T40-servicebehov-extra-mo...

Här laddar du ner HMM:en som beskriver hur du byter skärmen:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-39298.html

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Det som gjorde att jag trodde att det ev. inte var skärmen som sådan var att felet först uppstod, sedan försvann efter en stund för att dagen efter komma tillbaka och inte försvinna. Datorn är ganska gammal (väldigt...) och får nog tjäna som surfdator med extern skärm om det inte går att få rätt på den med mindre än att man köper nya komponenter.

Som sagt, tack för input!

Permalänk
Medlem

garanterat hårdvaru relaterat.
Ring upp återförsäljaren och använd garantin.

I övrigt så gillar jag lenovo bra, har själv en liten lenovo s10e som e en bra maskin.

Permalänk
Medlem

Det blir tyvärr inte mycket garanti inte, det är en ruskigt gammal burk som jag fick när den blev över på jobbet, funkat fint som surfdator, men nu blir det väl kanske de sälla jaktmarkerna, eller så får jag försöka bygga ihop något kul av den

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

testa byta kablarna.

Permalänk
Medlem

Kanske inte mycket till hjälp men jag har samma problem med min T43 och jag har monterat lös skärmen och kollat om nåt är glapp eller så,,

men problemet kvarstår

efter det så jag körde in win7 på den och ska ha den som backup dator om man behöver en nån gång men det tror jag inte då jag har en HTPC och bra speldator men om de båda dör så har man ju

Ramlar jag över en billig skärm (under500kr) så är det värt annars inte. för det är garanterat skärmen som är kajk

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk