Suddig/oskarp text i win7

Permalänk
Medlem

Suddig/oskarp text i win7

Har installerat windows 7 Ultimate. Har stora problem med att texten i menyer/webbläsaren ja överallt är suddig/oskarp. Ögonen blir ansträngda efter ett tag. Jag kör samma upplösning och uppdateringsfrekvens (1600x1200@75Hz) som i XP.

Jag har ett Gf 8800GTS och två st CRT monitorer.

Har googlat och fått tips om cleartype o lite annat, men inget har hjälpt, möjligtvis marginella skillnader, men långt ifrån bra.

Kör XP nu (dualboot) och skärpan är hur bra som helst, som vanligt i XP. Men varför ser det så illa ut i win7? Går det att fixa till på nåt sätt?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk

Re: Suddig/oskarp text i win7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Har installerat windows 7 Ultimate. Har stora problem med att texten i menyer/webbläsaren ja överallt är suddig/oskarp. Ögonen blir ansträngda efter ett tag. Jag kör samma upplösning och uppdateringsfrekvens (1600x1200@75Hz) som i XP.

Jag har ett Gf 8800GTS och två st CRT monitorer.

Har googlat och fått tips om cleartype o lite annat, men inget har hjälpt, möjligtvis marginella skillnader, men långt ifrån bra.

Kör XP nu (dualboot) och skärpan är hur bra som helst, som vanligt i XP. Men varför ser det så illa ut i win7? Går det att fixa till på nåt sätt?

Låter konstigt, tycker jag. För mig är det ingen skillnad mellan XP och Windows 7. Jag har i och för sig en 19" plattskräm (1280x1024), men texten har ändå alltid varit likadan oavsett Windows-operativsystem på denna. Det jag kom direkt tänka på var ju ClearType, men det har inte hjälpt ser jag.

Vad använder du för webläsare? Provat lite olika? Om du använder Internet Explorer så kanske det är skillnad mellan XP och 7 på något vis, jag vet inte.

=/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste drivrutinerna för grafikkortet? Jag upplevde liknande problem med windows medföljande drivrutiner för geforce, men allt blev skarpt när jag installerat senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Ziegfried: Har testat både firefox och IE. Tycker det är lite sämre i firefox, men mkt marginellt.

jh8001: Japps, har installerat senaste drivrutinerna, tankade från nvidia's hemsida.
195.62_desktop_win7_winvista_64bit_international_whql.exe

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk

Konstigt jag kör också W7 Ultimate Och har samma problem

Det känns som det skulle va nått annat teckensnitt i W7

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det är väl cleartype, detta är ju inte aktiverat i XP från början så ni är väl förmodligen inte vana.

Cleartype gör ju kantutjämning på all text.

Visa signatur

pff

Permalänk

Men går det att fixa så det ser *normalt* ut

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Men går det att fixa så det ser *normalt* ut

I sökfältet i startmenyn sök på cleartype, så skall kommer det fram ett alternativ som heter adjust cleartype text. Vet tyvärr inte var det heter på svenska, men ligger annars som en sido meny @ Control Panel\Appearance and Personalization\Display som man hittar igenom att högerklicka på skrivbordet välja personalize och sedan desktop i sidomenyn

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
I sökfältet i startmenyn sök på cleartype, så skall kommer det fram ett alternativ som heter adjust cleartype text. Vet tyvärr inte var det heter på svenska, men ligger annars som en sido meny @ Control Panel\Appearance and Personalization\Display som man hittar igenom att högerklicka på skrivbordet välja personalize och sedan desktop i sidomenyn

Lyckades uppenbarligen inte få av cleartype förra gången, men nu är den av, och det ser ju ganska bra ut. Tack!

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
I sökfältet i startmenyn sök på cleartype, så skall kommer det fram ett alternativ som heter adjust cleartype text. Vet tyvärr inte var det heter på svenska, men ligger annars som en sido meny @ Control Panel\Appearance and Personalization\Display som man hittar igenom att högerklicka på skrivbordet välja personalize och sedan desktop i sidomenyn

1000 Tack Du är ju bara bäst Nu är jag glad

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du både i vista och nu i win7. Ibland räcker det inte med att stänga av cleartype i kontrollpanelen för att det ska försvinna överallt. Den här sidan beskriver röran med windows olika fonter och där finns en registerpatch som fixar det mesta:

http://chris.pirillo.com/fix-windows-vistas-fonts/

fungerar även på win7.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk

Varför har dom ställt in så det ut så orginal? Ser ju inte klokt ut

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Varför har dom ställt in så det ut så orginal? Ser ju inte klokt ut

För att när man vant sig är det 100ggr skönare, kände exakt lika dant i början. Men nu efter 3 månader om inte mer så tycker jag det är skönare än utan. Det är säkert inställt så här för att få det att se modernare ut, och även göra texten mjukare.

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
För att när man vant sig är det 100ggr skönare, kände exakt lika dant i början. Men nu efter 3 månader om inte mer så tycker jag det är skönare än utan. Det är säkert inställt så här för att få det att se modernare ut, och även göra texten mjukare.

OK...... Jag är i alla fall mycket nöjdare nu Tack än en gång

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Har också detta problem på en ny burk. Vissa torrentsidor, t.ex. torrentbytes och revolutiontt där dom har lite "fetare" font blir extremt sammansmetat och otydligt. Stänger jag av clear type blir texter perfekt på dessa sidor. Men då blir istället menyer i FF och IE samt ikoner lite "blurry" istället vilket dom inte är när clear type är påslaget.

Extremt irriterande. Slängde faktiskt in XP igen för att jämföra och då funkade det klockrent igen. Så det bör ju inte ha med hårdvaran att göra. Har provat lite olika drivers från dels AMD´s sida men även direkt från Sapphires sida utan att få någon ordning på det.

Kör Ultimate 64bits varianten av W7 för att kunna utnyttja 4 GB ram. Annars hade jag gärna kört XP men då tappar man ju dels 1 GB ram men kan inte heller köra DX11 vid spel vad jag förstått.

Nån som har några fler förslag än detta? Just nu har jag clear type påslaget och då är ju 90% perfekt men de övriga 10% är lite blurry (en del sidor/menyer m.m.)..

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Varför har dom ställt in så det ut så orginal? Ser ju inte klokt ut

Har frågat mig själv det många gånger... ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ingen som har nåt mer förslag att komma med?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vista och Windows 7 kör med Segoe UI 9 typsnitt istället för Tahoma 8.
http://www.sevenforums.com/tutorials/1175-fonts-change.html

Tack! Kanske kan börja pilla där iaf då.

Skume bara att:

Cleartype ON ger kass text på vissa sidor medans den ger bra text i menyer/windows etc.

Medans

Cleartype OFF ger bra bild på dessa sidor men dåligt text i menyer/windows etc.

Hade ju varit klockrent om man kunde välja vart Cleartype skulle vara aktiverat och inte.