Permalänk
Medlem

Byte av operativsystem Dell Studio 15

Hej!

Har en kompis som äger en bärbar dator "Dell Studio 15" som för tillfället har operativsystemet Windows Vista installerat. Nu är det så att han gärna vill byta till Windows 7 - är det möjligt?

Stödjer alla drivrutiner/komponenter det eller är det kanske så att dell på något sätt försökt låsa datorn, via exempelvis bios, till just windows vista? Har tidigare varit med om att dell gjort en del åtgärder för att på olika sätt försöka hindra användaren från att modifiera sin delldator på egen hand.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Det är troligen inga problem alls... Win7 brukar kunna använda samma drivrutiner som Vista och de flesta komponenters drivrutiner brukar installeras automagiskt.

Jag har själv installerat Win7 på en Studio 15 utan några som helst problem..

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Dell Studio 15 och har kört Win7 RC på den sen jag köpte den i maj. Har inte haft några som helst problem med någon hårdvara.

Installerade bara Win7 och lät det installera alla enheter på egen hand utan att köra några Dell-programvaror, har fungerat hur bra som helst med två undantag.

Enda som kan vara är att du måste installera Dells program till touchpaden för att scrollzonerna ska fungera och deras ljuddrivrutin för att båda hörlursuttagen ska fungera som en enhet, annars kan de användas som två separata ljudenheter.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag kör med Windows 7 Ultimate på min Dell Studio 15(35) och behöver/föredrar att använda följande drivrutiner:

1. Alps TouchPad (R217168) - För att kunna konfigurera touchpaden.
2. Catalyst patchat med ATi MobilityModder - Bättre än att köra standarddrivrutinerna.
3. Dell QuickSet (A02_R196548) - För att få funktionsknapparna att fungera (t.ex. volym upp/ner).
4. Dell Wireless 370 Bluetooth Mini-Card (R205174) - Förklarar sig själv.
5. Dell Wireless 5530 HSPA Mini-Card (A11_R242762) - Jag har även HSDPA/3G-kortet.
6. Ricoh Card Reader R5C833 (R188094) - Kort-läsare...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Då verkar det alltså inte vara några egentliga stora problem med en uppgradering.