Permalänk

Vilken CPU är bäst?

Hejsan jag är ny här på Sweclockers

Det är så att jag har för tillfället ett asus P5W DH Deluxe moderkort med
8GB ram och en intel core2 6600 (2.4Ghz) vilket har följt med mig länge nu.
Jag har vart helt nöjd med både moderkort och processor länge men är sugen på att byta upp mig lite.

Så jag har ingen stor budget och beställde nyss ett nytt moderkort och processor på komplett.se men nu i efterhand kanske det var förhastat eftersom jag inte vet om jag får någon bättre prestanda med dem nya delarna.

Det jag köpte var ett Gigabyte GA-MA785GM-US2H,Socket-AM2+/AM3 Moderkort och en AMD Athlon II X4 620 2.6Ghz.

Så det nya moderkortet kanske är sämmre än mitt eftersom mitt nuvarande från asus var väldigt dyrt när jag köpte det.

Så är den nya AMD processor bättre än min nuvarande Intel processor?
Är det någon större skillnad alls?

Vad kan jag förvänta mig?

Ursäkta alla frågor men blev lite orolig att jag köpte för snabbt.

Tänkte använda resten av mina befintliga datorkomponenter med det nya moderkortet och processorn, här är mitt nuvarande rigg:

CPU: Intel Core2 6600 (2,4Ghz)
RAM: 8GB 4x 2GB
GPU: GeForce 7950GT 512MB
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
OS: Windows Vista Ultimate 64x

Så processor och moderkort kommer bytas ut och grafikkortet byts ut efter jul.

MVH /Platinum

Permalänk
Avstängd

Ja du, det där lät ju inte så smart...

Permalänk

Du menar att det nya bygget är sämre än det gammla? Även när det har 2 mer kärnor och högre klockfrekvens? Är det då det nya moderkortet som är mycket sämmre?

//Platinum

Permalänk

Amd athlon processorn är nog sämre än din gamla ,

Permalänk
Avstängd

A fool and his money are soon parted...

Permalänk

Jag är nge pro men tror nog du handla lite för snabbt där .....

Permalänk
Medlem

Jag har också en P5W och en E6600. De går lätt att överklocka till 3+ GHz och då är de definitivt i klass med det du köpte (antagligen bättre). Men du har ju fortfarande bara två kärnor förstås.

Skicka tillbaka grejorna till Komplett och köp ett bättre grafikkort istället, det kan du sedan fortsätta använda när du uppgraderar CPU och moderkort ordentligt.

Permalänk

Tackar jag gör nog så, slänger pengarna på ett graffekort Tack för hjälpen

Men om jag skickar tillbaka processorn och köper en

AMD Phenom II X4 955 Black Edition så blir det väll bättre?

Hus pass mycket sämre är detta moderkortet än mitt gammla? FInns det några direkta synliga skillnader?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av platinumbob
Tackar jag gör nog så, slänger pengarna på ett graffekort Tack för hjälpen

Men om jag skickar tillbaka processorn och köper en

AMD Phenom II X4 955 Black Edition så blir det väll bättre?

Hus pass mycket sämre är detta moderkortet än mitt gammla? FInns det några direkta synliga skillnader?

det gör mkt skillnad

Men Jag skulle skicka tillbaka allt och beställa en quad eftersom du redan har en s775 modekort sen kan du clocka lite;:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tycker du ska ha kvar moderkortet och så köper du en annan intel processor...........
Tror att pw5 eeh Socket 775.
Så köp en Quad ååh clocka lite som det stog i tidigare inlägg.
Sen köper du nå najs Graf kort .

Permalänk
Medlem

Dina nya delar är inget dåligt val alls! De är rätt så mycket snabbare (främst i flertrådade program) än dina gamla men skillnad är inte enorm. Du får förstås ännu bättre prestanda med en Phenom II X4 955. Jag hittar inget moderkort som heter så som du skrev att ditt gamla heter tyvärr. =/

Här finns ett bra test av Athlon II X4 där den jämförs med flera andra AMD- och Intel-processorer:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Tackar, här är moderkortet jag köpte:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488349

Dock när jag läser på hemsidan för mitt nuvarande Asus intel moderkort så står det att följande:

Support Intel 65nm, Core 2 Duo and Core 2 Extreme
Compatible with Intel 05B/ 05A and 04B/04A processors
* Please update the latest BIOS to support Intel Quad-core CPU

Länken till brädan:
http://asus.com/product.aspx?P_ID=m4cR4iaPdABNLtQa

Nyare processorer är väll 45nm? Då fungerar det kanske inte på min nuvarande bräda?

Sen klarar det nya moderkortet 16GB ram, jag har 8GB nu och kommer sätta 16GB i det nya.

Som sagt dom den nya brädan klarar mycket bättre processor som jag kan köpa i framtiden madens jag inte vet vad mitt nuvarande klarar.
Sen så vet jag inte om ett par år gammalt moderkort som det jag har fasten det var dyrt är bättre än ett 700kr moderkort som köps nu?

Edit: ändrade första posten råkat skriva lite fel på moderkorts namnet: det är P5W DH Deluxe inte PW% som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av platinumbob
Tackar, här är moderkortet jag köpte:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488349

Dock när jag läser på hemsidan för mitt nuvarande Asus intel moderkort så står det att följande:

Support Intel 65nm, Core 2 Duo and Core 2 Extreme
Compatible with Intel 05B/ 05A and 04B/04A processors
* Please update the latest BIOS to support Intel Quad-core CPU

Länken till brädan:
http://asus.com/product.aspx?P_ID=m4cR4iaPdABNLtQa

Nyare processorer är väll 45nm? Då fungerar det kanske inte på min nuvarande bräda?

Sen klarar det nya moderkortet 16GB ram, jag har 8GB nu och kommer sätta 16GB i det nya.

Som sagt dom den nya brädan klarar mycket bättre processor som jag kan köpa i framtiden madens jag inte vet vad mitt nuvarande klarar.
Sen så vet jag inte om ett par år gammalt moderkort som det jag har fasten det var dyrt är bättre än ett 700kr moderkort som köps nu?

Edit: ändrade första posten råkat skriva lite fel på moderkorts namnet: det är P5W DH Deluxe inte PW% som jag skrev.

Varför köpte du ett sockel 775moderkort?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Varför köpte du ett sockel 775moderkort?

Det gjorde han/hon ju inte, det kostar 775:-

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Precis Något mer konstruktivt till mig och jag är en hon

Måste passa på att tacka alla som är så hjälpsamma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det gjorde han/hon ju inte, det kostar 775:-

men det stödjer ju intel core 2 duo och quad, så det måste vara en 775bräda

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
men det stödjer ju intel core 2 duo och quad, så det måste vara en 775bräda

Det gamla kortet ja! Det nya är ett AM2+.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Det gamla kortet ja! Det nya är ett AM2+.

Mvh Johan

aha, okej

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Varför behöver du 16gb ram?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Varför behöver du 16gb ram?

E-penis.

Permalänk

hehe...

Hon måste ju ha någon.....

Lite Off.topic, men ändå=)

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk

Det är så att jag har 8GB ram nu med windows vista, och eftersom datorn har väldigt mycket igång dygnet runt. Den har följande som alltid är på webbserver, Mail server, 1600 aktiva upladdningar i uTorrent, Pidgin, dem rullar alltid.

Sen har jag många program 10-20h om dagen som photoshop, jag stänger inte ner programmet även om jag inte jobbar för tillfället, 2-3st bottar till ett spel jag inte nämner vid namn som drar 1-2GB vardera beroende på hur länge dem vart igång men inställningarna ligger så att bottarna kör ca 20h om dagen inloggade i spelet men programmen stängs inte av även om bottarna är utloggade så dem ligger och suger minne ändå. Datorn står alltid på men jag räknar med en omstart var 14de dag.

Så mycket ligger och suger i bakgrunden samtidigt som jag har dubbla 24" skärmar så på en ser jag alltid film samtidigt som jag surfar/spelar på den andra. Så mycket ram behöver jag

Låter kanske väldigt mycket men när jag satt ihop de nya delarna börjar jag bygga med överstående delar på en ny burk som skall ta och avlasta arbetshästen lite.

Väldigt nördigt kanske, men datorer är mitt stora intresse

Edit: sen får man itne glömma att en webbläsare med 10-15 tabbar uppe suger ett par 100MB med

Nu skall vi inte bli för offtopic vad jag ville veta var om processorn och moderkortet var sämre eller bättre :/

Permalänk
Medlem

OK, för att gå rakt på sak:
Din nya processor är bättre än din gamla, men för allt som du ska använda skulle jag föreslå en Phenom II X4 955 eller 965 istället.

Ditt nya moderkort är bra, men om du inte tänker behålla dina gamla minnen så är det bättre att satsa på DDR3. Däremot har det inte lika mycket specialfunktioner som ditt gamla, som t.ex. Crossfire, dubbla nätverkskort och antagligen inte lika bra överklockningsfunktioner.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Tackar nu fick jag ett rakt och bra svar

Ja mitt gammla Mobo har dubbla nätverkskort och IR fjärrkontroll och lite annat ytligt jag inte använder, dock är nätverkskort behovet itne större än 2 och jag har ett löst kort liggande, eftersom jag delar ut internet från den här datorn till en router så behövs det inte fler. Så det kan jag leva med.

Men viktigaste frågan var om processorn var bättre och det var den Januari eller Februari lönen får gå till en större processor då

Tackar för hjälpen, ni har vart mer än hjälpsamma nog här på SC

Ha en bra kväll!

//platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av platinumbob
Tackar, här är moderkortet jag köpte:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488349

Dock när jag läser på hemsidan för mitt nuvarande Asus intel moderkort så står det att följande:

Support Intel 65nm, Core 2 Duo and Core 2 Extreme
Compatible with Intel 05B/ 05A and 04B/04A processors
* Please update the latest BIOS to support Intel Quad-core CPU

Länken till brädan:
http://asus.com/product.aspx?P_ID=m4cR4iaPdABNLtQa

Nyare processorer är väll 45nm? Då fungerar det kanske inte på min nuvarande bräda?

Sen klarar det nya moderkortet 16GB ram, jag har 8GB nu och kommer sätta 16GB i det nya.

Som sagt dom den nya brädan klarar mycket bättre processor som jag kan köpa i framtiden madens jag inte vet vad mitt nuvarande klarar.
Sen så vet jag inte om ett par år gammalt moderkort som det jag har fasten det var dyrt är bättre än ett 700kr moderkort som köps nu?

Edit: ändrade första posten råkat skriva lite fel på moderkorts namnet: det är P5W DH Deluxe inte PW% som jag skrev.

Enligt CPU-supprt listan för ditt moderkort, så klarar det de nya 45nm-processorerna:
http://asus.com/product.aspx?P_ID=m4cR4iaPdABNLtQa

Dock klarar inte kortet mer än 8GB minne, så är kravet 16GB, så får du köpa nytt.

Visa signatur

~Pelle~