Rapport: HDMI ersätter DVI

Permalänk

Gillar både DVI och HDMI, tycker displayport är lite sumpigt då man måste ha en aktiv adapter som kostar en femhundring minst!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Gillar både DVI och HDMI, tycker displayport är lite sumpigt då man måste ha en aktiv adapter som kostar en femhundring minst!

Måste man ha det om både skärmen och grafikkortet har Displayport?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Måste säga att HDMI känns helt acceptabel när det gäller kontakten, man känner klart och tydligt när den är i satt och det är inte så att den är glappig eller sitter löst. Då har man ändå tagit i och ur några tusentals HDMI kablar på jobbet.

Att utvecklingen går framåt är bra, men ta fram något vettigt från början som alla tillverkare kan enas om. HDMI kommer ta långt tid innan det försvinner och om det försvinner, då det har ett starkt fäste på marknaden med sitt namn. Frågar man ett gäng olika personer vad HDMI är och sen Displayport så kommer fler av dom känna igen HDMI. HDMI är fint för skärmar som har inbyggt ljud eller HTPC maskiner som är kopplade till recivers/TV. Det har tillräckligt med kapacitet, digitalt, kan bära med sig ljud, och har acceptabla kontakter.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Kan de sluta byta standarder i onödan? HDMI och DVI är ju okej, för en adapter kostar 50:- på clas ohlsson. Men jag har inte lyckats hitta en DisplayPort till HDMI/DVI adapter för under 300:-.

Ni som förespråkar DisplayPort, vad är det som egentligen är bättre egentligen. Senast jag (läs precis nu) kollade så hade HDMI bättre bandbredd samt stöd för ungefär lika stora upplösningar och färguppsättningar. Och du med "jämförelse" bilderna, om du inte kan skriva vettiga inlägg, låt bli att skriva.

Permalänk
Citat:

[i]Försökte ta reda på om HTPC stöds eller inte via DP eller inte men hitta det inte, över DVI och HDMI stöds det ju. [/B]

Svar Ja. Här är en bra kort förklaring om DP:

http://www.cnet.com.au/videos/please-explain/please-explain-d...

Enjoy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Skulle onekligen vara bra med bara en kontaktstandard på grafikkort och skärmar + TV så man bara behöver en kabeltyp och där har ju HDMI lite övertag.

Försökte ta reda på om HTPC stöds eller inte via DP eller inte men hitta det inte, över DVI och HDMI stöds det ju.

Vad tror du DVI hade innan HDMI kom? Litet övertag kanske?

Ändå så skapade man en exakt likadan standard men bytte ut möjligheterna till analog bild med ljud och gjorde en sämre kontakt.

Menar du HDCP när du skriver HTPC? Isåfall, ja displayport stödjer HDCP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Måste man ha det om både skärmen och grafikkortet har Displayport?

Nej, se nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Gillar både DVI och HDMI, tycker displayport är lite sumpigt då man måste ha en aktiv adapter som kostar en femhundring minst!

Displayport stödjer att man skickar DVI/HDMI signaler från en displayportkontakt, det betyder att du, precis som med DVI <--> HDMI eller DVI-A <-->VGA klarar dig med en passiv adapter.

Och ja, alla stationära grafikkort kommer göra det inom en överskådlig framtid. VGA är ett utmärkt exempel på hur länge man behåller kompatibilitet. Och VGA är ännu en anledning till varför HDMI inte kommer slå igenom på datorsidan.

Hysterin angående aktiva adaptrar och displayport kommer främst från eyefinity. Eyefinity har ju upp till sex stycken displayport-kontakter, bara två av dessa klarar av att skicka DVI/HDMI-signaler - alltså kan du driva två vanliga skärmar och ytterligare 4 st. displayportskärmar utan att köpa någon aktiv adapter.
Grejjen med eyefinity är dock att många vill ha tre skärmar och då krävs det antingen att åtminstone en av skärmarna har displayport eller så får man köpa en aktiv adapter.

Men även detta är ju en klar fördel för displayport, det är inte en slump att eyefinity kom först med displayport och att det är jusst två kontakter som fixar HDMI/DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Kan de sluta byta standarder i onödan? HDMI och DVI är ju okej, för en adapter kostar 50:- på clas ohlsson. Men jag har inte lyckats hitta en DisplayPort till HDMI/DVI adapter för under 300:-.

Kolla snarare tillbaka på när HDMI var nytt, vad är det för standard som skapades i onödan? När HDMI var nytt hade det t.o.m. lägre bandbredd än DVI.
Displayport är ju DVIs ersättare, HDMI bygger på DVI.

DVI->VGA och DVI->HDMI adaptrar kostade även de 200-300 kr när det var nytt, det är bara tillverkarna som tar ut extrema marginaler bara för att de kan (precis som med kablar). När konkurrensen kommer igång så kommer priset sjunka och antagligen få med adaptrar gratis med grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Ni som förespråkar DisplayPort, vad är det som egentligen är bättre egentligen. Senast jag (läs precis nu) kollade så hade HDMI bättre bandbredd samt stöd för ungefär lika stora upplösningar och färguppsättningar. Och du med "jämförelse" bilderna, om du inte kan skriva vettiga inlägg, låt bli att skriva.

Dumma frågor får dumma svar och i den här tråden så är det sällsynt många som inte ens orkat kolla upp grunderna som blint förespråkar sin favorit baserat på vad deras fina TV råkar ha.

Dels ska man komma ihåg att HDMI och displayport är menade för två olika marknader och därför inte prioriterar samma funktionalitet.

En stor skillnad med displayport är att man kan driva panelen direkt. Detta möjliggör billigare skärmar (varför tror ni att apples nya 24" skärm bara har displayport?) bland annat och det lämpar sig dessutom väl för att använda i bärbara datorer. Det betyder att vi äntligen får samma standard för stationära datorer och bärbara datorer, något som kommer underlätta för moddare som vill använda den höga pixeldensiteten och/eller de små formaten i en panel som används i bärbara datorer (det i sig är väl kanske inget monsterargument för displayport som standard men det är ju om något kul för moddare).

Displayport har högre bandbredd än HDMI, dels kräver den högsta bandbredden som HDMI stödjer Type B kontakten, och den kontakten finns inte ens på marknaden. Det kan jämföras med displayport 1.2 som heller inte hunnit komma ut på marknaden som har dubbel bandbredd per lane och därmed har runt 17 Gbit/s mot HDMIs ~10 Gbit/s (men i praktiken är det alltså hälften för båda i dagsläget).
EDIT:
Kollade lite fel på bandbredden, displayport har närmare 20 Gbit/s om man ser till all data

Displayport stödjer även seriekoppling av skärmar, ytterligare något som man har nytta av när man har fler skärmar - då kan du dra en sladd från datorn till skärm ett och från skärm ett dra vidare till skärm två etc.
Det betyder ju dessutom att du kan driva många skärmar per displayportutgång, detta är ju om något smidigt bland bärbara.
Displayport 1.2 har bandbredd nog för att driva 4 stycken 1920x1200 skärmar från en enda utgång.

Displayport har även möjlighet att skicka data i kabeln, lite tråkigt att det är begränsat (möjligt att det uppgraderas?) till 1 MBps vilket gör det mindre lämpligt för t.ex. usb-enheter men du kan t.ex. låta en tryckkänslig skärm kommunicera direkt via displayport istället för USB.

Bara för att nämna några av fördelarna.

Permalänk
Avstängd

"Rapport", lol'd

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Tack för klargörandet echo

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

DisplayPort är ju helt klart framtiden för datorskärmar och HDMI kan hålla sig på hemmabion, förutom en enstaka kontakt på grafikkortet som ersättare för den gamla tv-uten. Har själv en sån och tycker det är riktigt skönt att slippa dra ljudet separat.

Fattar dock inte varför ni vill skruva fast hdmi-kontakterna, sitter ni och rycker i era sladdar när ni har tråkigt? Jag har då aldrig lyckats råka dra ut en hdmi-kontakt utan att det var meningen. Tycker det är bra med skruvlösa kontakter, DVI måste man ju i princip skruva fast för att dom ska sitta ordentligt. Det bästa hade väl varit att kombinera båda, att ha skruvhål för dom som behöver.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas displayport och HDMI lever vidare sida vid sida, då de är så olika. Displayport är överlägsen när det kommer till datorskärmsbruk och seriekopplande av dessa(vilket är riktigt läckert), men när man väl börjat surfa på en HDTV i 40" så är man glad att HDMI finns på grafikkortet, och att få med sig ljudet från PS3 är en fördel när man vill använda tv-ljudet på sena nätter... Förstärkare använder ju uteslutande HDMI, så vi som gillar ljud har ju svårt att börja använda displayport utan att kompromissa...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag hoppas displayport och HDMI lever vidare sida vid sida, då de är så olika. Displayport är överlägsen när det kommer till datorskärmsbruk och seriekopplande av dessa(vilket är riktigt läckert), men när man väl börjat surfa på en HDTV i 40" så är man glad att HDMI finns på grafikkortet, och att få med sig ljudet från PS3 är en fördel när man vill använda tv-ljudet på sena nätter... Förstärkare använder ju uteslutande HDMI, så vi som gillar ljud har ju svårt att börja använda displayport utan att kompromissa...

Även displayport stödjer ju ljud, vet inte om det är samma specifikationer på det som HDMI men det finns adaptrar från displayport till HDMI som skickar vidare ljudet. Men det är inte ett krav att en displayportkontakt ska ha ljud, apples datorer har t.ex. inte ljud från sina displayportkontakter.

Såg nu också att redan displayport 1.2 har ökat bandbredden på sin data-kanal, vet inte till vad dock.

Permalänk
Medlem

Displayport kom dock försent för att ta över HDMI då allt inom hemmabio är HDMI enbart. Så jag antar att HDMI är här för att stanna...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Bara HDMI klarar av/kommer att klara av lika hög upplösning som DVI så duger det för mig, dock ingen användning av att ha ljud till skärmen. Jag vill även precis som några föregående talare ha någon typ av skruv eller liknande att sätta fast kontakten med.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Komigen, clipsen i HDMI kontakterna (om ni inte köper HDMI från UFF) duger mer än väl, får ta i grymt mycket för att rycka ut en sådan!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag SCART kontakt... .. (Den mest efterblina kontakt på marknaden)

Displayport kommer nog mer om några år.....

Permalänk
Medlem

Bara jag som är nöjd med DVI?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Skulle jag få fantisera lite skulle framtidens grafikkort ha en DP- och en HDMI-kontakt som minimum och standard.

En söt liten HDMI-kabel till förstärkaren/TV:n med (TrueHD-/DTS-HDMA)-ljud och bild och en söt liten DP-kabel till tryckkänslig datorskärm (eller två) med integrerad webcam.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men du bryr dig inte om vilka fördelar som displayport har?

Man hade ju kunnat tro att folk på ett ställe som sweclockers hade lite koll i alla fall.

Jag ska försöka förklara det hela så enkelt som jag bara kan.

Om det här är HDMI:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/CRT_televi...

Så är det här displayport:
http://2.bp.blogspot.com/_bKXlng-gpg0/SWXJ8w9TX4I/AAAAAAAAEgE...


Det där tyckte jag var riktigt roligt.

Tror också (som nämnts) att det kommer (eller i alla fall är dags) för mer högupplösta skärmar, men då menar jag inte fler lika stora pixlar, utan fler och mindre.

Framförallt text är när man tänkte efter väldigt grumligt på en vanlig datorbildskärm.
Känns som DisplayPort är lite mer framtidssäkert än HDMI där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Många pratar som om HDMI vore statisk i sitt nuvarande utförande, det har redan givits ut flera standarder..!

Jag tror personligen att DP kommer dö ut, den är och har varit bra i det syftet att just HDMI kommer utvecklas ännu mera - i den positiva bemärkelsen. ...men jag kan ha fel, och bryr mig egentligen inte om vem som vinner, bara det blir en, och den andra går i graven...

Att sitta och förespråka flera olika kontaktdon framgent är ju ren idioti, en enhetlig standard för som någon tidigare sa - ja i princip allting, det vore det absolut bästa.

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem

Kablaget för HDMI är så sjukt dyrt, 200 kronor för en knapp meter?
Visst DX, men då har vi en frakt på 3 veckor+

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Bara jag som är nöjd med DVI?

Nej du har min röst också.

Jag har inte en tv med hdmi än ens.

Permalänk
Medlem

Trådlös HDMI är troligtvis framtiden som redan finns här.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Då den DP standarden som kom precis har dubbel så hög bandbredd än HDMI 1.4 så kommer DP med största sannorlikhet ha högre upplösning!

Det som gör mig lite förbannad är att det finns kapacitet att köra ALLT via en enda kabel idag men man envisas med att inte göra det, bild, ljud, skärm, ethernet osv osv.........det gäller för ALLA enheter, telefoner, tv, skärmar, handdatorer, datorer, spelenheter, microvågsugn, ALLT, men nejdå....

Tillåt mig undra vad du ska med ethernet, ljud, handdatorer och annat i skärmen till..? Det är ju ändå interface för skärmkablar som diskuteras så jag antar att det var vad du syftade på..