Micron bryter ny mark på SSD-fronten

Permalänk
Melding Plague

Micron bryter ny mark på SSD-fronten

Minnestillverkaren Micron Technology förbereder SSD-enheter utrustade med SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

holy... ser fram emot när denna släpps

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Bra stå upp mot intel nu, pressa priserna och förbättra tekniken!

Permalänk
Medlem

Jag har 0 erfarenhet av ssd och liknande. Men är det så pass mycket snabbare med ssd?

Kändes ju som om den andra burken var riktigt slö.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@hollic: ja det är det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför SATA3? Hade ju räckt med SATA2 på 1.5GB/s, SSD:erna mättar ju inte dem hastigheterna ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Varför SATA3? Hade ju räckt med SATA2 på 1.5GB/s, SSD:erna mättar ju inte dem hastigheterna ändå.

SATA 2 har 3 Gb/s, dvs 300 MB/s i teorin eftersom SATA kör 8/10 protokoll. Och SSD ligger ju ofta på 250 MB/s, dvs väldigt nära gränsen.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holic
Jag har 0 erfarenhet av ssd och liknande. Men är det så pass mycket snabbare med ssd?

Kändes ju som om den andra burken var riktigt slö.

I många fall är det så. Tidigare var nackdelen med SSD dess överföringshastighet men idag är de även bättre på det.

Det som är speciellt bra med SSD-tekniken framför en vanlig HDD är söktiderna/åtkomstiderna för filer. När en snabb vanlig disk behöver 4ms för att hitta en fil, behöver en SSD kansek bara 0,1ms (alltså 40 gånger snabbare).

Om det då är många små filer som ska läsas in så har SSD stor fördel framför en HDD, exempelvis vid uppstart av Windows, Program eller inladdning av grafik/spel-data för vissa spel.

Men som sagt, idag glänser SSD även på andra fronter...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Varför SATA3? Hade ju räckt med SATA2 på 1.5GB/s, SSD:erna mättar ju inte dem hastigheterna ändå.

SATA3 är 6Gbps, SATA2 är 3Gbps och SATA(1) är 1,5Gbps. Det är en stor skillnad mellan gigabit per sekund och gigabyte per sekund, för övrigt.

Om Micron säger att deras är på 310 megabyte per sekund så är SATA3 ett måste.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
[...] SSD ligger ju ofta på 250 MB/s, dvs väldigt nära gränsen.

Den praktiska hastigheten för SATA2 är ca 250 megabyte per sekund. Jag tippar på att SSD-produkterna upplever detta som en flaskhals, snarare än att de precis klarar 250 megabyte per sekund.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
SATA3 är 6Gbps, SATA2 är 3Gbps och SATA(1) är 1,5Gbps. Det är en stor skillnad mellan gigabit per sekund och gigabyte per sekund, för övrigt.

Om Micron säger att deras är på 310 megabyte per sekund så är SATA3 ett måste.

Den praktiska hastigheten för SATA2 är ca 250 megabyte per sekund. Jag tippar på att SSD-produkterna upplever detta som en flaskhals, snarare än att de precis klarar 250 megabyte per sekund.

Då är jag med, trodde det var 6GBps på SATA3.

Permalänk

SSD kan väl fortfarande skrivas sönder?

Annars är man rätt sugen på en SSD snabb sök till till operativsystemet o sen några 1TB till lagring

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
SSD kan väl fortfarande skrivas sönder?

Annars är man rätt sugen på en SSD snabb sök till till operativsystemet o sen några 1TB till lagring

Jovisst, men som systemdisk så skriver man ju inte till den så ofta. Man får se till att tempkataloger, loggning och browsercache hamnar på en annan disk. Egentligen borde det ju vara utmärkt för lagring av musik/film/bilder som man skriver en gång och sedan får ligga. Men det är ju lite dyrt per TB om man säger så.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

synd att det är så jäkla dyrt annars hade jag lätt köpt ssd

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Köra 2st av dessa i RAID0 som systemdisk och installation av spel kommer bli ett sant nöje!

Permalänk
Medlem

Snacka om Bates 6000! (Fr filmen Onion movie - Mkt kul, rekommenderas)

Har beställt en SSD till mig själv i julklapp och innan jag ens fått hem den så har den nya, mycket coolare disken kommit ut... (Njae inte riktigt men nästan. Det är nästan svårt att bestämma vad man ska ha för det kommer nya bättre grejjer hela tiden och det känns hela tiden som man väntar på något.. T.ex väntar på processor, när den kommer får man höra att ett nytt graffekort kommer om en månad.. ok väntar med köp för att få komplett dator, när graffe kommer så får man höra om nya usb standarden.. kan lika gärna vänta 2-3v till för o få med det och då kommer ju givetvis inte ssd diskarna förrän om ngn månad men nu börjar processorn kännas gammal samtidigt som Nvidia har ett nytt kort på gång osv osv osv. Och dagen efter man trycker på köpknappen innan man ens fått hem varorna så släpps ngt flashigt så att det som ligger på posten känns redan gammalt o sämre...

Suck. Men tro inte att jag klagar på teknikutvecklingen, att följa hådvaruutvecklingen har blivit som en drog

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

Har alltid upplevt min dator som relativt snabb. (7200rpm)
Och sedan såg jag på det här klippet.
Då tänkte jag direkt att hårddisken till vänster lär ju vara jä*ligt slö!

Så jag letade på en bildmapp på datorn som var ungefär 700MB, precis som hans egen test.
Började kopiera. Och det tog verkligen lika lång tid som den "slöa" till vänster! Usch...

Jag vill ha en SSD!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Retailpriser: 2500 / styck vid köp av minst 1000 128gb
5100 / styck vid köp av minst 1000 256gb

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Undrar hur den står sig mot Intel X25-M.
Vill se fler större och billigare SSD.

Permalänk
Medlem

Dom bör visa ett test när dom kör SSD'n i nya Sata3.0...

För jag vill det!

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Pinsamt långsam start med ssd.

Min dator i signatur startar på samma tid :S

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Vilken tekniknörd? Hur hamnade han som marknadschef egentligen?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Med nya typer av NAND-flashminnen blir SSD-enheter allt snabbare, och tekniken fortsätter att utvecklas i rasande takt.

Rasande takt? Tycker allt det här med SSD går fruktansvärt långsamt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Rasande takt? Tycker allt det här med SSD går fruktansvärt långsamt!

Beror ju på vad man jämför med, men i jämförelse med mekaniska hårddiskar så är det enorm skillnad på utvecklingstakt. Hur mycket snabbare har mekaniska hårddiskar blivit på de senaste åren?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Rasande takt? Tycker allt det här med SSD går fruktansvärt långsamt!

Nu vet jag inte hur du definierar långsamt eller snabbt, men 400% förbättring på sekventiella läsningar och uppåt 800% förbättring på slumpmässiga läsningar av små filer inom 3 års tid. Det kallar jag rasande fort det! Finns ingen annan del inom datorbranchen som utvecklas snabbare just nu.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Nu vet jag inte hur du definierar långsamt eller snabbt, men 400% förbättring på sekventiella läsningar och uppåt 800% förbättring på slumpmässiga läsningar av små filer inom 3 års tid. Det kallar jag rasande fort det! Finns ingen annan del inom datorbranchen som utvecklas snabbare just nu.

Ja, du kanske har rätt Jag är för otålig bara Väntat på SSD jättelänge känns det som..