Permalänk
Medlem

Problem med touchpad i windows 7

Hej allihopa.
Jag sitter på en Acer aspire 5720 och har nu ett litet problem med min touchpad efter att igår ha installerat windows 7 premium. Det verkar vara så att datorn tror att en vanlig standardmus är installerad och inte en touchpad. Detta gör att min skrollfunktion som är placerad längs höger kant av touchpaden inte längre funkar! Extremt irriterande att inte kunna skrolla.

Jag har varit inne i kontrollpanelen och kikat men som sagt så hittar jag bara alternativ för en standardmus. Har varit inne på acers hemsida för att leta upp drivers eller liknande men hittar ingenting sådant för windows 7.

What to do?

Hade verkligen uppskattat lite hjälp, är ingen hejare på såna här saker själv...
Tack!

/Klas

Permalänk
Vive la liberté!

Brukar fungera att köra Vista-drivrutiner, testa det först.

Permalänk
Medlem

Funkade inte... fortfarande samma problem.

Nån mer idé?

Permalänk
Medlem

arQ ska funka med vista drivers

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem

Jag kollade på drivrutiner och support avdelningen om drivrutiner för Windows 7, det visar sig att din dator har en touchpad från "Synaptics" - och dem uppdaterade drivrutinerna för W7 kan du hämta här: http://www.synaptics.com/support/drivers

Du väljer den drivrutinspaket som motsvarar ditt 32-bitars eller 64-bitars.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar.
Problemet kvarstår dock tyvärr. Har installerat synaptics-drivrutinerna men vad jag kan förstå om jag går in på "mus" i kontrollpanelen så är datorn fortfarande inställd på att jag har en ps2-mus installerad. Som ni kanske har märkt är jag inte världsbäst på bärbara datorer...
Har varit inne i device managern (enhetshanteraren) men under möss finns bara "PS/2 Synaptics port pointing device".

Vad ska jag nu göra?

Permalänk
Medlem

Då är allting korrekt installerat, men du bör nog konfigurera "Synaptics" mjukvaran. Kontrollpanelen > Mus > Enhetsinställningar (den har en röd markering sidan om namnet) > välj Synaptics pekdon/touchpad > Inställningar > Rullning > Enfingersrullning

Kolla gärna igenom resten av dem redan tillgängliga inställningarna, som att aktivera rullningsfunktionen (om den är avstängd) eller liknande.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch