Diskussion kring CPU design, instruktion set, och microarkitekturer

Permalänk
Avstängd

Diskussion kring CPU design, instruktion set, och microarkitekturer

Vilken arkitektur anser du vara den bättre, von Neumann, Harvard, eller Modified Harvard architecture?
Och är Super Harvard en riktig arkitektur eller bara något som används i marketing?
Finns det andra?

Vilken instruktion set arkitektur (ISA) design strategi tycker du är bäst?
CISC, RISC, VLIW, eller EPIC? Finns det någon annan?

Alla verkade ju överens på att RISC var framtiden, och CISC var the past.
Men RISC arkitekturer får ju även dem ofta instruktions tillägg efterhand. Blir inte de mer CISC lika då?

Dagens x86 processorer omvandlar väl CISC till RISC?
Men Transmeta försökte sig på att översätta x86 CISC/RISC till VLIW. Men sen blev det ganska tyst om det. Var det en bra ide?

Med VLIW kan man ju reducera komplexiteten hos processorn, vilket verkar bra.
Men det blir extra jobb för kompilatorn då istället. Men det ser inte jag som ett problem.
Men problemet är väl att kompilatorn inte kan veta saker som sker i run-time, så då får den svårt att optimera. Gör detta att man måste kasta VLIW ut genom fönstret?

Dagens processorer tycks använda SISD med vissa SIMD tillägg. Det är ju trevligt att vi får SIMD tillägg tack vare MMX, eftersom det är bättre än SISD.
Men kommer vi någonsin få se MIMD?
Det vore nog mycket bättre än SIMD.
Nu snackar vi klassificering av dator arkitekturer i enlighet med Flynns taxonomi.

Intel tillverkade iAPX 432, och framförallt i860 och i960 efter IA-32.
Var dessa bättre arkitekturer än IA-32 och hade de mer potential?
Kanske sitter vi på Intels sämsta arkitektur?

Det har nämnts ofta att Itanium suger. Det stämmer väl antagligen, processerna suger säkert. Eller?
Implementationerna har nog varit kassa.
Men hur är det egentligen med IA-64 (Intel Itanium Architecture (IAA)).
Är den grym?
Bara för att Itanium's mikroarkitekturer suger, så betyder det ju inte att instruktion set arkitekturen (ISA) suger.
NetBurst mikroarkitekturen sög ju, men K7 och Core 2 är ju grym.

Är det rätt att beskriva design strategin för Itaniums instruktions set arkitektur som EPIC, eller är det bara ett marketing PR grej, kanske borde det egentligen heta VLIW?

Vilken pipeline design tror du mest på?
Att använda korta eller långa pipelines?
Att använda få eller många?

Tror du på in-order execution eller out-of-order execution?

SPARC är väl bättre än x86 / IA-32. Varför har då SPARC tappat marknadsandelar på Top500 superdator listan?
Dom borde ju välja det bästa, inte det populäraste, eftersom superdatorer nog inte är like beroende av kompatibilitet som hemanvändare.

Permalänk
Avstängd

Itanium har 128 stycken processor register.
Det är mer än någon annan ISA.
Är det bra?

SPARC och PowerPC arkitekturen är väl öppna?
Finns det några andra öppna arkitekturer?

Och jag blir förvirrad om man ska kalla det för POWER, PowerPC, Power Architecture eller PowerISA.

Vilka ISA finns det som är VLIW?

Finns det någon arkitektur som har fler än 3 operands?
Och är detta bra?

Om du skulle designa an ISA skulle du designa den från grunden upp som en ren 64-bit arkitektur, eller skulle du även ha 32-bit (och kanske 16-bit?) på den?

De flesta arkitekturer har ju uppgraderats från 32-bit till 64-bit.
Verkar finnas få rena 64-bit arkitekturer.
DEC Alpha var väl egentligen tänkt som en ren 64-bit arkitektur, men la inte dom sedan till 32-bit i efterhand, efter att folk whinat?

Permalänk
Avstängd

Varför är det ingen (utanför universitet som utför forskning) som vågar sig på asynkroniska processorer?

Man skulle nog kunna göra mycket strömsnålare processorer då.

Man har väl gått lite från scalar till superscalar, och det är väl bra?
Men vore det inte bättre med vektor processor?

Man kan ju köra flera trådar på samma core, så varför ha flera cores?

Permalänk
Medlem

Intressanta frågor du ställer önskar jag kunde svara på de.
Är själv nyfiken på alternativa processortyper med vet själv väldigt lite om vad som skiljer de rent tekniskt och vilka fördelar/nackdelar de egentligen har.
x86(intel) är säkert inte bäst men är defacto standard och slagit över helt. Troligast för att ger mest för pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Intressanta frågor du ställer önskar jag kunde svara på de.
Är själv nyfiken på alternativa processortyper med vet själv väldigt lite om vad som skiljer de rent tekniskt och vilka fördelar/nackdelar de egentligen har.
x86(intel) är säkert inte bäst men är defacto standard och slagit över helt. Troligast för att ger mest för pengarna.

Det var billigast när persondatorn slog igenom. Sen har det blivit standard för att mjukvaran som används är x86. Mest för pengarna idag tror jag inte egentligen. Så patchat och lappat och lagat det är.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Ni har båda fel.
Innan x86 så hade alla datorer en egen instruktions set arkitektur.

Så x86 var den första arkitekturen som användes av flera olika datorer (nja VAX fanns ju sedan ett år innan).

x86 (IA-32) var liksom VAX en CISC arkitektur.
Då var även Motorola's 68000 arkitektur populär, som användes på Amiga.

Sedan följde mer moderna arkitekturer som ARM, PowerPC, SPARC, etc.

Så x86/IA-32 slog nog inte igenom för att den var billigast. Jag skulle säga att den kom vid rätt tid.

x86 är de-facto standard på persondatormarknaden.
ARM är de-facto standard på inbyggda enheter, som mobiltelefoner, etc.

Nu är vi fast med x86 även fast det kanske finns bättre arkitekturer.
Detta pga av proprietära program med stängd källkod som endast finns tillgängligt kompilerade för x86 arkitekturen, tex Microsoft Windows, Adobe Flash, etc.
Windows går bara att köpa för x86. Linux finns för x86, ARM,
PowerPC, SPARC, och massa annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Är själv nyfiken på alternativa processortyper med vet själv väldigt lite om vad som skiljer de rent tekniskt och vilka fördelar/nackdelar de egentligen har.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_CPU_architectures

Permalänk
Avstängd

Hade vi kört det som var bäst, så hade vi kört SPARC arkitekturen med en Fujitsu SPARC64 VIIIfx (Venus) eller PowerPC arkitekturen med en IBM POWER6+ eller Cell / PowerXCell 8i processor.

Det dödar allt som Intel och AMD har att erbjuda.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför kalla det för diskussion om du redan sitter med de "rätta" svaren?
Känns mer som en messerschmittråd. =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Varför kalla det för diskussion om du redan sitter med de "rätta" svaren?
Känns mer som en messerschmittråd. =/

Jag sitter inte med alla de rätta svaren.
Jag har till viss del lite begränsad kunskap, men vill fördjupa mig, och förstå mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Hade vi kört det som var bäst, så hade vi kört SPARC arkitekturen med en Fujitsu SPARC64 VIIIfx (Venus) eller PowerPC arkitekturen med en IBM POWER6+ eller Cell / PowerXCell 8i processor.

Det dödar allt som Intel och AMD har att erbjuda.

Stämmer säkert men har du någon direkt fakta ?

Sen oavsett så är ju ändå prestanda per krona som räknas. Finns säkert en anledning till att top500 listan mer o mer domineras av x86 kluster. samma sak att företag som google i stor sett kör uteslutande på x86datacenter(vad jag vet). I dessa fall lär inte avsaknaden av MS word och adobe flash spela någon större roll precis som du säger.

Permalänk
Hedersmedlem

En stor anledning heter dominans, och är = INTEL

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Stämmer säkert men har du någon direkt fakta ?

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1137342/fujitsu-unve...

Mer än dubbelt så snabb som det bästa Intel har att erbjuda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Finns säkert en anledning till att top500 listan mer o mer domineras av x86 kluster. samma sak att företag som google i stor sett kör uteslutande på x86datacenter(vad jag vet).

Jo, det kanske är billigast så.

Men det är nog inte så jätte bra med en x86 processor med 4 cores.
I ett kluster vore det säkert bättre med en Sun UltraSPARC T2 som har 8 cores och 64 trådar.
Tex, i spel är det säkert viktig med en snabb core. Men på en webbserver är det nog viktigare med väldigt många cores/threads, även om de är långsammare.
Dom kanske borde köra Kilocore, den har 1025 kärnor.
Säkert tokgrym i massivt parallella miljöer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1137342/fujitsu-unve...

Mer än dubbelt så snabb som det bästa Intel har att erbjuda.

Jo, det kanske är billigast så.

Men det är nog inte så jätte bra med en x86 processor med 4 cores.
I ett kluster vore det säkert bättre med en Sun UltraSPARC T2 som har 8 cores och 64 trådar.
Tex, i spel är det säkert viktig med en snabb core. Men på en webbserver är det nog viktigare med väldigt många cores/threads, även om de är långsammare.
Dom kanske borde köra Kilocore, den har 1025 kärnor.
Säkert tokgrym i massivt parallella miljöer.

Säkert tokgrym prestanda med 1000 8bitars processorer med 125Mhz.
Som i sin tur arbetar i "stripes" med 32st 8 bits processorer som jobbar ihop.
Det är en cpu gjord för mobila ändamål. Den ska klara av HD-video på mobila enheter och den ska klara det på endast 1 watt.
Trots att den skulle ha släppts 2006 så vet inte ens Berkeley ett skit om den
http://view.eecs.berkeley.edu/wiki/Rapport_KC256
Det är alltså föregångaren till papperlanseringen KC1024 och KC1025.

Sen vill jag gärna säga att både du och jag hade fel till varför x86 blev så stort.
Det var förvisso delvis pris men då framförallt på omringande komponenter.

http://en.wikipedia.org/wiki/X86#History

Första IBM-PCn byggdes runt 8088:an ju. Hade helt glömt bort det.
16bitars intern databuss med en 8bitars extern.
Trots att det fanns flera andra standarder.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Om en mikroarkitektur har 4 stycken pipelines, med 5 data exekverings enheter, så kan det ju bli en hazard, när det står tomt.

Varför hoppar inte den från en pipeline till den andra pipelinen bredvid?
Ungefär som bilar kan köra om varandra om en bil står stilla på vägen, så kan man åka in på den andra filen och köra om.

Då skulle processorn gå mycket snabbare!

Permalänk
Avstängd

Är det inte någon som kan något på det här forumet?

Folk på det här forumet kanske bara kan köpa nytt grafikkort varje månad med pappas kort och byta ut det?

Sen när det kommer till att kunna någonting om datorer, så kan dom inte så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Är det inte någon som kan något på det här forumet?

Folk på det här forumet kanske bara kan köpa nytt grafikkort varje månad med pappas kort och byta ut det?

Sen när det kommer till att kunna någonting om datorer, så kan dom inte så mycket.

Jag hade tänkt försöka svara på några av dina frågor men det känns inte så roligt om du ska vara otrevlig. En annan sak att tänka på är kanske att inte ställa så många frågor på samma gång. Hur som helst så hoppas jag du får svar på dina frågor nånstans. Om inte annat så kanske du kan läsa Datateknik på nått universitet eller skaffa inloggning till ieee mfl. och läsa forskningspapper.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Avstängd

Hade jag designat en processor, så skulle jag ha VLIW design strategi på instruktion set arkitekturen, och många korta pipelines på mikroarkitekturen, låg klockfrekvens, få cache nivåer med liten mängd cache. Multi-core, multi-trådad. Massivt parallell.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Jag hade tänkt försöka svara på några av dina frågor men det känns inte så roligt om du ska vara otrevlig. En annan sak att tänka på är kanske att inte ställa så många frågor på samma gång. Hur som helst så hoppas jag du får svar på dina frågor nånstans. Om inte annat så kanske du kan läsa Datateknik på nått universitet eller skaffa inloggning till ieee mfl. och läsa forskningspapper.

Det var ju inte specifikt adresserat till dig.
Det var bara allmän frustration.

Svara gärna på frågorna.

Permalänk
Hedersmedlem

På detta forat är det få som bryr sig om hur det fungerar i en processor eller i andra delar, det som är intressant här, är om det är bra köp och bra överklockning

Det är min uppfattning alltså.

God fortsättning!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
På detta forat är det få som bryr sig om hur det fungerar i en processor eller i andra delar, det som är intressant här, är om det är bra köp och bra överklockning

Det är min uppfattning alltså.

God fortsättning!

Jo, det verkar tråkigt nog som det.

Vilken korkad snorunge som helst kan köpa nytt processor och grafikkort med pappas kort varje gång det kommer ut ett nytt.

Jag hade hoppats på att här hitta mer folk med ett genuint datorintresse, folk som besitter djup kunskap om datorer.