GUIDE: Hur du ghostar/kopierar din hårddisk till en ny hårddisk utan ominstallation

Permalänk
Medlem

GUIDE: Hur du ghostar/kopierar din hårddisk till en ny hårddisk utan ominstallation

Hur du kopierar (ghostar) din hårddisk

Börjar din hårddisk bli för liten eller låter oroväckande illa? Ja. Hur ofta har det inte hänt att utrymmet på ens hårddisk börjat ta slut och du måste köpa en större, Eller du har suttit och svurit för att din hårddisk plötsligt tvärdött trots att du fått varnings signaler ifrån den iform av misstänkta och oroväckande ljud?

Så vad göra? Vilka är då alternativen?

Köra på som vanligt i tron att hårdddisken inte lägger av? (knappast troligt) Den kommer att ge upp sin livskraft förr eller senare och då förmodligen innan man hunnit säkerhetskopiera sina bilder, musik, filmer, program osv osv. Vilket många slarvar med allt för ofta.

Börja om från början efter ett haveri med att installera om ett helt operativ system, program mm mm (utan ev förlorade privata bilder, musik, filmer ?

Eller om du har en frisk hårddisk som börjar bli full och har köpt en ny och större och väl hemma märker att du inte har plats att sätta i ännu en till disk i ditt chassi?

Eller snabbt köpa en ny hårddisk och köra en ”ghostning” från din dåliga disk till en ny fräsch? Helt utan att behöva installera om precis allt. Och samtidigt ha alla personliga filer och inställningar kvar?

Det är nu du får användning av konsten att Ghosta din disk.

Men vad är då en ghostning av en hårddisk?

Jo! Kort och gott kan man sammanfatta det som att man gör en exakt kopia av en hårddisk till en annan.

Detta spar framför allt en massa tid. För hur kul är det att behöva spendera x antal timmar med att installera om precis allt?

Så här följer en guide om hur du går till väga för att göra denna ghostning.

Programmet jag kommer använda mig av i denna guide heter Paragon hard disk manager. Ett program som är lätt och smidigt för just detta ändamål och som även har en hel del andra användbara funktioner (som jag inte tänker gå in på i den här guiden).

Steg 1

Förbereda den nya disken

I detta fall mellan 2 IDE diskar

Ska man kopiera från eller till Sata diskar bortser man från byglings alternativen.

Den nya disken är här förbyglad som "master" . Vilket jag inte vill ha i detta fall då den hårddisken vi skall kopiera av sitter byglad som "cable select".

Vi kollar hur den måste byglas om för just "cable select".

Bygel flyttad och satt som "cable select".

Är däremot den dåliga disken som du vill ghosta/kopiera av byglad som "master" så byglar du med fördel den nya disken som "slave" istället för som i mitt fall "cable select".

Steg 2

Provisoriskt inkopplad

Steg 3

Efter att vi startat upp datorn gör vi en snabb koll i diskhanteraren och ser efter att disken hittats. Den syns här som (D: ) . Märkte också att den dåliga disken hade icke partitionerat och outnyttjat utrymme. Vi formaterar den "nya" disken samtidigt också.

Efter att formateringen är klar så stänger vi diskhanteraren.

Steg 4

Vi startar nu upp programmet (paragon hard disk manager)som skall användas.

Och väljer här först alternativ 1 och sedan 2

Efter att vi klickat på "migrate to a new hard disk..... kommer denna ruta upp. Vi väljer här "Next"

Steg 5

Vi markerar (ljusbrun markering i ytterkanten) den hårddisk som skall ghostas/kopieras och trycker "Next".

Steg 6

Vi väljer disken vi skall ghosta/kopiera till. I detta fall finns det bara en att välja på. Och trycker "Next"

denna fråga dyker upp trots att disken är formaterad. Vi kryssar i den lilla rutan "Yes, continue copy operation" och trycker sen på "Next"

Steg 7

Då det i det här fallet rör sig om en partition jag vill kopiera väljer jag alternativet "partitions raw copy". Vill man kopiera en hel opartionerad disk eller en flerpartitionerad disk väljer man HDD raw copy istället. Vill man dessutom att PHDM skall kontrollera hårddisk ytan på den nya disken kryssar man även i "perform surface test". Jag vet att den nya diskan är 100% ok och väljer här bort det. Tryck sen "Next"

Steg 8

Kopieringen skall börja

För att starta kopieringen vill PHDM att vi nu startar om datorn. Så det gör vi.

Steg 9

Efter omstart av datorn så börjar kopieringen.

879 Mb klart.

1.39Gb klart.

Steg 10

När kopieringen av disken sen är klar så startar datorn upp som normalt igen. Då öppnar vi diskhanteraren igen för att kolla att det ser bra ut.
Och det gör det. Vi ser att den nya disken (som konstigt nog bytt beteckning) (E: ) har samma storlek som den dåliga C: disken. mao allt OK!

Nu är det bara att stänga av datorn och byta ut den gamla disken mot den vi nu har ghostat/kopierat allt till. Bli inte oroliga ifall disken bytt enhetsbeteckning som i detta fall till E: . Den kommer automatiskt få beteckningen C: när man bootar upp från den.

Klart!

Du ska nu ha allt precis som innan du började, Fast på ny hårddisk och utan ominstallation.

*******************************************************************

Programmet som användes i denna guiden är inget gratisprogram. Men det är bra och är väl använda pengar och det finns här > http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/

Denna guiden omfattar enbart detta program.!

Det finns såklart ett flertal likvärdiga program, Både betal och freeware program att välja mellan.

Andra olika betalprogram av denna typ finns att läsa om och jämföra mellan HÄR

Två hyfsade gratis program (EASEUS Todo Backup & HDClone) finner du HÄR och HÄR

.

*Slutlig version*

Permalänk

Bra. Detta kommer jag ha användning för

En sak jag skulle vilja nämna är att olika diskar har olika Jumper configurations för olika Master/slave/cable select osv

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om detta också
http://sourceforge.net/projects/g4l/

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

När jag "Ghostar" en hårddisk brukar jag använda Symantec/norton Ghost, när jag klonar en disk så använder jag något annat program än Ghost som gör samma jobb. Går inte att "Ghosta" utan Ghost.

Jag har inget emot Paragon och det är bra med lite guider av olika slag för de som inte kan men jag ogillar att man pratar "Ghosta" utan att använda Ghost, det korrekta vore istället ordet klona.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
När jag "Ghostar" en hårddisk brukar jag använda Symantec/norton Ghost, när jag klonar en disk så använder jag något annat program än Ghost som gör samma jobb. Går inte att "Ghosta" utan Ghost.

Jag har inget emot Paragon och det är bra med lite guider av olika slag för de som inte kan men jag ogillar att man pratar "Ghosta" utan att använda Ghost, det korrekta vore istället ordet klona.

Så du menar på fullaste allvar att jag inte ska skriva "ghosta" bara för att det nu inte finns med i paragons produktnamn som det gör i norton? Paragon gör exakt samma sak (till 100%) som vad norton ghost gör. Så visst sjutton "ghostar" man då.

"Disk cloning is the process of copying the contents of one computer hard disk to another disk or to an "image" file (Sometimes referred to as Ghost Imaging). Often, the contents of the first disk are written to an image file as an intermediate step, and the second disk is loaded with the contents of the image. This procedure is also useful when moving to a larger capacity disk."

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_cloning

Så vad du ogillar och vad som är fakta ser jag inte som ett tillskott till denna guide.

Undanber mig vänligt dumma kommentarer tack!

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Funkar detta på Satahdd:s också?

Är väl endast med IDE man pratar om master och slave?

Permalänk
Medlem

Visst en bra guide, men ser inte så ny ut, var ju ett tag sedan det va vanligt med IDE diskar

Som olofsson501 skrev, hur är det när man bara kör med Sata diskar ?

Permalänk
Medlem

Det är samma fast du inte behöver tramsa med Cable Select och sånt skit.

Permalänk
Medlem

Jag använder parasofts nyare version som man får gratis via pcföralla (fullversion) :D, det goa med det hela e att det är via en länk man får den så jag delar med mig

Har 5 st operativativsystem från 5 olika datorer på en 1,5tb hdd undanstuvad i ett brandsäkert skåp, här tas det inga risker :P.

Säg till om det inte funkar, inte säker på om det är rätt version
http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/download.ht...

http://www.paragon-software.com/registration/dc2009idg.html

Från mig till er alla, en riktigt god jul!

PS använder SATA så det e inge problem om man har det

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson501
Funkar detta på Satahdd:s också?

Det funkar på SATA diskar också. Men då bortser man från allt vad byglingar heter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av link77
Visst en bra guide, men ser inte så ny ut, var ju ett tag sedan det va vanligt med IDE diskar

Jodå! det finns faktiskt en del som ännu har IDE diskar i sina datorer Dock inte undertecknad. Datorn i den här guiden tillhör min granne (65+) som bara har den för att surfa och läsa nyheter samt för att göra sina bankärenden. Och ghostningen utfördes samma dag som guiden skrevs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Ber om ursäkt.

Np my friend!

Permalänk
Medlem

Kanske något irrelevant, men visst är det väl inte speciellt bra att ställa disken på högkant? Gör säkert ingen större skada under så kort tid som det tar att utföra ghostningen (brukar själv göra det i sådana lägen), men kanske inte så bra att uppmana till det?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Kanske något irrelevant, men visst är det väl inte speciellt bra att ställa disken på högkant? Gör säkert ingen större skada under så kort tid som det tar att utföra ghostningen (brukar själv göra det i sådana lägen), men kanske inte så bra att uppmana till det?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Har läst om det någonstans och det ska inte vara några problem.

Förut behövde man formatera hårddisken efter hur den placerades, om den var på högkant, upponer, vanlig eller på sidan xD (stog på samma sida).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att jag vill göra detta från en SATa disk till en SSD. XP hittar inte min SSD och villl heller inte starta med SSd i.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Mitt problem är att jag vill göra detta från en SATa disk till en SSD. XP hittar inte min SSD och villl heller inte starta med SSd i.

Du ska ha Achi-mode (kan inte namnet utantill men likt det) aktiverat i BIOS. Aktivering av RAID mode och ACHI mode är på samma ställe (Gigabyte, kanske andra också) , kanske du hittar då :P.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Ghost är ett gammalt uttryck från en produkt som Norton gjort. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och ett mer märkesneutralt begrepp idag är "Klona" vilket också är ett begrepp som används i många modernare verktyg. Många förknippar begreppet "Ghosta" med Norton isf Paragon.

Annars är Guiden bra för de som är nybörjare på Paragon.

Permalänk
Medlem

Clonezilla är ett gratis alternativ som duger bra till att klona hårddiskar.
http://clonezilla.org/

Permalänk
Medlem

Stöder clonezilla bootdiskar då? Drog ner det för nåra timmar sedan och skulle klona ett stycke raiddiskar på min server, allt fungerar bra men den vägrar att boota från den nya klonen.

Nu till det jag kom hit för att fråga, har verkligen problem, har aldrig fått en klon/ghostning att fungera, testat bla norton ghost på flera datorer, bara för att se om jag får en bra klon någonstans, men det fugnerar verkligen itne för mig. Nu kör jag ALLTID disk to disk eller partition to partition alternativet, men det bör väl inte spela någon roll, eller fungerar det bättre om jag först kör disk to image / partition to image och sedan återställer imagefilen? För mig låter det som att slutresultatet ska bli detsamma, men ge mig gärna tips.

EDIT. Just nu går EASEUS Todo backup, ska se om det fungerar, annars blire Paragon imorn eller något av era tips

Visa signatur

Mr. Danjel

Permalänk
Medlem

Clonezilla har jag använt för att klona en Win 7 som låg på en gammal Raptor disk till en Intel x25-M G2 80GB på moderkort Gigabyte GA-X38-DQ6 och det fungerade riktigt bra.

En annan nästan relaterad fråga dock. Minns från någonannanstans om man vill att Windows ska "glömma" vilken "c:/" eller "d:/" hade så skulle man in någonstans i registret och ta bort en nyckel som hade med det att göra. Vad var det någonstans i registret?

Permalänk
Medlem

Någon som pallar trycka ihop en guide för oss med bärbara datorer? Grundprincipen är ju desamma. Men att man istället använder en extern USB-drive och en boot-skiva/usb-nyckel som den kan läsa in klonen på den nya disken..

och bra att-att-veta-information;

Den "backup" i Windows 7 (Ultimate) är inte att rekommendera för den vill bara klona om det är samma disk som satt i från början. Suck....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

"Ghosta" innebär för mig att göra en egen "recovery disc". Det är rätt smidigt när man ska installera om. Inget ont om guiden, säkert jättebra. Men jag tror aldrig jag haft behovet av att klona en disk rakt av.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
"Ghosta" innebär för mig att göra en egen "recovery disc". Det är rätt smidigt när man ska installera om. Inget ont om guiden, säkert jättebra. Men jag tror aldrig jag haft behovet av att klona en disk rakt av.

Inga problem när du t.ex köper en ny (större) disk då?

Annars..
Guiden var bra för nybörjare men jag tycker gott h*n kunde använt ett gratisprogram eller iaf nån form av trial-version som brukar funka helt ok i 30 dagar vilket borde vara tillräckligt på nått man gör på en kväll...

Nu känns de som jag klagar men se de inte så - skönt med folk som ger sig tid att skriva sånt här!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Fick bukt med mina klonproblem, för första gången i hela mitt liv har jag lyckats göra en fungerande klon, YEAH. Använde Acronis True Image Home.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Någon som pallar trycka ihop en guide för oss med bärbara datorer? Grundprincipen är ju desamma. Men att man istället använder en extern USB-drive och en boot-skiva/usb-nyckel som den kan läsa in klonen på den nya disken..

och bra att-att-veta-information;

Den "backup" i Windows 7 (Ultimate) är inte att rekommendera för den vill bara klona om det är samma disk som satt i från början. Suck....

Om du kör ett program som klonar rakt av medan windows körs så är det bara koppla in den nya disken via usb så går den att välja i programet, annars om du kör någon bootcd eller ett program som startar om datorn och bootar ett slags eget OS istället för windows så får man oftast lägga in drivrutiner för sata/ide-USBadaptern. I norton ghost vet jag att man gör det precis innan datorn bootar om, kommer fram en fråga om man använder sig av USBHårddiskar, så får man länka drivisar.

Visa signatur

Mr. Danjel

Permalänk
Medlem

Boota upp på Ubuntu Live-CD.
Kör DD från en disk till annan (eller fil).
Gå och ta en fika eller titta på en film/sov lite.
Klart.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
"Gå och ta en fika eller titta på en film/sov lite.
Klart. "

Själv föredrar jag en wirre eller 2, då går tiden fort.

Hehe, när jag uppgradera till min SSD så han jag inte ens med att lapa upp en wirre

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Hehe, när jag uppgradera till min SSD så han jag inte ens med att lapa upp en wirre

Det är det som är problemet med SSD - man får aldrig tid att spilla i sig en wirre, kör man USB är risken att man med åren får problem med levern, för att inte tala om darr på handen varvid disken trillar i golvet och man startar en ny tråd på swec och gråter ut om förlorade data på sin externa, utan backup - så klart.

Tacka vet jag snabba mekaniska som sitter som berget i chassit, då hinner man oxå med en wirrepinne ibland iaf - sedan har man råd med backup, vilket SSD- och USB-folket inte tycks ha.

Så skall du ha lite kul här i livet - kör mekaniska snabba billiga diskar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Så skall du ha lite kul här i livet - kör mekaniska snabba billiga diskar!!

Hehe det finns ju inga snabba mekaniska diskar

Sen finns det alltid plats till en wirre när du njuter en rar-uppacking...

eller nej, de finns inte tid till det heller

*Ironi är inte lätt på nätet*

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Vilka av dessa program fungerar till att lagra en hel image till en annan dator på nätverket? (alltså spara en fil till '\\mindator\backup\, typ?)

Så att man kan lagra undan imagen och blåsa tillbaka den när man stoppat i en SSD i laptopen och inte har nånstans att koppla in den gamla hårddisken. Lite onödigt att köpa externt hårddiskchassi för usb, usbminnen rymmer ju knappast en hel image.

Skulle gärna ha ett sånt program, som dessutom fungerar om nya hårddisken skulle vara större/mindre (men rymmer originalfilerna). Tips?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.